۰
گزارش تفتان ما از ايده سوزي در وزارت بهدشت و درمان؛

وقتی معاون وزیر بهداشت و درمان از هول حلیم توی دیگ افتاد/ آیا معاون وزیر واقعا دلسوز لباس پرستاران است یا نگران سند ۲۰۳۰ ؟

يك ايده دانشجويي در خصوص لباس اسلامي پرستاري در دانشگاه علوم پزشكي سيستان و بلوچستان رونمايي شد كه فوراً معاون وزير بهداشت و درمان از هول حليم توي ديگ افتاد و در خصوص اين رونمايي موضع تند و شديدي گرفت.
وقتی معاون وزیر بهداشت و درمان از هول حلیم توی دیگ افتاد/ آیا معاون وزیر واقعا دلسوز لباس پرستاران است یا نگران سند ۲۰۳۰ ؟
به گزارش تفتان ما، در هفته هاي گذشته بخش سلامت دانشگاه علوم پزشكي سيستان و بلوچستان از پوشش و چادري كه با سلامت روان بيماران مرتبط بود، رونمايي كرد.
 
در واقع اين پوشش و چادر كه قرار بود جايگزين لباس تنگ، چسبان و بدن نماي معمول شود، طرحي ايراني بجاي الگوها و نمادهاي وارداتي آن هم در استاني مانند سيستان و بلوچستان كه اقدامات اهالي فرهنگ برهنگي بر مردم اين ديار تاكنون چندان كارساز نبوده است.
 
رئيس دانشگاه علوم پزشكي سيستان و بلوچستان در اين خصوص گفت: پيشنهاد رونمايي از پوشش چادر در مراكز درماني ايده اي نو از سوي دانشجويان اين دانشكده است و دانشگاه محلي براي ايده پردازي است و از هر ايده اي در اين جهت استقبال خواهد شد.
 
محمودرضا ميري بيان كرد: این ایده نشان از دغدغه دانشجویان به مسائل فرهنگی به ویژه حجاب دارد و این طرح با امضای 200-150 نفر از دانشجویان رشته های دندانپزشکی، مامایی، پرستاری و غیره ارائه شد.
 
علي اي حال مسئله مهم حجاب و چادر براي دختران بلوچ و سيستاني اين مرز و بوم يك اصل مهم تلقي مي شود و اين اصلي است كه هركجا كه شاغل باشند چه بيمارستان و چه ادارات مختلف هيچ شخصي نمي تواند آن را فرع كند.
 
اما با انتشار خبر رونمايي از اين پوشش، معاون پرستاري وزير بهداشت نيامده و نديده سرآسيمه از هول حليم توي ديگ افتاد و بيان كرد: لباس جدید پرستاری رونمایی شده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با مبانی علمى و کارشناسى پوشش های پزشکی و پرستاری مغايريت دارد.
 
محمد میرزابیگی گفت: از این گونه تصمیمات شخصى و سلیقه اى در مسایلى با ابعاد کشورى پرهیز شود.
 
اما اين معاون نگفته اين چادر با كدام مباني علمي منطبق نيست و اين مباني از كجا آمده است و اگر اين طرح از منظر اين معاون ناقص است چرا با حمايت مالي و تيم كارشناسي تر تكميلش نمي كند تا نسخه بومي براي مركز درماني ارائه شود تا آسيبي به سلامت روان بيماران نزند.
 
در واقع نمي شود كه روي مراكز درماني نوشت «یامن اسمه دواء و ذکره شفاء »و بعد در متن آن بیمارستان حدود همان خدای شفا دهنده را با مبانی علمی پزشکی مغایر دانست.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سيستان و بلوچستان نيز در اين خصوص گفت: ایده‌پردازی و نوآوری خصوصیت ذاتی جامعه دانشجویی است و هيچ شخصي نمي تواند از مجموعه مدیریتی دانشگاه ها انتظار داشته باشد تا با ایجاد محيطي خفقان، ايده ها و نو آوري هاي دانشجويان را كه در چهارچوب قوانين جاري و هنجارهاي اجتماعي مطرح مي شود را سركوب كنند.
 
به گفته عليرضا گنجعلي اخبار مربوط به رونمایی از طرح چادر قابل استفاده در مراکز درمانی که در برخی فضاهای مجازی و کانال های خبری صورت گرفته است به صورت غيرواقعي منعكس شده است.
 
وي با اشاره به شبهات مطرح شده در خصوص ابلاغيه براي الزام رعايت پوشش جديد در مراكز درماني، گفت: در حال حاضر پوشش رسمی و لازم الاجرا در مراکز درمانی و بیمارستانی صرفا دستورالعمل پوشش حرفه ای رسمی و ابلاغ شده از سوی وزارت متبوع است.
 
علي اي حال بر اساس نظر بسياري از كارشناسان و صاحبان نظر، نگراني و موضع بسيار تند و شديد محمد میرزابیگی معاون پرستاري وزير بهداشت بجاست چرا كه شايد اين طرح، مطالبه ساير استان ها نيز بشود و به روح سند 2030 نيز صدمه وارد كند.
 
آقاي معاون بهتر بود بجاي موضع گيري در اين خصوص، به فكر حل مشكل كمبود نيرو و پايين بودن دستمزد پرستاران در طرح تحويل نظام سلامت مي بود و براي مطالبات اين قشر زحمتكش سينه چاك مي شود و يا در برابر كار پزشكان كه بر دوش پرستاران است و پول آن بر جيب پزشكان مي رود، موضع تندي مي گرفت.
 
از علماء و روحانيون سيستان و بلوچستان انتظار مي رود در برابر اين مسائل منفعل نباشند چرا كه بدون شك متخصص تر از معاون پرستاري وزير بهداشت و درمان درباره نحوه پوشش اسلامي بانوان ما، علمای استان هستند و باعث رنج است كه معاون وزير در تهران با خبر مي شود و براي فرهنگ اين مرز و بوم نسخه مي پيچد ولي ما كه در اين استان هستيم بي خبر و منفعل هستيم.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 450043
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *