۰
گزارش تفتان ما از ماه محرم؛ فرصتی برای خودسازی

محرم آمد و ماه امام حسین(ع) طلوع کرد/ ماه محرم فرصتی مغتنم برای تحکیم و تقویت اعتقادات جوانان است

محرم است و صحرای سوخته، پذیرای کاروانی از نور و قافله عشق در آغوش مرگ خیمه زد تا اهل آن در لباس سرخ شهادت محرِم شوند؛ جایی که قرارگاه دل‌های عاشق و قطعه‌ای جداشده از بهشت است و عطر کربلای حسین (ع) با سیاهپوش شدن مساجد شهرستان خاش در آسمان پیچید.
محرم آمد و ماه امام حسین(ع) طلوع کرد/ ماه محرم فرصتی مغتنم برای تحکیم و تقویت اعتقادات جوانان است
به گزارش تفتان ما، در این دو قدم مانده تا عاشورا و تاسوعای حسینی چه می‌توان گفت و چه می‌توان کرد که نه زبان برای گفتار توان دارد و نه دست بر کاری می‌رود زیرا در این لحظات واپسین است که نجوای حسین(ع) با پروردگار متعال در دشت کربلا، اشک همه فرشتگان آسمان را به همراه می‌آورد.
 
عطر کربلای حسین(ع) با سیاهپوش های خاشی ها در این شهرستان پیچید و خیمه های عزای حسین (ع) در تکایا و مساجد آماده پذیرایی از عزاداران در این ایام شد.
 
تمام نقاط شهرستن خاش از قبل از محرم، سیاهپوش شدند، نخل ها آماده حرکت شدند، مداحان و روحانیان خود را برای مجالس عزای امام حسین (ع) و یارانش آماده کردند تا مجالس سینه و زنجیر زنی، نخل گردانی و مرثیه سرایی پر شور تر از سال های گذشته برگزار شود.
 

 
بیش از ده‌ها حسینیه و مسجد گواه دین‌مداری و ولایتمداری مردم این منطقه و ایمان و اعتقادشان در برپایی شعائر دینی است.
 
مراسم عزاداری ابا عبدالله‌الحسین(ع) همراه با روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و اطعام است که بیشتر این مراسم به صورت وقف برگزار می‌شود.
 
دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم، شب‌ها تا قبل از مراسم روضه‌خوانی با استقرار در جایگاه‌های مربوط به خود به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند و پس از آن هر کدام از این هیئت‌ها به حسینیه‌های محل خود می‌روند.
 
به مناسبت ماه محرم و صفر خبرنگار تفتان ما با چندی از مداحان و فعالین هیئت های مذهبی شهرستان خاش گفت و گو کرده است.
 
* ماه محرم بهترین فرصت و زمان برای آشنایی مردم با شعائر اسلامی است
محمود معین مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه ماه محرم بهترین فرصت و زمان برای آشنایی مردم با شعائر اسلامی است، اظهار کرد: هدف مراسمات تنها سینه زنی و مرثیه خوانی نیست بلکه باید در راستای معرفت افزایی نیز در این مراسمات گام برداشته شود.
 
وی با بیان اینکه باید علل و انگیزه های قیام عاشورا شناخته شود، گفت: مداحان و هیات های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) لازم است که با وحدت، اتحاد و همدلی از این فرصت و ماه عزیز جهت جذب جوانان به سوی دین و تقویت معنویت تلاش کنند.
 
* مداحان در مراسمات عزاداری جوانان را با فرهنگ عاشورایی و حسینی آشنا کنند
معین با بیان اینکه باید مداحان در مراسمات عزاداری جوانان را با فرهنگ عاشورایی و حسینی آشنا کنند، تصریح کرد: هیات های عزاداری امام حسین(ع) باید مکانی جهت تربیت و پرورش انسانیت، تقوا و تعالیم دینی باشد زیرا تحقق این مسئله مهم عامل تاثیرگذاری جهت مقابله با دسیسه های دشمنان اسلام است.
 

 
وی خاطرنشان کرد: انقلاب شکوهمند ایران اسلامی با پیروی از قیام خونین سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش شکل گرفت و لذا احیای این نهضت بزرگ همیشه میاه بقا و پایداری نظام است.
 
* کم رنگ شدن مراسمات سوگواری محرم و صفر از اهداف و توطئه های دشمنان نظام است
این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با بیان اینکه کم رنگ شدن مراسمات سوگواری محرم و صفر از اهداف و توطئه های دشمنان نظام است، اظهار کرد: دشمنان از هر راهی جهت رسیدن به اهداف شوم و پلید خون استفاده می کنند و بعضاً با راه اندازی شبکه های ماهواره ای ضد دین اسلام به دنبال دستیابی به اهداف خود هستند که با هوشیاری و بصیرت ویژه ملت غیور و ولایتمدار ایران اسلامی این توطئه ها نیز نقش بر آب شده و این دشمنان مانند همواره مایوس و ناامید می شوند.
 
* شبکه های ماهوراه ای تنها برای تخریب افکار جوانان است
امیری یکی دیگر از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: دشمنان اسلام همواره با استفاده از توطئه ها و حربه های شوم خود مانند شبکه های ماهواره ای به دنبال هجوم به جوانان هستند تا این قشر از جامعه را از دین اسلام منحرف کنند و به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.
 
وی بیان کرد: شبکه های ماهوراه ای تنها برای تخریب افکار جوانان است اما با وجود این شبکه ها و هزینه های میلیاردی دشمنان جهت منحرف کردن جوانان ایرانی از مسیر دین و ولایت، دشمنان همواره با شکست مواجه شده و شمار قابل توجهی از عزاداران حسینی را جوانان تشکیل می دهند.
 

 
زابلی با بیان اینکه مسئولیت مداحان در مراسمات بسیار سنگین است، گفت: مداحان و مرثیه خوانان باید جوانان را با فرهنگ کربلا و عاشورا آشنا کنند چرا که عاشورا یک حادثه‎ای عظیم بود و باید نسل به نسل و سینه به سینه به همگان معرفی شود.
 
* باید مردم جهان اسلام از نهضت و مکتب امام حسین(ع) درس بگیرند
وی با بیان اینکه باید مردم جهان اسلام از نهضت و مکتب امام حسین(ع) درس بگیرند، گفت: امام حسین(ع) به همگان درس ایثار، شجاعت، مقاومت و شهامت داد که باید ملت در زندگی روزمره خود این فرهنگ را نهادینه کنند.
 
این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اظهار کرد: واقعه عظیم عاشورا دو چهره دارد که یک چهره آن فکر و اندیشه است و چهره دیگر احساس و ماتم که باید ملت از هر دو بعد عاشورا در کنار یکدیگر استفاده کنند.
 
* امام حسین(ع) الگوی تمام نمای بشریت است
قاسمی یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه  امام حسین(ع) الگوی تمام نمای بشریت است، اظهار کرد: هر شخصی که پیرو و رهرو خط سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و مکتب و نهضت عاشورا باشد، همیشه پیروز و کامیاب خواهد بود.
 

 
وی بیان کرد: واقعه عظیم و بزرگ عاشورا برای همه افراد و گروه های سنی الگویی از انسانیت و شجاعت بود به گونه ای که در معرفی این نهضت عظیم از پیرمردی سالخورده تا دختر سه ساله و کودکی شیرخواره نیز سهیم بودند و برای کسب رضایت پروردگار متعال جهاد و مقاومت کردند.
 
* مکتب عاشورا احیا گر جهان اسلام است
قاسمی با بیان اینکه مکتب عاشورا احیا گر جهان اسلام است، ادامه داد: نهضت عاشورا ما را از منجلاب نجات میدهد و تنها راهی است که میتواند ما را به سعادت،رستگاری و خوشبختی واقعی برساند و ما وظیفه داریم که با آن آشنایی و معرفت کامل حاصل کنیم.
 
وی با بیان اینکه جوانان باید در منابر و مساجد و مراکز علمیه ارتباط گسترده ای داشته باشند، تصریح کرد: جوانان باید بسیاری از مسائل را از عالمان دین بپرسند و در مساجد حلقه های معرفتی تشکیل بدهند و با آگاهی کامل جلوی توطئه های استکبار جهانی را بگیرند و دسیسه آنان را خنثی کنند.
 

 
این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اظهار کرد: کربلا و واقعه های قبل و پس از عاشورا سراسر درس و عبرت است و امام سجاد(ع) پس از حادثه کربلا با وجود اندوه و ضعف و بیماری با هوشیاری، از مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش نهایت استفاده را کرد و با سخنرانی‌های پر محتوا و روشنگرانه خود، یزید و هوا خواهان او را رسوا کرد.
 
* عزاداری تنها اشک ریختن و سینه زدن و یا گریاندن افراد نیست
علی محمدی یکی از افرادی که پای ثابت هیئت های مذهبی مسجد حضرت علی ابن ابیطالب(ع) شهرستان خاش است و همواره در مراسمات مذهبی حضوری پررنگ و فعال دارد به خبرنگار تفتان ما گفت: عزاداری ماه محرم باید از همان شب اول آغاز شود نه اینکه تازه از شب ششم و هفتم و تنها برای سه چهار روز ادامه یابد و به اتمام برسد.
 
وی بیان کرد: یکسال را برای یک ماه محرم صبر می کنید ولی به هنگامه عزای سرور و سالار شهیدان به سه چهار شب پایانی دهه اول بسنده می کنید که این کار درستی نیست.
 

 
محمدی با بیان اینکه عزاداری تنها اشک ریختن و سینه زدن و یا گریاندن افراد نیست، افزود: همه باید از فرصت ماه محرم جهت آمادگی قلوب بهره ببریم و در راستای دست یابی معنویات این ماه تلاش کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: عزاداری واقعی منجر به ترک محرمات می شود و لذا باید به گونه ای عزاداری کنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده نکنند.
 
* ماه محرم سرمایه ای ارزشمند و ماندگار است
مهدی بزی یکی از جوانانی که همواره در هیئت مکتب الحسین(ع) مسجد المهدی(عج) شهرستان خاش حضور دارد، به خبرنگار تفتان ما گفت: امام حسین (ع) جهت مبارزه با ظلم و جنایت و حمایت از شخصیت، شرافت و کرامت انسانی، قیام کرد و عزاداری های ماه محرم باید معرف شخصیت آن حضرت باشند.
 
وی بیان کرد: ماه محرم سرمایه ای ارزشمند و ماندگار است و این ماه فرصتی مناسب جهت بهره بردن تبلیغی- دینی و خنثی سازی توطئه ها و رفع شبهات در سخنرانی ها است.
 

 
بزی با بیان اینکه یکی از درس‏‌های مهم واقعه عاشورا، آزادگی و مردانگی است، گفت: بشر به همان اندازه که به آب‌ و نان نیاز دارد، به آزادگی و مردانگی نیز نیاز دارد و امام حسین(ع) و یاران او بزرگ‌ترین الگوی مردانگی، عظمت، استواری و ایمان به راه خدا هستند.
 
وی اظهار کرد: عاشورا و کربلا متعلق به همه انسان‌های عاشق امام حسین(ع) است و گریه برای سیدالشهدا احساسات پاک را سیراب می‌کند.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 441447
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *