اضافه برداشت‌ بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل شد/ جریمه ۵۰ درصد هم برای اضافه‌برداشت توجیه دارد

24 تير 1396 ساعت 12:19

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه اضافه برداشت بانک‌ها کنترل شده و رو به کاهش است، در واکنش به انتقادات به نرخ جریمه اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، گفت: اگر در اختیار بنده بود این جریمه 34 درصد را 50 درصد می‌کردم چون این پول، پول داغ است و باعث افزایش تورم می‌شود.


به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، در سه ماه پایانی سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد بانک‌ها از منابع خودشان وام بدهند و ما اجازه اضافه برداشت نمی‌دهیم.به همین دلیل بدهی بانک‌های تجاری دولتی و تخصصی دولتی به بانک مرکزی در سال 95 به طور متوسط 13.5 درصد کاهش یافت اما بدهی بانک‌های غیردولتی و خصوصی رشد 206 درصدی را به ثبت رساند.
هر چند که بدهی بانک‌های غیردولتی در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه 95، حدود 2 هزار میلیارد تومان کاهش یافت اما این رشد شدید، بیانگر اضافه برداشت‌های مکرر بانک‌های غیردولتی و خصوصی از منابع بانک مرکزی است. 
در همین باره سید علی اصغر میر محمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی تا چه زمانی اجازه می‌دهد بانک‌های غیردولتی اضافه برداشت کنند، اظهارداشت: ما بانک‌های غیردولتی را به سمت بازار بین بانکی هدایت کردیم و هم‌اکنون از بازار بین بانکی منابع جمع می‌کنند.
وی افزود: سامانه‌های بانکی را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که بانک‌ها به راحتی دست به اضافه برداشت نزنند. برای برخی بانک‌ها هم اقدامات تنبیهی اعمال کردیم و خوشبختانه هم روند اضافه برداشت‌ها رو به کاهش است و هم به صورت تدریجی در حال بازپرداخت بدهی خود به بانک مرکزی هستند.
* ابزار کنترل اضافه برداشت‌ها فقط جریمه 34 درصد نیست
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان بانکی معتقدند جریمه 34 درصدی که برای اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی اعمال می‌شود، بازدارنده نیست و فقط مشکلات سیستم بانکی را بیشتر می‌کند، آیا بانک مرکزی فقط با ابزار جریمه 34 درصد، اضافه برداشت بانک‌ها مدیریت می‌کند، گفت: خیر اینگونه نیست، بانک مرکزی ابزارهای دیگری مانند ساتنا و سامانه‌های بانکی دارد و از آن ابزارها برای مدیریت اضافه برداشت‌ها استفاده می‌کند.
* اگر در اختیار من بود جریمه اضافه برداشت را 50 درصد می‌کردم
میر محمد صادقی تصریح کرد: اگر در اختیار بنده بود این جریمه 34 درصد را 50 درصد می‌کردم چون این پول، پول داغ بانک مرکزی است و اضافه برداشت باعث افزایش تورم می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود بانک مرکزی به جای این جریمه‌ها، سقف برداشت تعیین می‌کرد، گفت:‌ اگر بانک مرکزی سقف تعیین کند، همان روز اول بانک‌ها سقف مشخص شده را پر می‌کنند.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: ما تجربه داریم، اصلا نباید اجازه اضافه برداشت داد.
وی در پاسخ به این نکته که با همه این جرایم بانک‌های غیردولتی در یک سال بیش از 26 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کردند، گفت: وقتی بانک‌ها مدیریت منابع و مصارف نمی‌کنند، این اتفاقات می‌افتد اما ما علاوه بر اعمال جریمه 34 درصد، از روش‌های دیگر مانند قطع کردن سیستم ساتنا، مانع از اضافه برداشت بیشتر می‌شویم و خوشبختانه در از اواخر سال گذشته و اوایل امسال، اضافه برداشت بانک‌ها کنترل شده است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 440117

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/440117/اضافه-برداشت-بانک-ها-بانک-مرکزی-کنترل-جریمه-۵۰-درصد-هم-اضافه-برداشت-توجیه

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir