۰

متولی اصلی عفاف و حجاب مشخص نیست/ انفعال اصناف در تولید و واردات پوشاک/ مزاج‌سازی به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب گفت: اگر مسئولان می‌خواهند موضوع حجاب در کشور جدی و تغییرات ملموس دیده شود، باید عرضه پوشاک بانوان در مغازه‌ها را تغییر دهند و روند نفوذ را که از دهه 70 ادامه دارد به طور معکوس و با برنامه‌ریزی تغییر دهیم.
متولی اصلی عفاف و حجاب مشخص نیست/ انفعال اصناف در تولید و واردات پوشاک/ مزاج‌سازی به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،محمدجواد صدق‌آمیز رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب در ابتدا بابیان اینکه موضوع عفاف و حجاب در کشور با کاستی‌های بسیار زیادی در حمایت از تولیدکنندگان روبروست، گفت: تولیدکنندگان این حوزه علاوه‌ بر محدودیت‌هایی که به صورت عام در تولید با آن روبرو هستند، با محرومیت‌های خاصی هم مواجه‌اند، به این جهت که در صنعت و حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که نوپا و تازه‌تأسیس است و البته بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان آن هم از تولیدات خانگی استفاده می کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: بیش از 80 درصد محصولات حوزه عفاف و حجاب توسط زنان تولید می‌شود و بنابراین قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی آنان بسیار پایین بوده و زمینه رقابت با این حجم عظیم تولیدات کار دشواری است.
 

 
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب شکل‌گیری این انجمن را در جهت هم‌افزایی و هماهنگی میان تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: با تشکیل انجمن که بیش از دو سال از تأسیس آن می‌گذرد، اتفاقات خوبی رخ داده و البته با کم‌مهری برخی دستگاه‌های مسئول نیز مواجه بوده است.
 
• 90 درصد محصولات موجود در فروشگاه‌های LC Waikiki قاچاق است 
در ادامه این نشست میثم نژادرمضانی دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به شعار سال اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال اظهار داشت: برنامه‌ریزی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت این است که به سمت افزایش تولیدات داخلی برویم، اما در سال گذشته و سال جاری که به نام اقتصاد مقاومتی مزین شده است بالغ بر 40 فروشگاه LC Waikiki در سطح کشور افتتاح شده است.
به گفته نژادرمضانی  آمارها حاکی از ورود 50 میلیون دلار پوشاک به کشور است، اما تنها  یک برند خارجی (LC Waikiki)  بالغ بر 10 تا 20 میلیارد تومان کالا دارد. درواقع حجم پوشاکی که از یک برند خاص وارد می‌شود نشان می‌دهد که 90 درصد محصولات موجود در فروشگاه‌های آن قاچاق است.
وی ادامه داد: این بدان معنا است که ما بستری را برای تولیدکنندگان یک کشور بیگانه فراهم کرده‌ایم که اشتغال، تولید و منابع ارزی ما را از بین ببرند.
 

 
اسدالله سلیمانی عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نیز بابیان اینکه ما الگوهای موفقی مانند جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در کشور را داشته‌ایم که با کمترین هزینه‌ها و امکانات بهترین نتیجه را گرفته‌اند، اظهار داشت: در حوزه حجاب نیز باید با امکانات موجود و با کمک رسانه‌ها برای ترویج بیشتر اقدام کنیم. 
• 26 دستگاه مسئول گسترش عفاف و حجاب هستند اما نوک پیکان همیشه به‌سوی تولیدکنندگان این حوزه است
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب بابیان اینکه تولیدکنندگان این حوزه مظلوم واقع شده‌اند، گفت: کم‌کاری‌های دیگر نهادها و سازمان‌ها به گردن تولیدکنندگان این حوزه افتاده است، در حالی‌که 26 دستگاه مسئول حل مسئله عفاف و حجاب در کشور هستند، اما همیشه نوک پیکان اتهامات به‌سوی تولیدکنندگان این حوزه است.
سلیمانی یکی از تولیدکنندگانی است که در نذر چادر مشکی (طرح فردوس) بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن فعال بوده است. وی در خصوص این طرح نیز اظهار داشت: از آنجا که قیمت محصولات حجاب بالاست به‌عنوان تولیدکننده و در حد وسع خودم برای کمک به اعتلای بحث عفاف و حجاب در کشور، در قالب این طرح حضور پیدا کردم.
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب تصریح کرد: اجرای چنین طرح‌هایی معنای تعبیر آتش به اختیار است؛ چراکه به بهانه اجرای آن استقبال زیادی از موضوع عفاف و حجاب می‌شود که متاسفانه به خوبی از سوی رسانه‌ها انعکاس داده نشد.
• نبود سکوی فروش در حوزه محصولات عفاف و حجاب
صدق‌آمیز در خصوص نبود سکوی فروش در حوزه عفاف و حجاب اظهار داشت: برای فروش محصولات این دست به صورت پراکنده مراکزی وجود دارد، اما این فروشگاه ها نه موقعیت تجاری خوبی دارند و نه به‌خوبی تبلیغاتی درباره آنها انجام می‌شود، حتی مشخص نیست مدیریت این مراکز در دست چه کسانی است.
وی ادامه داد: مشخص نبودن مدیریت این مراکز در شرایطی است که مجموعه تولیدکنندگان عفاف و حجاب غالباً به دلیل نبود شرایط عرضه و چرخه ناقص آن با فروش محصولات خود دچار مشکل هستند.
میثم نژادرمضانی در ادامه در خصوص مقوله عفاف و حجاب و وظایفی که در این زمینه بر عهده هر شخصی است، گفت: با وجود اینکه حجاب رفتار بیرونی گفتمان دینی ما است، هیچ برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن نداشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: اگر در نظام جمهوری اسلامی کالای فرهنگی تولید شود می‌تواند از یارانه‌های نظام استفاده کند، اما نگاه مسئولان و متولیان به موضوع عفاف و حجاب فرهنگی نبوده و هیچ یارانه و تسهیلاتی به تولید کنندگان آن تعلق نمی‌گیرد.
 

 
• عفاف و حجاب متولی ندارد
سید مهدی جوادی نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: همیشه در حوزه عفاف و حجاب ما از متولیان امر گلایه می‌کنیم در حالی‌که در این زمینه هیچ متولی وجود ندارد.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به اینکه در سال 1385 دستوری تحت عنوان «کتابچه سبز، راهکارهای اجرای گسترش عفاف و حجاب در کشور» منتشر شده و حدود 26 نهاد متولی گسترش عفاف و حجاب در کشور شناخته شده‌اند، گفت: شکل‌گیری کارگروه ساماندهی مد و لباس از این زمان نشأت می‌گیرد که اولین مشکل هم مربوط به نحوه شکل گیری این کارگروه است.
جوادی تصریح کرد: همه موضوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای یک معاونت تخصصی است (معاونت سیما، معاونت فرهنگی و...)، اما هر آنچه در فضای هنر بدون متولی بماند، تحت نظارت معاونت هنری قرار می‌گیرد، یعنی از موسیقی، نمایش، تئاتر، هنرهای دستی تا کارگروه ساماندهی مد و لباس تحت نظارت این معاونت است.
وی ادامه داد: تکثر وظایف این معاونت موجب شده بر روی موضوع عفاف و حجاب تمرکزی نداشته باشد. علاوه‌بر این جنس معاونت هنری و سبک و خط مشی آن متغایر با مسئله عفاف و حجاب است. پس می توان نتیجه گرفت جای‌گیری این کارگروه در ذیل معاونت هنری وزارت ارشاد اشتباه بوده است.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: آیا کارگروه مد و لباس ذیل این معاونت می‌تواند دستگاه‌های دیگری مثل وزارت صنایع، صداوسیما و... را با یکدیگر هماهنگ کند؟ آیا ضابطه و ضمانت اجرایی در این زمینه وجود دارد یا صرفاً یک کارگروه تشکیلاتی است؟
 
• مزاج‌سازی به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است
سید مهدی جوادی با اشاره به اینکه شورای عالی عفاف و حجاب از ذیل شورای فرهنگی عمومی به وزارت کشور و شورای صیانت از حقوق شهروندی و سپس شورای عالی اجتماعی نقل مکان کرده است، اظهار داشت: باز هم با ورود مسئله عفاف و حجاب به شورای عالی اجتماعی، اتفاق خاصی نمی‌بینیم. اگر گاهی هم صحبتی می‌شود، نگاه‌ها به سمت محتوا و موضوعات فرهنگی است و سؤال اینجاست که آیا تغییر مقوله تدریجی عفاف و حجاب در کشور توسط پوستر، شعر و یا چنین اتفاقاتی رخ می دهد؟
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در ادامه تأکید کرد: فعالان عرصه پوشاک در کشور به صورت ملموس با موضوعی به نام مزاج‌سازی مواجهند که به صورت تدریجی سبک پوشش در کشور را تغییر داده است.
جوادی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان می‌خواهند موضوع حجاب در کشور به صورت جدی مطرح شده و ما تغییرات ملموسی را در این زمینه ببینیم، باید نحوه و شکل عرضه پوشاک بانوان در مغازه‌ها را به صورت تدریجی تغییر دهند. ما باید روند نفوذی را که از دهه 70 تا به‌ امروز ادامه داشته است به صورت معکوس و با برنامه‌ریزی تغییر دهیم.
 
• چرا تولید پوشاک اسلامی یک فعالیت صنعتی محسوب می‌شود؟
به گفته وی تولید محصولات حجاب و یا پوشش اسلامی و سالم در حال حاضر در کشور متولی خاصی نداشته و حتی در دسته‌بندی‌های اداره مالیات نیز واردات چادر مشکی جایی ندارد و درواقع تولید پوشاک اسلامی یک فعالیت صنعتی محسوب می‌شود، در حالی‌که معاونت صنایع دستی به عنوان یک نهاد فرهنگی می‌تواند متولی این امر باشد.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با طرح این پشنهاد که نهادی در کشور متولی مشاغل فرهنگی شود، ادامه داد: تولیدکنندگان محصولات حجاب به دلیل نبود متولی و عدم راهبرد و جهت‌دهی‌های واقعی در این زمینه فقط از آن جهت که عموماً آدم‌های دغدغه‌مندی هستند در حال ادامه این مسیر هستند و البته با معضلات عجیبی مواجه شده‌اند.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب معتقد است برای حل معضلات این حوزه باید نخست توانمندی‌های تولیدکنندگان محصولات اسلامی را افزایش دهیم. علاوه‌بر این باید در حوزه پوشاک اسلامی چرخه‌های درستی شکل بگیرد و به صورت تخصصی این کار دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه تولید کنندگان و طراحان این نوع محصولات با معضلاتی مواجهند گفت: خروجی دانشگاه‌های ما با فضای تولید فاصله زیادی دارد. طراحی که فضای صنعتی و شاخصه‌های اسلامی را بشناسد، دیگر به تعداد انگشتان دست است که شاید این مشکل را نهادهای هنری مانند حوزه هنری بتوانند حل کنند.
جوادی در خصوص ارتقای سطح توانمندی تولیدکنندگان نیز گفت: حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک می‌تواند موجب دانش‌افزایی و به‌روز کردن خطوط تولید می شود.
 

 
• نبود سامانه های کارشناسی در زمینه استاندارد سازی
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب عدم وجود سامانه‌های کارشناسی در زمینه استانداردسازی را مشکل بزرگ دیگر حوزه عفاف و حجاب دانست و گفت: در حال حاضر دسته‌بندی مشخصی در تولید محصولات اسلامی وجود ندارد، به‌طوری‌که ما با مسائلی همانند طیف رنگ در تولید چادر  و ایجاد طرح های نوآورانه که با هدف جلب نظر مخاطبان بیشتر به پوشاک عفاف و حجاب مواجه هستیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه شاخصه‌های متقنی در خصوص طراحی محصولات اسلامی وجود ندارد،گفت: مطمئناً کارگروه ساماندهی مد و لباس به تنهایی نمی‌تواند متولی این امر باشد. برای سامان دادن به این وضعیت نیازمند همکاری تولیدکنندگان، جامعه‌شناس‌ها، روان‌شناس‌ها و گروهی از متخصصان فقه اسلامی هستیم که مبتنی بر مقتضیات روز و اتفاقات جامعه، به ساماندهی طراحی این محصولات بپردازند.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب عدم توزیع و ویترین مناسب این نوع محصولات را دیگر معضل پیش روی این حوزه در کشور عنوان و تصریح کرد: حمایت‌های دولتی و حاکمیتی در این زمینه می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد.
وی گسترش ویترین‌های فروش برای تسهیل دسترسی به محصولات عفاف و حجاب را حائز اهمیت دانست و گفت:‌ در حال حاضر این محصولات در نازل‌ترین سطح عرضه می‌شود. حتی بسته‌بندی‌ها نیز رغبتی را برای مصرف‌کننده به همراه نمی‌آورند.
 
•  بودجه نهادهای مختلف برای پرداختن به مسئله عفاف و حجاب کجا خرج می شود؟
جوادی به بودجه‌های نهادهای مختلف در خصوص عفاف و حجاب اشاره کرد و اظهار داشت: در نهادهای مختلف برای پرداختن به مسئله عفاف و حجاب بودجه اختصاص داده شده است اما حتی یک نفر هم نمی‌پرسد که این پول‌ها کجا خرج می‌شود. مسئولان وزارت کشور باید بگویند بودجه این وزارتخانه به کدام معضل این حوزه اختصاص یافته است و بودجه وزارت ارشاد کدام شاخصه حجاب را تغییر داده است؟
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: بودجه‌های سال‌های اخیر این دستگاه‌ها و نهادها هیچ چیز را در کف خیابان‌ها تغییر نداده است. اگر با این بودجه به سمت برندسازی و مزاج‌سازی برویم، بسیاری از مسائل حل می‌شود.
وی اضافه شدن رسانه‌ها به چرخه تولید محصولات عفاف و حجاب را نیز بسیار تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: یکی از علت‌های بی‌حجابی در کشور ما این است که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات مغایر عفاف و حجاب رسانه دارند اما تولیدکنندگان محصولات عفاف  و حجاب رسانه‌ای ندارند و در این زمینه صداوسیما هم هیچ کمکی نمی‌کند.
 
• آشفتگی رسانه ملی در ضوابط حجاب
به گفته جوادی رسانه ملی با وجود ظرفیت‌های عظیمی که در دست دارد در این زمینه بسیار آشفته عمل می‌کند و این معضل ناشی از نبود ضابطه است؛ چرا که با وجود بسیاری از نبایدهای پوشش در صداوسیما اما هیچ پوشش جایگزینی معرفی نمی‌شود.
وی تأکید کرد: هیچ‌کس در صداوسیما برای معضل مدل حجاب و محصولات حجاب فکری نکرده است، هرچند مهم‌ترین رسانه برای مزاج‌سازی سبک پوشش صداوسیماست.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اعلام کرد: این انجمن آمادگی دارد برای سازمان صداوسیما، ژورنالی تهیه کرده و پوشاکی که قابلیت پخش از تلویزیون را دارند، معرفی کند و به این ترتیب علاوه‌بر تامین نیاز مجریان و بازیگران روی آنتن، برای عموم مردم هم محصولات قابل دسترس معرفی شود.

 
• مقصر اصلی در وضعیت نابه سامان پوشاک کشور را مجامع امور صنفی است
در ادامه سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب مقصر اصلی در وضعیت نا بسامان پوشاک کشور را مجامع امور صنفی برشمرد و گفت: اگر اصناف به وظایف خود عمل می‌کردند نیازی به تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور نبود.
وی افزود: اصناف زیر نظر وزارت صنعت، معدن و  تجارت کار می‌کنند و کارگروه ساماندهی مد و لباس نمی‌تواند از مجرای وزارت ارشاد، مسئله پوشاک در کشور را ساماندهی کند. درواقع درد پوشاک ما این است که اتحادیه‌ها با بلاتکلیفی مواجهند.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف ذائقه‌سازی و حرکت فرهنگی دیگر را ازجمله وظایف اصناف دانست و اظهار داشت: مقصر اصلی اِشغال بازار از کالاهای چین و ترکیه مجامع امور صنفی هستند.
به گفته سلیمانی اصناف خودشان را در سایه کارگروه ساماندهی  مد و لباس، بنیاد ملی مد و لباس و دیگر نهادها پنهان کرده و از زیر مسئولیت ذاتی خودشان شانه خالی می کنند.
 
• تغییر ماهوی برگزاری نمایشگاهها با ورود متولیان دولتی 
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس با توجه به تعریف ساختاری‌اش باید در جهت ساماندهی مسائل مربوط به حوزه مد و لباس اقدام کند گفت: اما این کارگروه از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفته و با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، مانع از فعالیت طبیعی نظام عرضه در کشور شده است.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها در زمینه عرضه پوشاک مفهوم اصلی خود را از دست داده است و تبدیل به یک مارکتینگ و بازارچه فروش شده است. در حالی‌که باید محلی برای برقراری ارتباط میان طراحان، توزیع‌کنندگان و مخاطبان باشد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب باتاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها متعدد در طول سال معنایی ندارد،‌ گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود در ایامی که رکود در بازار حاکم است، تولیدکنندگان سکوی فروش خود و سود خود را از دست بدهند.
وی بابیان اینکه ما به طور تقریبی سالانه 80 میلیون متر پارچه چادری نیازمندیم،‌ اظهار داشت: این آمار مورد قبول تمام دستگاه‌های مسئول ازجمله وزارت معدن، صنعت و تجارت، مجلس شورای اسلامی و... است.
رئیس انجمن عفاف و حجاب تصریح کرد: با وجود این حجم عظیم درخواست در کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت 1394 با تغییر تعرفه واردات پارچه چادری از 5 درصد به 32 درصد و همچنین افزایش 9 درصد ارزش افزوده به مصرف‌کنندگان ضربه بزرگی وارد کرده است.
صدق‌آمیز ادامه داد: اخیراً نیز رقم جدیدی تحت عنوان سود بازرگانی به این رقم اضافه شده، یعنی 45 درصد بر روی پارچه چادری که به آن سود تعلق می‌گرفت، امروز مصرف‌کننده باید هزینه آن را بپردازد.
 
نفوذ از طریق واردات پوشاک را جدی بگیریم
وی در خصوص مصرف پوشاک در کشور نیز اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم تولید و فروش محصولات پوشاک و حجاب اسلامی فارغ از موضوع تجاری، یک مسئله فرهنگی است و اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را اساس کار قرار دهیم، باید با این نفوذ فرهنگی که دشمن از طریق ورود پوشاک به ما دنبال می کند و شخصیت زنان و جوانان را هدف قرار داده است، مقابله کنیم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: اگر تعرفه‌های حال حاضر پارچه چادری در کشور تغییر کند و به روند سابق برگردیم حدود 25 تا 30 درصد با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. افزون بر این شرایط حاکم بر عرضه پارچه چادری در کشور نشان می‌دهد میان قیمت تجاری و قیمت مصرف‌کننده 200 تا 300 درصد تفاوت قیمت وجود دارد که این امر ناشی از بی‌نظمی و نبود حساب و کتاب در نظام کنترل است.

 
صدق‌آمیز با اشاره به آمار WTO در خصوص مصرف پوشاک در کشور گفت: بر اساس این آمار ما سالیانه 2.5 میلیارد دلار واردات پوشاک داریم، اما ورود پوشاک از مبادی رسمی کشور تنها 50 میلیون دلار است که این عدد هیچ ربطی به میزان مصرف پوشاک در کشور ندارد؛ چراکه آمار 2.5 میلیارد دلاری اعلام شده قاچاق نشان می‌دهد تنها 2.5 درصد مصرف ما از مبادی رسمی وارد می‌شود که این عدد بسیار ناراحت‌کننده است.
وی ادامه داد: بر این اساس حدود 65 درصد پوشاک ما وارداتی و تنها 35 درصد مربوط به تولید داخلی است. با این حساب و کتاب چیزی بالاتر از 10 میلیارد دلار واردات پوشاک در کشور وجود دارد که البته این میزان هم نرخ خرید کالا از سوی مصرف‌کننده است.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 440443
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *