۰

تسخیری: تعامل علما راه صلح بشریت را هموار می‌کند/ یونسی: جهان عاری از خشونت تنها از طریق گفت‌‌وگو تحقق می‌یابد

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام «انسان» را محور تکامل جهان دانست و گفت: انسان محل کرامت اصلی است، تسخیر طبیعت برای تکامل انسان است تا مراتب کمالاتش را بپیماید و به حقوقش برسد که نتیجه این حقوق، آزادی معقول انسان است.
تسخیری: تعامل علما راه صلح بشریت را هموار می‌کند/ یونسی: جهان عاری از خشونت تنها از طریق گفت‌‌وگو تحقق می‌یابد
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش با موضوع «انسان، طبیعت و آزادی»، صبح امروز (دوشنبه 27 شهریور ماه) به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور آیت‌الله محمد‌علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سیدمصطفی محقق‌داماد رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استفان هامر مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش و رئیس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه وین، اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران و جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی در سالن جلسات ساختمان رحیمی در محل این سازمان افتتاح شد.
*آیت‌الله تسخیری: «آزادی» زیباترین صفات انسانی است/انسان محور تکامل جهان است/تعامل علما راه صلح بشریت را هموار می‌کند
آیت‌الله محمد‌علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران گفت: «انسان، طبیعت و آزادی» سه مفهوم مهم در تصور همه پیروان ادیان است که درباره آن مطالب ارزنده‌ای در کتاب‌های آسمانی آمده است.
وی با تأکید بر اینکه انسان از سوی ادیان مختلف به ویژه اسلام، اشرف مخلوقات و حامل امانت الهی دانسته شده است، افزود: انسان دارای امانت بزرگ الهی عقل است، امانتی که حتی کوه‌ها هم نمی‌توانند آن را حمل کنند و به واسطه همین عقل است که نسبت به همه موجودات برتر است.
آیت‌الله تسخیری «انسان» را محور تکامل جهان عنوان کرد و گفت: انسان محل کرامت اصلی است، تسخیر طبیعت برای زندگی و تکامل انسان است تا مراتب کمالاتش را بپیماید و به حقوقش برسد که نتیجه این حقوق، آزادی معقول انسان است.
وی «آزادی» را از زیباترین صفات انسانی دانست و ادامه داد: آزادی انسان عامل جدایی او از دیگر موجودات است، انسان دوستدار طبیعت و طبیعت هم دوست انسان است و رابطه انسان با طبیعت رابطه زیبایی است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان اینکه جهان خلقت، دارای توازن و تعادل است و به دنبال این تعادل تکوینی، تعادل تشریعی هم به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات قرآن کریم به انسان، ظلم نکردن به دیگر انسان‌ها و احترام به طبیعت است، پس باید به طبیعت احترام گذاشت، حتی اگر جنگی در گرفت، باید طبیعت را زیبا نگه داشت.
وی افزود: تفاهم میان علمای ادیان، تعاریف قلبی نیز دارد که در واقع، تعامل را به دنبال خواهد داشت، اگر علما با هم تعامل خوبی داشته باشند، می‌توانند راه صلح بشریت را همواره کنند.
*حجت‌الاسلام یونسی: بشر از انحصار طلبی به عقلانیت روی آورد/جهان عاری از خشونت تنها از طریق گفت‌گو تحقق می‌یابد/باید تنوع دینی را بپذیریم
حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران از برگزاری چنین نشست‌هایی استقبال می‌کند، ابراز داشت: جهان عاری از خشونت تنها از طریق گفت‌گو تحقق می‌یابد، زیرا گفت‌وگو  وسیله شناخت متقابل است و به همین خاطر باید ادیان مختلف پیشقدم شوند.
وی دستیابی به امنیت را در تحقق این گفت‌وگوی ادیان ممکن دانست و افزود: راه و رمز رسیدن به این هدف شناخت و درک متقابل است، بشر باید مجامع مختلف را بپذیرد و قبول کند، نه فقط آن را بشناسد، بلکه به رسمیت بشناسد.
یونسی تصریح کرد: قرآن تنوع را لازمه خلقت و طبیعت می‌داند، طبیعت مخلوقات الهی تنوع است و کلیت انسان با تنوع و تکثر دینی، مذهبی، زبانی و قومی همراه است، بنابراین بشر هنگامی کامل است که همه در کنار هم باشند.
وی ادامه داد: نادیده گرفتن برخی انسان‌ها موجب فاجعه‌ میانمار شده است، فاجعه‌ای که در میان مسلمانان شاهد هستیم، فاجعه‌ای که در فلسطین وجود دارد، این است که برخی انسان‌ها برخی انسان‌ها را نمی‌پذیرند.
دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بیان داشت: دین آمده است که این مشکل را حل کند، امروز بشر برای نجات خودش باید از انحصار طلبی به عقلانیت روی آورد، نباید میان ادیان، دینی را استثنا کنیم، بلکه باید تنوع دینی را بپذیریم.
وی افزود: در این شرایط بایستی ادیان میان خود صلح برقرار کنند و متوجه باشند که با جنگ نمی‌توان به صلح دست یافت.
به گزارش فارس، این دور از گفت‌وگوها با عنوان «‌انسان؛ طبیعت و آزادی» روزهای 27 و 28 شهریور با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 441380
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *