۰

سعد حریری نقاط ضعفی در دست سعودی ها دارد/ لبنان عمق استراتژیک مقاومت است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست های متعدد سعودی ها در منطقه بیان داشت: حکام سعودی به دنبال این هستند که شکست های پی در پی خودشان در منطقه را به گونه ای سرپوش بگذارند به همین جهت فکری که سعودی ها در لبنان داشتند از گروه 14 مارس و المستقبل آقای سعد حریری بود زیرا سعد حریری هم یک ارتباطات مالی هم با سعودی ها دارد.
سعد حریری نقاط ضعفی در دست سعودی ها دارد/ لبنان عمق استراتژیک مقاومت است
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،سعد حریری 13 آبان ماه تحت فشار عربستان سعودی و از طریقه شبکه «العربیه» این کشور اعلام استعفا کرد، مسئله ای که در عرف دیپلماسی سیاسی سابقه نداشته همچنی بعد از این استعفاء سعد حریر در عربستان حبس خانگی شد.

مسئولین لبنانی از جمله میشل عون نسبت به این استعفا واکنش نشان داده و اعلام کرده تا بازگشت سعد حریری به خاک لبنان این استعفا پذیرفتنی نیست همچنین سید حسن نصرالله سید در واکنش به استعفای ناگهانی سعد حریری از آن به عنوان «جنون سعودی» یاد کرد.
لبنان که پس از دو سال و نیم بن بست سیاسی، آبان ماه سال گذشته توانست شاهد انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری و انتصاب سعد حریری برای نخست وزیری باشد، بسیاری از تحلیل گران سیاسی و بین الملل بر این باور هستند که تنها هدف سعودی ها بر هم زدم آرامش به وجود آمده در منطقه و فشار بر حزب الله لبنان است.
10روز از استعفا و سپس حبس سعد حریری در عربستان سعودی گذشته بود و اوضاع داخلی لبنان آنطور که عربستان انتظار داشت بحرانی نشد.
فرانسه به عربستان هشدار داد
با توجه به این که حبس خانگی فرستاده یک کشور به کشور دیگر از نظر عرف دیپلماتیک یک اتفاق نادر و نا معقول است یک روزنامه لبنانی اعلام کرد فرانسه تا چهارشنبه برای بازگشت نخست‌وزیر مستعفی لبنان مهلت داده و در صورت اجرایی نشدن این موضوع، گزینه‌های دیگری را بررسی خواهد کرد.
 امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تماسی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل داشته و با وی درباره تحولات مربوط به استعفای «سعد الحریری» صحبت کرده است.
به گزارش روزنامه «الاخبار»، یک مقام عالیرتبه در کاخ الیزه در دیداری با روزنامه‌نگاران عرب و فرانسوی اعلام کرده است اگر سعد الحریری تا چهارشنبه (فردا) به لبنان بازنگردد، گزینه مطرح شدن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل به صورت جدی بررسی خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است ماکرون در تماسش با گوترش درباره اقداماتی که ممکن است در چارچوب سازمان ملل اتخاذ شود، صحبت کرده ؛ دو احتمال در این باره وجود دارد.
 احتمال اول عربستان ، الحریری را تا قبل از پنجشنبه آزاد کند و وی به بیروت بازگردد؛ در ادامه یا استعفا دهد یا اینکه کابینه لبنان به کار خود ادامه دهد.
احتمال دوم  محتوای پیام بسیار مهم تیم لبنانی به ریاست  جبران باسیل وزیر خارجه در سفر به فرانسه است و احتمال قوی آن است که این پیام میشل عون رئیس‌جمهور لبنان شامل پیشنهادهایی برای اقدام در سطح بین‌المللی باشد، باسیل امروز سفر اروپایی خود به چند کشور از جمله فرانسه را‌ آغاز کرد.
استعفای حریری قانون نبوده
فرانسه اعلام کرده سعد الحریری را به عنوان یک نخست‌وزیر استعفا داده نمی‌پذیرد و این روند بر اساس قانون اساسی لبنان ویژه استعفا اجرا نشده است.
همچنین سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان در توئیتر اعلام کرد حالش خوب است و تا دو روز دیگر به لبنان باز می‌گردد.
حریری همچنین در این پیام توئیتری از مردم لبنان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و افزود اعضای خانواده وی همچنان در عربستان سعودی خواهند ماند.
سعد حریری نقاط ضعفی در دست سعودی ها دارد
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصو اتفاقات رخ داده در خصوص استعفاء و سپس حبس خانگی سعد حریری در  گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: کاملا مشخص است سعودی ها در منطقه از جمله در یمن و در سوریه به اهدافی که فکر می کردند دست بیابند دست نیافتند و شکست خوردند به همین خاطر به دنبال یک بازی جدید و یک فکری جدید در منطقه هستند.
امیر آبادی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه در حقیقت با یک منطق قوی که داشته و آن هم حمایت از مظلومین منطقه بوده است در سیاست خارجی و برنامه هایی که داشته موفق بوده است.
وی تصریح کرد:  لبنان به عنوان عمق استراتژیک محور مقاومت مورد توجه بسیاری از کشورها منطقه و جهان است سعودی ها هم به دنبال این هستند که آرامشی که با تدابیر سید حسن نصرالله در لبنان به جود آمده است این آرامش را به بریزند و یک جنگ داخلی را در لبنان راه اندازی کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست های متعدد سعودی ها در منطقه بیان داشت: از طرفی حکام سعودی  به دنبال این هستند که شکست های پی در پی خودشان در منطقه را به گونه ای سرپوش بگذارند به همین جهت فکری که سعودی ها در لبنان داشتند از گروه 14 مارس و المستقبل آقای سعد حریری بود زیرا سعد حریری هم یک ارتباطات مالی هم با سعودی ها دارد.
امیرآبادی خاطر نشان کرد: همچنین سعد حریری رفت و آمدهای زیادی با سعودی ها داشته در حال حاضر هم تمام سعی آمریکایی ها و سعودی ها بر این است که این امنیت نسبی که در لبنان وجود دارند را به هم بریزند که فکر می کنم بهترین مهره ای هم که می توانند از آن بهره برداری کنند شخص سعد حریری نخست وزیر لبنان است.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا خود سعد حریر نیز با برنامه های سعودی ها در خصوص استعفاء و حبس خانگی هماهنگ است؟ اظهار داشت: قطعا سعد حریری نقاط ضعفی در دست سعودی ها دارد و مباحث مختلفی از جمله مسائل مالی نیز مطرح است، به نظر می رسد خودش شخص سعد حریری شاید مجبور به این کار شد، کما اینکه بنده در دیداری که در گذشته با سعد حریری داشتم زمینه این نوع مسائل در وی وجود دارد.
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 442483
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *