سامانه ملی املاک و اسکان در حال نهایی شدن است/ ورود قوه قضائیه به آماده‌سازی جزئیات

3 آبان 1396 ساعت 11:43

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سامانه ملی املاک و اسکان کشور در حال نهایی شدن است و بررسی‌ جزئیات آن ادامه دارد، گفت: تمام دستگاه‌ها برای راه‌اندازی این سامانه همکاری خواهند کرد، چرا که این سامانه فرادولتی است.


به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،در پاسخ به این سئوال که دلیل تأخیر در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور چیست، گفت: کسانی که عنوان می‌کنند برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان اقدامی نشده است به نوعی شیطنت می‌کنند و از این موضوع آگاهی کافی ندارند.
وی ادامه داد: تاکنون برای راه‌اندازی این سامانه 60 تا 70 جلسه و هزاران موضوع و بحث انجام شده است، چراکه تمام دستگاه‌ها و مجموع حاکمیت را درگیر این موضوع کردیم تا این سامانه راه‌اندازی شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به هر حال بررسی‌ها بر روی جزئیات آن ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این سامانه در راستای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه است و تمام دستگاه‌ها بر روی جزئیات آن در حال اقدام هستند؛ چراکه این سامانه یک سامانه فرادولتی است.
چگنی تأکید کرد: سازمان ثبت اسناد و قوه قضائیه نیز در حال بررسی و تدوین جزئیات سامانه املاک هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم که در تیرماه 94 به تصویب رسیده و قانون شد وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون "سامانه ملی املاک و اسکان کشور"را ایجاد کند.
در این قانون آمده است این سامانه باید به گونه ای طراحی شود که در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی،تجاری،خدماتی و اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی و وکالتی و... را در کلیه نقاط کشور فراهم کند.
وزارت راه و شهرسازی موظف است امکان دسترسی برخط به سامانه مزبور را برای سازمان امور مالیاتی ایجاد کند.
چندی پیش چگنی گفته بود که سامانه ملی املاک در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می‌گیرد تا مالیات دریافت شود.
چگنی تاکید کرده بود که نگه داشتن خانه دو هزینه دارد که یکی نگه داشتن مالیات بر خانه خالی و دوم هزینه مالی خانه است یعنی خانه‌ای که چند سال از زمان ساخت می‌گذرد، با کاهش قیمت همراه می‌شود و اگر سه سال نگه داریم 50 درصد کل ارزش مالی را باید هزینه بپردازند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 442024

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/442024/سامانه-ملی-املاک-اسکان-حال-نهایی-شدن-ورود-قوه-قضائیه-آماده-سازی-جزئیات

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir