آیین عزاداری و نخل گردانی در شهر نراق

27 آبان 1396 ساعت 10:41

همزمان با فرا رسیدن ۲۸ ماه صفر سالروز رحلت آخرین فرستاده خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و همچنین سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) آیین عزاداری و نخل گردانی در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان برگزار شد.


به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،شهروندان عزادار نراق با اجرای مناسک آیینی نخل گردانی، ارادت قلبی و شفیتگی خود را به پیامبر(ص) و امام حسن(ع) را به تصویر کشیدند.

از سالیان گذشته پایه کشان نخل در نراق از قداست خاصی برخوردار بوده و اغلب دارای وجاهت مذهبی است. به همین منظور افرادی که این نخل را بر دوش می‌برند با وضو و نیت خیر، ابتدا نخل را بوسیده و سپس «یا علی» گویان پایه های سنگین را حمل می‌کنند.
خانواده های اصیل و مذهبی در نراق، هر کدام پایه هایی از این نخل ها را از پدران خود به ارث برده‌اند و نسل به نسل به اولاد ذکور و ارشد خانواده می‌سپارند به طوریکه پایه ها به افراد یا طایفه خاصی تعلق دارد و مرسوم است به رسم ادب پایه نخل به افراد صلاحیت دار و محب اهل بیت(ع) واگذار می شود. 
نخل نراق امروز از جوار مسجد امام حسن(ع) - قدیمی ترین مسجد نراق- به حرکت درآمد و با گذر از مسیرهایی از محله پایین، بازار، به محله بالا این شهر منتقل شده و دوباره با سلام و صلوات به آشیانه خود بازگشت داده شد.
حضور مردم عزادار و ولایی نراق همزمان با دیگر نقاط کشور در محافل عزاداری رحلت پیامبر اعظم (ص) و امام حسن مجتبی(ع) رنگ و بوی خاصی به این آیین ها بخشیده است. 
نخل به معنی درخت خرماست و در اصطلاح عامیانه به هر درخت و درختچه ای تزئینی هم نخل گویند اما در آیین عزاداری این اصطلاح برای تابوت واره به کار می رود که آن را بر دوش می کشند و بیشتر به شکل اتاقکی چوبی و حجیم و مکعب مستطیل است.
سابقه نخل گردانی در نراق به بیش از۴۰۰ سال می رسد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 442556

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/442556/آیین-عزاداری-نخل-گردانی-شهر-نراق

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir