۰
گزارش تفتان ما از شايعه بمب شيميايي تا تخليه شهر خاش؛

آشفتگي بازاري كه به واسطه يك بود ايجاد شد/ حضور نيروهاي امدادي و محيط زيست در خاش

خبري از بامداد امروز(سه شنبه) در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي مبني بر استشمام و پخش شدن بوي نامطلوب و غير طبيعي در آسمان شهرستان خاش منتشر و شهروندان اين شهرستان را سرگردان و راهي بيمارستان كرد و شهر براي ساعاتي متشنج و بهم ريخت.
آشفتگي بازاري كه به واسطه يك بود ايجاد شد/ حضور نيروهاي امدادي و محيط زيست در خاش
به گزارش تفتان ما، خبري از ساعت 3 بامداد امروز(سه شنبه 30 خرداد) در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي مبني بر استشمام و پخش شدن بوي نامطلوب و غير طبيعي در آسمان شهرستان خاش منتشر و سبب نگراني و دلهره بسياري از اين شهروندان شد.
 
اين خبر نيز مثل هميشه با چاشني شايعه سازي هاي گسترده در فضاي مجازي پخش شد و بازهم برخي ها شتاب زده بجاي آرام كردن فضا، به دنبال متشنج كردن بودند و خواستند از آب گل آلود ماهي بگيرند.
 
علي اي حال خبر استشمام بو به سرعت در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي منتشر و رسانه هاي معاند و ضد انقلاب نيز در اين ميان بيكار ننشسته و با تكرار تاكتيك هاي نخ نما و قديمي خود به دنبال برهم زدن فضاي آرامش مردم بودند.
 
از این رو رسانه‌های معاند که همواره در راستای برهم زدن آرامش مناطق مرزی بوده اند و تاکنون به نتیجه ای نرسیدند با تکرار تاکتیک های شکست خورده با عزمی جزم در صدد دستيابي به اهداف خود بودند.
 
موضوعی که طبق معمول دست مایه دروغ پراکنی رسانه های معاند قرار گرفت و باز هم فضای رسانه ای شاهد استفاده ناشیانه آنها از تاکتیک نخ نمای دروغ بزرگ بود. رسانه های ضد انقلاب معمولاً با استفاده از این شگرد در مواقعی یک مناسبت انقلابی یا هم آورد مردمی در راستای وحدت و همدلی وجود دارد در صدد ایجاد فضای روانی بر می آیند.
 

 
برخي ها در اين خصوص گفتند كه اين  بوي نامطبوع ناشي از فعاليت آتشفشان تفتان بود و بعضي ديگر نيز پا را فراتر گذاشته و حتي به نقل از ستاد مديريت بحران گفته اند فوراً شهر خاش را تخليه كنيد.
 
* بالغ بر ۵۰  نفر از شهروندان خاشي به دليل تنگي نفس به بيمارستان مراجعه كردند
فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه تاکنون بالغ بر ۵۰  نفر از شهروندان خاشي به دليل تنگي نفس به بيمارستان مراجعه كردند، تصريح كرد: اين شهروندان عموما مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم بوده‌اند با علایمی از قبیل تنگی نفس و حالت تهوع به بیمارستان امام خمینی(ره) خاش مراجعه کرده‌اند که برخي ها به صورت سرپايي درمان و تعداد 25 نفر از آنان به منظور دریافت خدمات طبی بیشتر بستری شده‌اند.
 
چاكرزهي با رد بسياري از شايعات مطرح شده در فضاي مجازي، بيان كرد: اكيپ هاي مختلفي جهت بررسي علت ايجاد "بو" در مناطق مختلف شهر مشغول هستند و مردم به شايعات منتشر شده در فضاي مجازي توجه نكنند و اخبار را از منابع رسمي دريافت كنند.
 

 
بعضي ديگر نيز علت اصلي بوي بد را توليد گاز آمونياك در شهرك صنعتي و فعالیت کارخانه ایزوگام می‌دانستند و برخی دیگر نیز معتقد بودند بودند که فعالیت آتشفشان تفتان ممکن است باعث ایجاد این بو شده باشد و حتي برخي انفجار بمب شيميايي را عامل انتشار اين بود عنوان كرده اما تاکنون تمامی این موارد در حد احتمال و گمانه‌زنی اولیه بوده و هیچ چیز به شکل قطعی اعلام نشده است.
 
* بو نامطبوع از شهرك صنعتي نيست
رئيس اداره محيط زيست شهرستان خاش نيز در گفت  و گو با خبرنگار تفتان ما با رد شايعات در فضاي مجازي، گفت: اين بو از شهرك صنعتي نيست چرا كه روستاهاي اطراف اين شهرك نيز اصلا اين بو را استشمام نكرده و وضعيت اين شهرك عادي است.
 
* دستگاه سنجش آلودگي هوا  توسط اداره كل محيط زيست در منطقه تفتان مستقر خواهد شد
جواد عرب مجاهد بيان كرد: دستگاه سنجش آلودگي هوا  توسط اداره كل محيط زيست سيستان و بلوچستان تا لحظاتي ديگر در منطقه تفتان مستقر خواهد شد و منطقه را مورد ارزيابي و بررسي قرار خواهد داد تا علت استشمام بوي نامطبوع مشخص شود.
 

 
* دلیل اصلی مراجعات به بيمارستان ناشی از شوک وارده و اضطراب و استرس بوده است
رضا كرد رئيس بيمارستان امام خميني(ره) در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه پس از انتشار خبر استشمام بوی نا مطبوع در خاش مراجعات زیادی به بیمارستان داشتیم، اظهار كرد: دلیل اصلی این مراجعات ناشی از شوک وارده و اضطراب و استرس بوده و اینکه برخی از بیماران مبتلا به آسم نیز در میان آنان وجود داشته است.
 
دامن زدن به برخی شایعات ممکن است برای جامعه مضر باشد، موضوع در دست پیگیری و بررسی است، لذا توصیه می شود مردم با رعایت خونسردی و نکات ایمنی از نشر پیام های ضد و نقیض اجتناب کنند.
 
* بوي نامطبوع منشاء "گوگردي" بوده است
رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: بوي نامطبوع منشاء "گوگردي" بوده است و تيم هاي تخصصي درمان دانشگاه علوم پزشكي زاهدان در حال ارزیابی‌های بالینی و تدوین پروتکل درمانی هستند.
 
محمد رخشاني بيان كرد: شهروندان خاشي و به ويژه افراد كهن سال و سالخورده، كودكان و زنان باردار و مبتلايان به بيماري هاي ريوي و قلبي تا حد امكان تا رفع كامل بوي نامطبوع از منزل خارج نشوند.
 
وي با بيان اينكه تعداد 25 نفر هم اكنون به دليل مشكلات تنفسي در بيمارستان خاش بستري و تحت درمان هستند، تصريح كرد: همه موارد درماني كاملاً تحت درمان است و هيچگونه مشكلي تاكنون پيش نيامده است.
 
* شرایط شهرستان خاش به حالت طبیعی بازگشته است
مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان گفت: شرایط شهرستان خاش به حالت طبیعی بازگشته است، و گروه های مختلفی از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، محیط زیست استان و گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان به منطقه اعزام شده اند و در حال بررسی این موضوع هستند.
 
اربابي در خصوص شایعات منتشر شده مبنی بر تخلیه منازل نزدیک به انتشار این بو نامطبوع نیز گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا شرایط به حالت عادی بازگشته است.
 
علي اي حال با روشن شدن هوا خبری از استشمام بوی غیر طبیعی در خاش نیست و از حوالی تفتان نیز هیچ گونه فعالیت غیر طبیعی و یا بوی گوگرد و غیره گزارش نشده است.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 450086
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *