۰

۳ سناریوی دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی/ قیمت بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان

مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور از وجود سه سناریو دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی خبر داد.
۳ سناریوی دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی/ قیمت بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،دولت در لایحه بودجه سال 97 کشور با پیش‌بینی درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی تبصره 18 لایحه بودجه از محل تفاوت نرخ حاملها به استقبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی رفته است.
طبق تبصره 18 بودجه لایحه بودجه صد درصد مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال نسبت به ابتدای سال 96 به حساب خاصی نزد خزانه واریز خواهد شد.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری، افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد نکرد، اما در لفافه گفت: هم‌اکنون نیز دولت برنامه مشخصی برای افزایش نرخ حامل‌ها در سال‌ جاری ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال فارس البته تأیید کرد: دولت مجوز افزایش قیمت حامل‌ها را طبق بودجه دارد و می‌تواند تا سقف 48 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.
به گزارش فارس، ادبیات تبصره 18 به‌گونه‌ای است که احتمال افزایش قمیت حامل‌ها در اواخر سال جاری نیز وجود دارد و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست خبری آن را تکذیب نکرد و گفت: فعلاً برنامه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری قطعی نیست.
اکنون برخی رسانه‌ها از میزان افزایش قیمت حامل‌ها و نیز زمان اجرای آن خبر می‌دهند.
یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تأیید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریوی‌های احتمالی اشاره کرده و گفت: در حال حاضر 3 سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرا نهایی می‌شود.
وی تأکید کرد: هر کدام از این سناریوها رویکرد مقاومتی بنا به ملاحظات بخش‌های مختلف اقتصادی دارد.
این مقام مسئول افزود: نرخ پیشنهاد‌ی بنزین از 1400 تا 1700 تومان مطرح است، زیرا دولت 2 هدف را دنبال می‌کند، اول آنکه بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد.
وی خاطرنشان می‌کند: دولت سقف درآمدی برای حامل‌ها را 17 هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و حتی این احتمال وجود دارد که در مجلس افزایش یا کاهش یابد.
این مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به افزایش قیمت گازوئیل تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی روی افزایش این حامل حساسیت دارند، زیرا در قیمت تولیدات کشاورزی اثر خواهد داشت، بنابراین احتیاط لازم در ارائه سناریوها وجود دارد.
وی بابیان اینکه در رسانه‌ها زمان اجرای افزایش حامل‌های انرژی از دی‌ماه مطرح می‌شود، بیان داشت: هنوز زمان قطعی نشده و در تعاملات و بررسی‌ها اعلام خواهد داشت.
به گزارش فارس، در حال حاضر گانه زنی از نرخ حامل‌های انرژی منتشر شده است:
گمانه زنی در مورد نرخ حامل‌های انرژی
عنوان  قیمت فعلی  قیمت احتمالی فاز جدید
بنزین معمولی  1000 1400 تا 1700
بنزین سوپر 1200 1800 تا 2000
گازوئیل 300 400
نفت کوره 300 400
نفت سفید 150 225
گاز مایع ال پی جی 230 245
سی ان جی 300 450
گاز طبیعی خوراک پتروشیمی‌ها 344 516
گاز طبیعی غیر از سوخت نیروگاه  123 184.5
برق کیلو وات ساعت 57 85.5
آب متر مکعب 350 525
*ارقام به تومان 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 450948
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *