۰
گزارش تفتان ما از بارش و برف در جنوب شرق كشور؛

تفتان؛ بام شرق ایران سفید پوش شد/ بارش نخستين باران پاییزی سبب خوشحالی مردم خاش شد

با ورود سامانه بارشی به شهرستان خاش قله 4050 متری تفتان بام شرق ایران با پوششی از برف، سفید پوش و سبب خوشحالی و شادمانی مردمان این مناطق شد.
تفتان؛ بام شرق ایران سفید پوش شد/ بارش نخستين باران پاییزی سبب خوشحالی مردم خاش شد
به گزارش تفتان ما،  زمزمه شعر سهراب، چه لذتی ‎می‎دهد در ورای این فضای معطر به طبیعت، چترها را باید بست، زیر باران باید رفت، بارانی که ترنمش، خاطره زندگی است و هم‌رنگ دل صاف و بی‎ریای مردمی که در حوضچه اکنون، زندگی را شنا می‎کنند.
 
ترجمان صدای موسیقی باران در این دیار زیبا، توأم با حس زیرپوستی سرمایی‎ که آن‌چنان آزاردهنده نیست و تجربه‎‎ای به خنکای حس خیس شیطنت کودکانه در روزهای دور با طعم صدای فریاد آسمان، تابلویی از احساس شاعرانه ساکنان این دیار بارانی است.
 
علي اي حال نسیم دلنشین و پاییزی همراه با  بارانی دلنواز، آرام آرام هوای شهرستان خاش را به هوای بهشتی و جان بخش  تبدیل کرده است.
 
در واقع این شهرستان این روزها بارانی است، قرار است این باران در روزهای آینده نیز مجدداً میهمان این دیار باشد، خبری هرچند خوش برای ملکی که اصلاً تاب دوری از این رحمت الهی را ندارد و سرما هم در این گستره نمناک باران، کم‌کم رخ‎نمایی می‎کند.
 

 
بارش ملایم باران در شهرستان خاش موجب امیدواری کشاورزان برای تولید محصولات زراعی و باغی و سبب طراوت و دل انگیزی هوای این شهرستان در فصل پاییز شد و همچنین سبب آبگرفتگی معابر و خیابان ها و نیز در برخی از نقاط موجب بسته شدن راه های عبوری روستای شده است.
 
* بیشترین میزان بارندگی در تمندان خاش
رئيس اداره هواشناسي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به بارش باران در روزهاي اخير در اين شهرستان، اظهار كرد:  در خاش 4.5، تمندان 11.5، ترشاب 1.2، كوشه 10، مارندگان 7، رحمت آباد 3، گرنچين 8، سبزگز 6، بيلري 6،  رحمت آباد 3 و رحمان آباد كارواندر 2 میلی متر بارندگی گزارش شده است.
 
ابراهيم ایرندگانی با بیان اینکه این بارش ها به صورت رگبار و رعد و برق و همراه تند باد شدید بوده است، خاطر نشان کرد: در منطقه تفتان نيز برف گزارش شده است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر تفتان سربلند مانند عروسی زیبا جامه سفید بر تن کرده و زیبایی خود را به رخ می کشد، ادامه داد: ریزش برف جلوه ای زیبا به قله، ارتفاعات و دامنه و حاشیه کوه تفتان بخشیده و طبیعت بکر منطقه را جذاب و دیدنی کرده است.
 
ایرندگانی با اشاره به پيش بيني هواشناسي براي روزهاي آينده، افزود: این سامانه با توجه به وزش باد به تدریج از استان خارج شده و شاید به صوت محلی همراه با رگبار باشد.
 

 
وی تصریح کرد: وزش باد در روزهای آینده و نیز کاهش محسوس دما در این شهرستان دور از انتظار نمی باشد.
 
ایرندگانی خاطرنشان كرد: برخی از نقاط شهرستان دچار آبگرفتگی معابر و روان آب شده است، که شهروندان باید از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.
 
وي افزود: كشاورزان و خصوصاً گلخانه داران بايد در اين مدت مراقبت خود را از محصولات بيشتر كنند چرا كه با كاهش دما امكان آسيب به محصولات كشاورزان بيشتر مي شود.
 
ایرندگانی با بیان اینکه بارش باران موجب طراوت و دل انگیزی هوای این شهرستان شده است، گفت: بررسی‌ نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد و هم اکنون آسمان شهرستان خاش نيمه ابری همراه با بارش باران  است.
 

 
وي با بیان اینکه بسیاری از رودخانه های شهرستان خاش که دچار خشکسالی شده بود، پرآب شد، گفت: بارش باران و برف در این شهرستان سبب جاری شدن سیلاب و قطع ارتباط بسیاری از روستاها شده و در برخی از نقاط این شهرستان احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب ها است.
 
ایرندگانی با بیان اینکه جهت باد از طرف شمال  است، گفت: سرعت باد 10 متر برثانیه و 36 کیلومتر بر ساعت است و دید افقی 5 هزار متر است.
 
وي خاطرنشان كرد: پروردگار متعال را شاکریم بارش ها به موقع رخ داد و امید داریم سرسبزی و شادابی ناشی از این رحمت الهی زندگی کشاورزان و دامداران سخت کوش و مردم مهمان نواز این منطقه را نیز شاداب و متحول کند.
 

 
ایرندگانی در  پایان کمینه حداکثر دمای شهرستان خاش 20 و حداقل دما را 9 درجه اعلام کرد.
 
* مردم ساکن در شهر، نقاط روستایی و عشایری از خروج بی مورد از منزل خودداری کنند
فرماندار خاش نيز در ادامه  در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  گفت: با توجه به شدت رعد و برق و وقوع بارش های تند و سیل آسا انتظار می رود مردم ساکن در شهر، نقاط روستایی و عشایری از خروج بی مورد از منزل خودداری کنند.
 
محمداکبر چاکرزهی با بيان اينكه تردد در حاشیه رودخانه ها به هیچ وجه توصیه نمی شود، تصريح كرد: اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان خاش در حالت آماده باش قرار دارند تا در شرایط اضطرار به کمک آسیب دیدگان بشتابند.
 
وی بيان كرد: همچنین عصر دیروز از انبارهای ذخیره نمک در ایستگاه راهداری میرآباد بازدید شد تا در شرایط برف و سرمای زمستان بتوانیم به مردم گرفتار در برف، کولاک و یخبندان در مسیر جاده ترانزیتی خاش به زاهدان خدمات ارائه دهیم.
 

 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، بارش شدید باران در خاش و روستاهای اطراف موجب آبگرفتگی معابر و خیابان و همچنین در برخی از نقاط موجب بسته شدن راه های عبوری روستای و سبب قطع چندباره و مکرر برق و اختلال در شبکه اینترنت شده است.
 
همچنین ریزش برف در محدوده تفتان معمولا سبب جذب علاقه مندان و دوستداران طبیعت به ویژه از شهرها و روستاهای اطراف می شود که برای لذت بردن از هوای پاک و مواهب الهی به این منطقه سفر می کنند.
 
بارش های خوب در فصل زمستان سبب شادمانی اقشار مختلف مردم به ویژه کشاورزان و دامداران شهرستان خاش شده و بهاری زیبا و دلنشین را به مردم هدیه کرده است.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 442427
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *