۰

مشکل تقریب و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نزاع خارجی نیست/ راه‌هایی که معنای تقریب را روشن می‌سازد

مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: اگر تصور کنیم که یک جریان در میان فرزندان پیامبر(ص) هستیم، گفت‌وگو و تقریب معنا پیدا می‌‌کند، زیرا فاصله ما در امر خلافت با حنفیان کمتر است با فاصله حنفی‌ها با حنبلیان و فاصله ما در اصول سیاست با جریانی اخوانی کمتر است با اختلاف نظر ما با شیعیان سکولار.
مشکل تقریب و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نزاع خارجی نیست/ راه‌هایی که معنای تقریب را روشن می‌سازد
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر با تأکید بر اینکه سخن گفتن از وحدت و تقریب میان اقلیت و اکثریت راه به جایی نمی‌برد، ابراز داشت: اقلیت‌ها چنین باور دارند که وحدت با اکثریت یعنی از دست دادن هویت، فراموشی اصول و مضمحل شدن در اکثریت، از سوی دیگر اکثریت به دلیل دارا بودن بخش وسیع‌تری از سرمایه و قدرت نیازی به همنشینی با اقلیت ندارند، خلاصه اینکه هیچ‌گاه نتیجه برد-برد برای طرفین قابل تصور نیست.
وی افزود: شیعه نیز که از لحاظ جمعیت همیشه در اقلیت بوده است از وحدت و تقریب ترس دارد، خطر مضمحل شدن و فراموشی اصول همیشه در گوشه ذهن بزرگان شیعه بوده است، ترس از اینکه فرزندان ما، درک صحیحی از تبری نداشته باشند در پس ذهن همه متدینان شیعه وجود دارد و همین ترس یکی از جدی‌ترین موانع وحدت و تقریب است.
 

 
حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم اقلیت و اکثریتی وجود ندارد و همین نام‌گذاری اشتباه تمام گروه‌های مسلمان غیرشیعی باعث توهم اقلیت و اکثریت شده است. «اهل سنت» یک کل یک پارچه بدون اختلاف نظر نیستند و مجموعه‌ای از طوایف و فرقه‌هایی هستند که گاهی اختلاف نظر میان خودشان بسیار بیشتر از اختلاف نظر آن‌ها با شیعیان است.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد فاصله شیعه با آن‌ها بسیار کمتر است با فاصله میان گروه‌های داخلی خودشان، در واقع  اهل سنت نام طیف بسیار گسترده‌ای است که گاهی اشتراکات بسیار کمی با یکدیگر دارند.
مدیر مدرسه اسلامی هنر بیان داشت: عدم آشنایی دقیق بزرگان شیعه با فرق، گروه‌ها و جریان‌های اهل سنت باعث شده است خود را سفید ببینند و همه اهل سنت را یک مجوعه واحد غیر سفید و این مانع از تقریب میان این دو گروه شده است.
وی افزود: اگر میان گروه‌ها و دسته‌های اهل سنت تفکیک قائل شویم و حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی را از هم جدا ببینیم و اشعری و معتزلی را یکی ندانیم و میان سلفی، سلفی تکفیری، وهابی، اخوانی و ... فرق بگذاریم؛ سخن از تقریب آسان‌تر می‌شود.
حجت‌الاسلام نواب اظهار داشت: اگر این گونه تصور کنیم که ما هم یک جریان در میان فرزندان حضرت رسول(ص) هستیم، گفت‌وگو و تقریب معنا پیدا می‌‌کند. فاصله ما در امر خلافت با حنفیان کمتر است با فاصله حنفی‌ها با حنبلیان و فاصله ما در اصول سیاست با جریانی اخوانی کمتر است با اختلاف نظر ما با شیعیان سکولار و موارد بی‌شماری که می‌توان یک به یک شمرد.
وی ادامه داد: در این صورت ما هم‌رنگی در کنار صدها رنگ می‌شویم و مشکل تقریب و هم‌زیستی مسالمت آمیز نزاع خارجی نیست، بلکه ذهن‌ها را باید شست و در تعاریف باید تجدیدنظر کرد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 450946
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *