گزارش تفتان ما از سرقت هاي دنباله دار؛

گلايه شهروندان خاشي از سرقت هاي سريالي/ 271 فقره سرقت در يك سال

19 تير 1396 ساعت 9:39

در روزها و ماه هاي اخير آمار سرقت هاي عجيب سريالي و دنباله دار در شهرستان خاش افزايش يافته به گونه اي كه تقريباً هر روز يك سرقت خودرو يا منزل در اين شهرستان انجام مي شود كه اين مسئله و معضل بسيار مهم سبب اعتراض و گلايه بسياري از شهروندان خاشي شده كه لازم است مسئولين مربوطه در اين خصوص تدابير لازم را اتخاذ و هرچه سريعتر با اين سارقان مسلح برخورد كنند.


به گزارش تفتان ما، مصرف مواد مخدر و گرفتار شدن بخش زیادی از جامعه در دام اعتیاد سبب وقوع انواع جرم ها شده و ریشه اصلی وقوع سرقت ها از انواع مختلف به همین موضوع وابسته است.
 
سرقت های مسلحانه و زورگیری و گروگانگیری ها از پدیده های شوم و تازه ای هستند که آمار آنها در شهرستان خاش بالا رفته و برای کاهش آنها مشارکت جدی خانواده ها لازم است.
 
مسئولان در حوزه های مختلف تلاشهای قابل وصفی دارند اما موفقیت آنها بدون همکاری و همراهی اقشار جامعه میسر نیست.
 
آمار سرقت انواع خودروها، سرقت از منازل و مکانهای اقتصادی و تجاری، زورگیری و گروگانگیری ها امسال در خاش به شکل وحشتناکی بالا رفته و گلایه مندی های فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
 

 
علي اي حال در روزهاي اخير سرقت خودروها در شهرستان خاش بسيار زياد شده كه هنوز علت اين سرقت ها مشخص نيست و در اهاله اي از ابهام قرار دارد.
 
* سارقان با شگردهاي مختلفي اقدام به سرقت مي كردند
"م.ر" يكي از افرادي كه خودروي وي سرقت شده است به خبرنگار تفتان ما گفت: صبح زود جهت آوردن همسرم از محل كارش به بيمارستان رفتم و ناگهان در مقابل درب ورودي ايستاده بودم كه سه سارق مسلح به همراه  يك دستگاه موتور سيكلت به طرفم هجوم آوردند و با زور و تهديد مجبور كردند كه سوئيچ ماشين را بدهم و از خودرو پايين شوم و فرزندانم را نيز پايين كردند و از محل متواري شدند.
 
وي با انتقاد شديد از ناامني در شهر خاش، بيان كرد: در روزهاي اخير آمار سرقت ها در اين شهرستان بسيار بالا رفته و سارقان با شگرد هاي مختلفي در سطح شهر اقدام به سرقت خودرو مي كنند كه بايد مسئولين امنيتي براي اين معضل و مشكل چاره اي بيانديشيند.
 
* در شهر خاش بعد از ساعت 19 نمي شود از منزل بيرون آمد
"ا.د" يكي ديگر از افرادي كه خوشبختانه سارقان موفق نشدند تا خودروي وي را به سرقت ببرند، به خبرنگار تفتان ما گفت: سارقان چند كيلومتر بنده را تعقيب كردند و بعد از اينكه خودرو را توقف كردم و قصد خريد داشتم ناگهان به سمت خودرو هجوم آوردند كه قصد داشتند سوئيچ خودرو را از من بگيرند كه با اقدام به موقع همسرم، سوئيچ را برداشته و فرار كرد كه سارقان پس از اينكه ديدند كه سرقت آنان ناكام مانده با اسلحه زدند توي صورتم و متواري شدند.
 

 
وي با بيان اينكه در شهر خاش بعد از ساعت 19 نمي شود از منزل بيرون آمد، افزود: شهر خاش در شب ها شهر ارواح مي شود و در تاريكي مطلق قرار دارد و سارقان فرصت طلب از اين زمان استفاده مي كنند و در اول شب و خيابان هاي اصلي شهر اقدام به سرقت مي كنند كه بايد در اين زمينه نيروي انتظامي اقدامات جدي انجام دهد و با سارقان برخورد كند.
 
* بايد سارقان در ملاء عام به جزاي كارشان برسانند
"ح.ش" يكي ديگر از مال باختگان نيز كه خودروي وي را مقابل درب منزلش سرقت كردند به خبرنگار تفتان ما گفت: صبح زود زماني كه مي خواستم به سركار بروم ناگهان سه فرد مسلح همراه با يك دستگاه موتور سيكلت به طرفم آمدند و به اجبار خواستند سوئيچ خودرو رو بگيرند كه من مقابله كردم اما با استفاده از شوكر و تهديد و اجبار و زدن مشت به صورتم سوئيچ را گرفتند و ضمن سرقت خودرو از صحنه متواري شدند.
 

 
وي بيان كرد: مسئولان امنيتي بايد هرچه سريعتر اين سارقان را دستگير و در ملاء عام به جزاي كارشان برسانند و ما هرگز از حق خودمان نخواهيم گذشت.
 
* مسئولان امنيتي و انتظامي هرچه سريعتر سارقان از خدا بي خبر را شناسايي كنند
امام جمعه شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه در روزهاي اخير آمار سرقت ها در شهرستان خاش بسيار افزايش يافته است، اظهار كرد: مسئولان امنيتي و انتظامي بايد هرچه سريعتر اين سارقان از خدا بي خبر را شناسايي و به جزاي عمل زشت و ناپسند آنان برسند تا امنيت و آسايش از شهروندان سلب نشود.
 
حجت الاسلام غلامرضا دهقان گفت: هيچ مسلماني از راه سرقت و دزدي كسب روزي نمي كند و امام هادي(ع) در اين خصوص مي فرمايند:" به راستی که حرام افزایش نمی يابد و اگر افزایش یابد برکتی ندارد و این فردی که مال کس دیگه را انفاق می کند پاداشی نخواهد داشت و اگر از آن چیزی هم باقی بماند از آن توشه ای به سوی آتش خواهد بود.
 
وي با اشاره به سخني ديگر از امام صادق (ع) كه میفرمایند خداوند دعای کسی که حرام خواری میکندرا اجابت نمی کند، گفت: شخصي که از راه حرام کسب روزی کند همانند کسی است که خانه اش را در تپه ای از ریگ بناه کرده یعنی با یک باد همه آن ها از بین میرود.
 
حجت الاسلام دهقان بيان كرد: شخصي كه زندگی خودش را با چنین روشی در پیش گرفته بداند که این روش عاقبتی ندارد و در فرمایشی از امام صادق(ع)داریم که کسی که مالی را از راه ظلم و تهدید به دست آورد و این مال را به صاحبش بر نگراند خوراک این فرد در روز قیامت شعله های آتش است.
 

 
وي با بيان اينكه بايد هرچه سريعتر سارقان توبه كنند، اذعان كرد: به زودي اين سارقان شناسايي مي شوند و لذا بايد ضمن انجام توبه، مال هایی که از مردم سرقت كرده اند را به آن ها باز گردانند چرا كه این چنین رفتاری در شأن انسان مسلمان نیست و این سرقت ها را دنبال نکنند که عاقب خوشی برای آنها نخواهد داشت.
 
حجت الاسلام دهقان اظهار كرد: از همه مسئولین انتظامی، قضائی و سران طوایف میخواهیم با جدیت این موضوع رو پیگیری کنند و این افرادی را که این اقدامات را انجام مي دهند را شناسايي و دستگير كنند.
 
* ریشه اصلی سرقت ها در خاش به مواد مخدر بر می گردد
دبیر کمیسیون پیشگیری و مقابله با سرقت شورای تامین شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: آگاهی نداشتن مردم از شگردهای خاص سارقان و فقدان ساز و کار مناسب پیشگیری از جمله نصب دوربین مداربسته و دزد گیر و همچنین ضعف اعتقادی و مبانی  مذهبی سارقین و فقر اقتصادی، بیکاری و اعتیاد از عوامل مهم وقوع انواع جرم و از جمله سرقت ها در خاش هستند.
 
عیدمحمد قلندرزهی با بيان اينكه عاملین اصلی بیشتر سرقت های انجام شده در شهرستان خاش معتادان هستند، گفت: قرار گرفتن خاش در چهار ارتباطی قاچاقچیان مواد مخدر و سوخت و عدم کنترل بهینه مرز از دیگر دلائل بالا رفتن فصلی سرقت ها در شهرستان خاش هستند.
 
وي افزود: این افراد برای تامین مواد مخدر مصرفی خود مجبور هستند به سرقت روی بیاورند  و مواد مصرفی خود را تهیه كنند و بر همین اساس است که سرقت وسایل منزل، وسایل خودرها، کابلهای برق، احشام و غيره در خاش زیاد است.
 

 
وی تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان به اهمیت مبارزه با سوداگران مرگ و جمع آوری معتادان و ارازل و اوباش پی برده اند و با اقدامات مناسب جرایم در این منطقه را کاهش داده اند.
 
قلندرزهی خاطرنشان کرد: با حمایت های قاطع دستگاه قضا در امر مبارزه با سوداگران مرگ و معتادان و استفاده از توان نظارتی شهرداری و دستگاه های نظارتی و امنیتی و انتظامی، افزایش ساخت و سازهای مجاز و اجرای طرح های عمرانی و خدماتی، توسعه امکانات آموزشی و تفریحی، تامین روشنایی معابر و استقرار پایگاه های بسیج و پاسگاه های ثابت انتظامی و گشت های انتظامی و غيره گام های مهمی در جهت تامین امنیت در منطقه برداشته شده است.
 
وي با تاکید بر همکاری مردم و معتمدین با نیروهای نظامی و انتظامی برای معرفی و شناسایی عاملین انواع  سرقت اموال عمومی و خصوصی بیان کرد:  آمار وقوع انواع سرقت ها در سال ۹۵؛ ۱۷۵ فقره گزارش شده که از این تعداد ۱۱۲ فقره آن با تلاش نیروهای انتظامی به ویژه پلیس آگاهی کشف شده است و در سه ماهه اول سالجاری آمار وقوع انواع سرقت ها 96 فقره بوده که با همت نیروی انتظامی، ۹۱ فقره آن منجر به کشف شده است.
وي اظهار كرد: در سال ۹۵ تعداد ۴ فقره کمیسیون تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت شورای تامین برگزار شده و در سالجاری ضمن طرح موضوع در شورای تامین شهرستان یک فقره جلسه تخصصی برگزار شده است.
 
* تعدادي از سارقان منازل دستگير شدند
فرمانده انتظامي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: تعدادي از سارقان منازل دستگير شدند و گشت هاي نامحسوس و محسوس در سطح شهرستان خاش فعال شده تا ساير سارقان و همدستان شناسايي و دستگير شوند.
 
سرهنگ احمد ثمره حسيني بيان كرد: گيت هاي بازرسي در ورودي شهر نيز از شب هاي گذشته فعال شده و سرنخ هاي تازه اي از سارقان پيدا شده است.
 
وي با بيان اينكه نيروهاي انتظامي شهرستان خاش شبانه روزي به دنبال سارقان هستند، تصريح كرد: به زودي اين سارقان دستگير خواهند شد و امنيت و آرامش مجدداً به شهرستان خاش باز مي گردد.
 

 
سرهنگ ثمره حسيني اذعان كرد: تعدادي از نيروهاي جوان به تازگي در نيروي انتظامي شهرستان خاش آغاز به كار كرده اند كه با ورود اين افراد به انتظامي اين شهرستان امنيت بيشتري در سطح شهر حاكم خواهد شد.
 
وي با بيان اينكه پلیس با تمام توان در راستای تامین نظم و امنیت، ارتقاء احساس امنیت شهروندان تلاش می کند، اظهار كرد: شهروندان در برخوردهای خود با افراد مشکوک جوانب احتیاط را رعایت کنند و درصورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک مراتب را فوراً به مرکزفوریتهای پلیس 110 گزارش دهند.
 
انتهاي پيام/


کد مطلب: 440015

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/440015/گلايه-شهروندان-خاشي-سرقت-هاي-سريالي-271-فقره-يك-سال

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir