۰
گزارش تفتان ما از قيام 15 خرداد، صبح صادق براي پيروزي انقلاب؛

قیام ۱۵خرداد؛ تجلی حمایت آحاد مردم از حاکمیت دینی / كفن پوشاني كه زنده به گور شدند

قیام 15 خرداد صبح صادقی برای پیروزی انقلاب و حركتی اسلامی، ارزشی و منبعث از چشمه‏‌های اصیل قرآنی و روایی بود و اين قيام که در حقیقت ریشه اصلی شکل گیری و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در سال ۵۷ است، تجلی حمایت مردم از حاکمیت دینی و همچنین روحانیت بود.
قیام ۱۵خرداد؛ تجلی حمایت آحاد مردم از حاکمیت دینی / كفن پوشاني كه زنده به گور شدند
به گزارش تفتان ما، حضرت امام خمینی (ره) نهضت اسلامی خود را از سال 1341 و در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی آغاز کردند و پس از سپری كردن وقایعی در تاریخ، 13 خرداد 1342 ( به مناسبت عاشورای محرم 1383 هجري قمري) سخنرانی تاریخی خود را در مدرسه فیضیه قم علیه شاه و اربابان خارجی او ایراد فرمودند؛ امام راحل در اين مدرسه حول سه محورافشای ماهیت رژیم پهلوی، خطر اسرائیل و دفاع از اسلام سخنرانی كردند.
 
حضرت امام خمینی(ره) در این سخنرانی خطاب به محمدرضا پهلوی اظهار كردند: "من نمی خواهم تو مثل پدرت باشی و نصیحت من و علمای اسلام  را بشنو اینها صلاح ملت را می خواهند، از اسرائیل دوری کن، اسرائیل به دردت نمی خورد، بدبخت، بیچاره! چهل و پنج سال از عمرت می گذرد، یک کمی تأمل کن، یک قدری عواقب امور را ملاحظه کن و کمی عبرت بگیر، اگر راست می گویند که تو با اسلام و روحانیت مخالفی، بد فکر می کنی. اگر دیکته می کنند و دست تو می دهند، اندکی تدبر کن چرا بی تأمل حرف می زنی؟ خدا کند که تو از این جمله «که اینها مثل حیوان نجس هستند» علماء و روحانیت نباشد وگرنه تکلیف ما با شما مشکل می شود و تکلیف تو مشکل تر می شود و آن وقت تو  نمی توانی زندگی کنی ملت نمی گذارند به این وضع ادامه دهی، چرا مردم را اینقدر تهدید می کنی؟"، لذا این سخنان امام خميني(ره)، که منشأ بیداری ملت مسلمان ایران شده بود؛  به دنبال آن ساواک بلافاصله سخنان امام راحل را به تهران مخابره کرد و در این گزارش به تعداد حاضرین و استقبال از حضرت امام خميني(ره) و نیز انتقادهای ایشان از شاه اشاره شده بود که به دنبال  این سخنرانی، در نیمه شب پانزده خرداد، مأموران نظامی در قم شبانه به بیت امام خميني(ره) حمله کردند و وی را دستگیر و به تهران منتقل و پس از آن در زندان قصر زندانی کردند.
 

 
متعاقب انتشار خبر دستگیری حضرت امام، مردم قم، تهران و سایر شهرستانها به خشم و خروش آمدند و بسیاری در خیابانها، کفن پوش شده و در اعتراض به دستگیری ایشان قیام کردند و این قیام مردمی که با برخورد نظامی رژیم مواجه شد و سبب مجروح شدن چندین  هزار تن از مردم مسلمان کشورمان شد.
 
وسعت کشتار به حدی بود که دل، هر مؤمنی را به درد می آورد و زبانش را به فریاد از بیداد مي كرد و به دنبال این حادثه اسدالله علم برای کاستن از فشار افکار عمومی وزیران اقتصاد، دادگستری و کشور را مأمور کرد تا با تعیین میزان آسیب های جانی و اعلام آمار های جعلی از  کشته ها، سعی در پوشاندن این حرکت سخیف رژیم سفاک پهلوی شود.
 
علي اي حال این اقدام ناجوانمردانه رژیم، هرگز از خاطر مردم پاک نشد و قیام خونين 15 خرداد سال 1342 به این دلیل که شرایط لازم برای پیروزی مهیا نبود، ناتمام ماند ولی مقدمه ای  بسیار خوب و ارزشمند برای سست کردن پایه های شوم و متزلزل رژیم پهلوی شد تا پس از 15 سال مبارزه آشکار در بهمن سال 57 با انقلاب تاریخی حضرت امام خميني(ره) ، به ثمر نشیند.
 
----------------------------------------------
گزارش از عبدالوهاب شهنواز خالقدادی(پژوهشگر و دبير مدارس شهرستان خاش)
----------------------------------------------
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 450025
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *