گام نخست برای معرفی تولیدات داخلی و تعامل بهتر میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان/ معرفی مد و لباس ایرانی به کشورهای صاحب سبک و کشورهای منطقه

7 شهريور 1396 ساعت 12:49

«نخستین کتاب مدولباس ایرانی» به منظور تعامل بیشتر میان فعالان عرصه مد و لباس ایرانی منتشر شد و در نیمه دوم شهریورماه پایگاه خبری «فارس مد» به معرفی برندهای ایرانی خواهد پرداخت.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،نشست خبری معرفی «کتاب ملی مد و لباس ایرانی» به‌عنوان اولین کتاب تخصصی مرجع این حوزه با حضور یوسف خزاعی مدیرعامل مؤسسه هنری مد و لباس ققنوس و محمد جهانی مقدم مدیر مجموعه هنری استودیو 55 و مدیر هنری طراحی «کتاب ملی مد و لباس ایرانی» در  خبرگزاری فارس برگزار شد، حاصل این نشست را در ادامه بخوانید:
یوسف خزاعی، مدیرعامل مؤسسه هنری مد و لباس ققنوس: در سال 1393 هم‌زمان با برگزاری چهارمین جشنواره مد و لباس فجر در جریان گفت‌وگو با دبیر کارگروه مد و لباس در خصوص راه‌های آشنایی طراحان لباس با صنعت به وجود خلائی میان جامعه طراحان و تولیدکنندگان پی بردیم و به همین منظور بحث انتشار کتاب اول جامعه مد و لباس کشور مطرح شد و با موافقت کارگروه مدولباس در اسفندماه سال گذشته و در جریان اختتامیه جشنواره فجر، از نخستین کتاب جامع مد و لباس رونمایی شد.
محمد جهانی مقدم مدیر مجموعه هنری استودیو 55 و مدیر هنری طراحی «اطلس مد»: نخستین کتاب جامع مد و لباس ایران حاصل بیش از یک سال زحمت مؤسسه ققنوس و استودیو 55 است. علاوه‌بر این صاحب‌نظران با ارسال مقالات خود به دبیرخانه این مجموعه در تولید آن به ما کمک کردند و از میان 500 صفحه مقاله ارسالی حدود 200 صفحه از مقالات جامع مدولباس که راجع به تاریخچه مد در کشور ما است مورد تأیید قرار گرفته است. بررسی دوره‌های مختلف تاریخی مدولباس ایران و مسائل معاصر جامعه مد در بخش اول این کتاب قرار گرفته است.
درواقع بخش اول به‌عنوان دیپاچه فرهنگی شامل مقالاتی است که به درد جامعه پوشاک ایران بخورد و در بخش دوم به گردآوری برندهای مد و لباس‌های ایرانی پرداخته‌ایم تا به‌راحتی قابل معرفی و عرضه به همکاران و علاقه‌مندان این حوزه باشد.

این کتاب اول به نام «نخستین کتاب مدولباس ایرانی» نام‌گذاری شده که شامل 5 فصل است. این 5 فصل به بخش های مهم صنعت پوشاک ایران (نساجی، کشباف، چرم و سالامبور و معرفی طراحی مد و لباس) می‌پردازد که تابه‌حال هیچ مرجعی برای معرفی نداشته‌اند. این مرجع غنی بیش از 100 صفحه بوده و سه هزار اسم طراحان مد و لباس را معرفی می‌کند. سرفصل‌های این بخش (طراحان لباس، کیف، کفش، لباس عروس، لباس اجتماع مردانه، خانه مد، طراحان تئاتر و سینما،و...) هستند، که با جامعیت کامل معرفی می‌شود.
همچنین ما در کنار معرفی برندهای معروف فعال در کشور به معرفی برندهایی پرداخته‌ایم که آن چنان شناخته‌شده نیستند. از ویژگی های این نام‌های تجاری این است که برای افزایش فروش‌شان از مارک‌های نامعتبر خارجی استفاده نمی‌کنند.
فکر می‌کنم این کتاب گامی برای معرفی برندهای ایرانی به مردم و تعامل بهتر با تولیدکنندگان است. تعامل طراحان مد و تولیدکنندگان پوشاک از دیگر اهداف این مجموعه بوده که برای طراحی هویت و استراتژی‌ بخشیدن به مدولباس کشور فعال اند. به‌ همین منظور پرداختن به طراحی گرافیک، هویت بصری و محتوای این اطلس مد چندین ماه مورد بررسی و تحقیق جدی قرار گرفت.
خزاعی: شعار این کتاب «با افتخار ساخت ایران» است، از اهدافی که می‌توان به آن اشاره کرد ترغیب صاحب‌نظران مد و لباس جهت ارائه دستاوردهای علمی و فرهنگی مرتبط، ارتقای اطلاعات، اطلاع‌رسانی در خصوص نوآوری طراحی پارچه و لباس داخل و خارج کشور و دستیابی به اطلاعات به‌عنوان یک منبع استراتژیک است که مزیت رقابتی برای حرکت‌های فنی و هنری را ایجاد می‌کند همچنین با گردآوری بانک ملی اطلاعات برای مصرف‌کنندگان، ‌تولیدکنندگان و خریداران بازاریابی خوبی شکل خواهد گرفت.
فراهم آوردن مسیرهای حمایت از کارآفرینی در قالب تولید پوشش جدید ایرانی ـ اسلامی از دیگر اهداف انتشار این کتاب برآورده شده است؛ معرفی ایده‌های خلاقانه برندینگ، مدلینگ و ارتقا و معرفی آن به آحاد جامعه همچنین تأکید بر جنبه‌های کاربردی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان و مهندسین جوان ایرانی در زمینه نساجی و پوشاک از دستاوردهای گردآوری این اثر تعریف شده است.
مخاطبان این کتاب (اساتید، مدرسان، اعضای هیأت علمی و پژوهشگاه‌ها و مدیران و برنامه‌ریزان ارشد شرکت‌های دولتی و خصوصی پوشاک سرمایه‌گذاران فعالان اقتصادی مد و پوشاک، تولیدکنندگان البسه، فروشندگان عمده و خرده پوشاک، نمایندگان برندهای مطرح پوشاک ایرانی،‌صاحبان خانه‌های مد، مزون‌ها و طراحان مد و لباس کشور، اتحادیه  و اصناف مرتبط با صنعت مد و لباس، دانشجویان رشته طراحی لباس، پوشاک و نساجی، هنرمندان، ورزشکاران و طراحان مد و لباس و سازمان صداوسیما، سازمان سینمای کشور ) هستند.
در شماره اول، از آن جهت که یک حرکت از بخش خصوصی و البته تحت نظارت بنیاد ملی مد و لباس بود با بودجه اندکی به  انتشار «نخستین کتاب مد و لباس ایرانی» که شامل یک دایرکتوری رایگان برای معرفی فعالان این حوزه بود پرداختیم علاوه بر این صفحاتی به صورت آگهی در نظر گرفته شده که برای معرفی محصولات هزینه‌هایی از طرف برندها پرداخت شده است.
 برای معرفی «نخستین کتاب مدولباس ایرانی» به کشورهای دیگر، ارسال نسخی از این کتاب به سفارتخانه‌های مختلف از جمله برنامه‌های ما بود که در شماره نخست به آن عمل شد، همچنین در قالب تفاهم‌نامه‌ای با خانه هنرمندان تصمیم داریم در کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه با معرفی طراحان ایرانی در هفته‌های خاص فرهنگی به معرفی بهتر این طلس مد بپردازیم.
جهانی مقدم: انتشار این مجموعه آغازی برای کتاب جامع مد و لباس ایرانی است و در شماره دوم این کتاب که در پایان سال جاری رونمایی خواهد شد، اطلاعات بسیار جامع و کامل و در دسترس‌تری خواهد بود. نقایص این کار گرفته خواهد شد و شاید بسیاری از برندها ایرانی‌تر شوند.

 
یوسف خزاعی: از دیگر برنامه‌های معرفی مد ایرانی به کشورهای دیگر علاوه‌بر ارسال نسخه‌های کتاب به سفارتخانه‌ها،‌ارتباط با کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان در نظر گرفته شده که در مراحل بعدی در حین برگزاری جشنواره‌های لباس ایرانی و جشنواره عکاسی مدولباس به این موضوع هم خواهیم پرداخت. برای ارتباط با کشورهایی که از لحاظ فرهنگی هم‌سو با ایران هستند، گام اول را برمی‌داریم، اما ارتباط با کشورهای صاحب سبک مانند فرانسه، ایتالیا و ترکیه از اهداف مهم دیگر ماست.
 جهانی مقدم: در خصوص سایت «فارس‌مد» نیز باید بگویم این سایت در حال راه‌اندازی است و دلیل نام‌گذاری آن هم دامنه مناسب این کلمه و تعبیری که از مدِ فارسی منتقل می‌کند، بوده است.
در نظر داریم با راه‌اندازی آن برای اطلاع‌رسانی و خبررسانی در خصوص اخبار برندهای ایرانی تلاش گسترده ای داشته باشیم. چرا که با دایره نفوذ دنیای مجازی، نام‌های تجاری ایرانی در بخش مد و لباس باید در این فضای هم باید شناخته شود، که راه‌اندازی سایت که به صورت داینامیک طراحی شده است، کمک‌کننده خواهد بود.
در این سایت علاوه‌بر اینکه برندهای مد و لباس به صورت داینامیک حضور دارند، یعنی در هر فصل می‌توانند محصولات‌شان را معرفی و اسلایدرهایشان را تعویض کنند، ما به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم خبرگزاری هم داشته باشیم. بخش مقالات و اخبار حضور برندهای مد و لباس می‌تواند پاسخگوی نیاز فعالان این حوزه باشد.
در ایجاد سایت سعی کرده‌ایم حتی برای گرفتن اسپانسر هم از برندهای خارجی کمک نگیریم و همه مقالات راجع به پوشاک ایرانی، قرارگیری بخش‌های مختلف ازجمله بخش حجاب هم از شاخص‌های این سایت خواهد بود. در واقع «فارس‌مد» مکمل «نخستین کتاب مدولباس ایرانی» خواهد بود.
نیمه دوم شهریور هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه پوشاک از سایت «فارس‌مد» رونمایی خواهد شد.
تولیدکنندگان پوشاک نام‌های تجاری که قصد دارند کارشان را گسترش دهند، می‌توانند با ما همکاری داشته باشند، همچنین مؤسسات و ارگان‌های دولتی مرتبط در این حرکت ملی حضور داشته باشند؛ چراکه اگر ارگان‌ها بتوانند برای معرفی و استفاده مردم از کتاب کمک کنند، راه ما هموارتر خواهد شد.
تأکید می‌کنم بخش دایرکتوری این اطلس رایگان بوده و بخش‌های رنگی نیم‌‌صفحه و تمام‌صفحه ما با تخفیف‌های خوبی همراه است. تصمیم داریم اطلس مد تبدیل به یک مرجع برای مد ایرانی باشد؛ چراکه معرفی برندها در حال حاضر با خلاء‌هایی همراه است که تابه‌حال به آن توجه نشده است. ثبت 5 هزار اثر در جشنواره مد و لباس فجر نشان می‌دهد ما ظرفیت پرداختن به بحث مدولباس را در کشور داریم.
خزاعی: بر اساس سیاست‌های کارگروه در بستر قوانین «شیما» برای معرفی مدولباس ایرانی اقدام می‌کنیم و  بسته‌ای از مد ایرانی را معرفی خواهیم کرد.
بر اساس آمار در سال 95 خانواده‌های ایرانی 5 هزار میلیارد تومان خرج خرید پوشاک کرده‌اند، یعنی هر خانواده ایرانی شهری 5 درصد و هر خانواده روستایی 2.2 درصد صرف خرید پوشاک و کفش کرده است و به صورت متوسط هر خانوار شهری یک میلیون و هر خانوار روستایی 500 هزار تومان خرج پوشاک می‌کنند.

بر طبق سرشماری سال 95 تعداد خانوارهای ایرانی 24 میلیون بوده که از این تعداد 18 میلیون در شهر و 6 میلیون در روستا زندگی می‌کنند. بنابراین به طور متوسط در سال 95، 20 هزار میلیارد هر خانوار شهری و 5 هزار میلیارد تومان هر خانوار روستایی خرج لباس و کیف و کفش کرده‌اند. در واقع کل خانوارهای ایرانی در سال 95، 25 هزار میلیارد تومان صرف خرید پوشاک کرده‌اند که بخش عمده آن مربوط به پوشاک قاچاق و یا تولیداتی بوده است که با برچسب‌های خارجی فروخته می‌شده است.
انجمن صنایع پوشاک ایران به دنبال شفاف‌سازی فروش برندهای ایرانی است و به همین منظور پژوهشگاه‌ پوشاک ایران در 12 تیرماه امسال مصادف با تاریخ اعلام رهبری برای مقابله با قاچاق از وجود 12 میلیارد قاچاق خبر داد که 2 میلیارد آن مربوط به قاچاق پوشاک است. بر اساس این آمار هر ساعت 6 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد ایران می‌شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 441063

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/441063/گام-نخست-معرفی-تولیدات-داخلی-تعامل-بهتر-میان-تولید-کنندگان-مصرف-مد-لباس-ایرانی-کشورهای-صاحب-سبک-منطقه

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir