۰

روستای کلپورگان سراوان برای ثبت جهانی ارزیابی می‌شود

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: شهر مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش بافی، شهر سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم بافی و روستای کلپورگان به عنوان روستای جهانی نامزد شدند و قرار است کارشناسان برای ارزیابی، از این مناطق بازدید کنند.
روستای کلپورگان سراوان برای ثبت جهانی ارزیابی می‌شود
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی وارد ایران شدند و در حال ارزیابی و بررسی شهرها و روستای کاندید ثبت جهانی در ایران هستند.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: شهر مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش بافی، شهر سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم بافی و روستای کلپورگان به عنوان روستای جهانی نامزد شدند و قرار است آمادگی روستا بررسی شود تا کارشناسان برای ارزیابی برای جهانی شدن وارد این مناطق شوند.
این مسئول ادامه داد: سفال کلپورگان مشخصاتی دارد که از جمله آن میتوان به قدمت 7 هزار ساله آن و اینکه چرخ در آن به کار نمی‌ود و از ابزار سنتی که از همان منطقه درست می شود اشاره کرد.
وی با اشاره به این که تمام مراحل آن را زنان انجام می دهند، گفت: ویژگی دیگر سفال کلپورگان این است که طرح‌ها و نقش‌های آن است که انتزاعی است و سینه به سینه منتقل شده و این ویژگی ها یک ممیزه برای سفال کلپورگان حساب می‌شود که می‌تواند به ثبت جهانی آن کمک کند.
امراللهی با اشاره به اینکه مشکلاتی است که باید حل شود بیان کرد: کوره کارگاه دوم سفال در روستای کلپورگان که مدتی تعطیل بوده دوباره راه اندازی شده ولی نیاز داریم که فضای روستا تغییر کند و امکانات روستا فراهم شود.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: روستای جهانی باید روستایی باشد که کاملاً به صنایع دستی مرتبط باشد و کسی که وارد روستا می شود در همان ابتدا با نمادها و المان های صنایع دستی در این روستا روبه رو شود و این المان ها باید وضعیت روستا را بازنمایی کند.
این مسئول یادآور شد: امکانات گردشگری و اقامتگاه های مناسب برای گردشگران باید در روستای جهانی وجود داشته باشد و با حفظ شرایط بومی منطقه، شرایط برای اقامت گردشگر خارجی هم فراهم شود تا بومگردی در آنجا فعال باشد.
وی گفت: مشکلات راه مواصلاتی و کمبود آب آشامیدنی در این روستا باید حل شود و تجهیز کارگاه ها و امکانات گرمایشی و سرمایشی کارگاه ها به دلیل اینکه کارگاه های زنده باید فعال باشند بسیار مهم است.
انتهای پیام/
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 440123
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *