۰
رئیس مرکز بهداشت شهرستان خاش:

سکته مغزی سن وسال نمی شناسد/ روزانه ۳۰۰ تا۲۵۰ نفر در کشورمان دچار سکته ی مغزی می شوند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خاش گفت: سکته مغزی سن و سال نمی شناسد و بر حسب آمار روزانه 300 تا 250 نفر در کشورمان دچار سکته ی مغزی می شوند.
سکته مغزی سن وسال نمی شناسد/ روزانه ۳۰۰ تا۲۵۰ نفر در کشورمان دچار سکته ی مغزی می شوند
منصور خاشی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما، بیان کرد: بر اساس برر‌سی های انجام شده روزانه 300 تا 250 نفر در کشورمان دچار سکته ی مغزی می شوند که اگر درمان سکته حاد مغزی در چهار ساعت اولیه صورت گیرد، 30 درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی بهبودی کامل خواهند یافت.
 
 
وی افزود: 80 درصد سکته های مغزی بر اثر لخته خون و 20 درصد بقیه بر اثر خونریزی به وجود می آیند.
 
 
خاشی ادامه داد: سکته های مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ و اولین علت از کار افتادگی است. اما در کشور های پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده ای نه چندان دور در آن کشور ها نیز دومین علت مرگ خواهد بود.
 

وی با تاکید بر اینکه شایع ترین عوامل بروز سکته مغزی فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و کلسترول خون بالا است، اظهار کرد: مهمترین علامت سکته مغزی اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن، بی حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم است.
 
 
خاشی بیان کرد: عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل: فشار و چربی خون بالا، بیماری های قلبی، سیگار، چاقی و غيره می شود.
 
وي ادامه داد: 90 درصد سکته های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است و با بی تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پر استرس روزمره خطر سکته مغزی افزایش می یابد.

خاشی گفت: همچنین مصرف بی رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم غذایی نامناسب راعاملی برای حرکت به سمت سکته مغزی ایرانیان می دانند.
 
 
به گفته وی افراد سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند و سیگار کشیدن با تسریع گرفتگی عروق باعث فشار خون و در نتیجه افزایش احتمال سکته مغزی می شود.
 
 
رئیس مرکز بهداشت خاش اظهار كرد: در خصوص خانه هایی که رهاسازی فاضلاب در کوچه و خیابان دارند طبق مقررات روزانه بازدید و برخورد لازم انجام می شود.
 
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 450756
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *