۰

ویرانی «قصرسنگی» در انتظار تصمیم دولتی‌ها

کپی شده قصر «لو پتی تریانون» در جردن در بلاتکلیفی است. مالکش می‌خواهد در آنجا مرکز تجاری بسازد. ۴ سال پیش دادگاه حکم به صدور پروانه داد. دولتی‌ها سال‌ها سکوت کردند و در نهایت اسفند ۹۵ در آستانه انتخابات نامه‌ای نوشتند و در خصوص این بنا اظهار نظر کردند.
ویرانی «قصرسنگی» در انتظار تصمیم دولتی‌ها
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،«کاخ ورسای ایران متعلق به «ثابت پاسال» است و در سال 1340 کار ساخت آن آغاز و اواخر دهه‌ی 40 شمسی پایان یافت. «ثابت پاسال» یکی از سرمایه‌داران و بازرگانان ایران بوده است.
معماری «کاخ ورسای ایران» از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ‌های جانبی ورسای در فرانسه کپی‌برداری شده و اشیای بکار رفته در آن بسیار ارزشمند است. این خانه قبل از انقلاب به روایتی حدود «15 میلیون دلار» قیمت‌گذاری شده بود.
این بنای قدیمی در خیابان جردن بالاتر از چهارراه ناهید قرار دارد. دکوراسیون این خانه را همان دکوراتوری انجام داده بود که مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت‌جمشید بود.
پرده‌های این خانه را از بلژیک آورده بودند و درهای آن متعلق به یک قصر فرانسوی بود. دستگیره‌ها را هم از روی یک مدل مربوط به یکصد سال پیش و به صورت اختصاصی برای خانه ثابت ساخته بودند. مردم تهران آن خانه را قصر سنگی می‌نامیدند.»
چند وقتی است که شنیده می شود  یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران تخریب و سپس به برجی 9 طبقه و با کاربری تجاری، اداری و مسکونی تغییر کاربری دهد؛ خانه‌ای که با وسعت حدود 14 هزار متر مربع این بنا، «بزرگ‌ترین خانه تهران» لقب گرفته است، آن هم در یکی از گران‌ترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا). این خانه مشهور به «کاخ ثابت پاسال» است .
بعد از مطرح شدن موضوعاتی در خصوص ثابت پاسال  بانک خریدار این کاخ اعطای این زمین را به لقایش بخشید و آن را به دیگری فروخت.
محمد مهدی تندگویان عضو فعلی شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفته است: قرار است به جای این کاخ، مجتمع مذهبی_ فرهنگی با چند سالن برگزاری ختم و رستوران احداث شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر  با یک ساختمان بی هویت و بی اصالت روبرو هستیم که ارزش تاریخی ندارد  و حتی سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی ارزش گذاری ساختمان‌ها در مواجه با این کاخ سکوت کرده است و  تاکنون هیچ نظری در مورد میراثی بودن یا نبودن این بنا نداشته است.
تندگویان با بیان اینکه مدیریت شهری نظر منفی در مورد حفظ این بنا ندارد اما بارها از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرده ایم در مورد ارزشمند بود این بنا دو خط نامه بنویسید اما این کار را نکرده است گفت:  ازسویی دیگر ما با  مالکی روبرو هستیم که دوسال است  طرحش را برای زمین مذکور مسکوت گذاشته ایم.
تندگویان  با بیان اینکه این زمین  را بانک آینده به بخش خصوصی، فروخته  و آنها نیز طرح ساخت مجتمع مذهبی_ فرهنگی با محوریت مسجد را برای بررسی و تایید به شورای شهر آورند.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه  طرح مذکور خوب است و سودآوری خاصی نیز برای شهرداری ندارد گفت: علاوه بر مسجد  فضایی حدودا 2000 متری نیز با کاربری  تجاری با رویکرد مذهبی  پیش بینی شده است  و مجموع طرح اینگونه نیست که مدعی شویم شهرداری در راستای کسب منافع مالی این پروانه را صادر کرده است، حتی در نقشه‌ای که آورده شده به گسترش فضای سبز نیز توجه شده به گونه ای که براساس طرح مذکور، از خیابان تا مسجد با حدود 60متر عقب نشینی آنهم از چهار طرف فضای سبز  پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر اینکه یک سال و نیم است که این طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مطرح است گفت:  معماری مسجد بارها اصلاح شده و هنوز هم تصمیم نهایی در مورد این موضوع و تایید طرح صورت نگرفته است.
تندگویان با بیان اینکه درجلسه چندروزقبل کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهرمجددا مقرر شد بار دیگر کمیسیون شهرسازی در مورد این ملک مکاتبه رسمی کند گفت: با اینکه مجددا تصمیم بر این شد که با سازمان میراث فرهنگی در مورد میراثی بودن این ملک مکاتبه کنیم اما با توجه به مسکوت گذاشتن دونامه قبل امیدی به پاسخگویی این نامه را هم نداریم.
به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، تنها موردی که در مورد این زمین وجود دارد اینکه ازانجایی که این ملک به مدت ده سال بلاصاحب رها شده بود تعداد ٩٠ درخت خشک شدند که مالک در مورد این بی توجهی به ابیاری جریمه خواهد شد. هرچند که با توجه به وضعیت زمین مالک میتواند به استناد مصوبه برج_باغ ساختمانی با ١٢ طبقه بسازد، اما حالا مالک ترجیح داده‌است که مجتمع فرهنگی و مسجد در این زمین بسازد.
بعد از اظهار نظرهای تندگویان مسئولان میراث تصمیم گرفتند پاسخی در این باره بدهند.
 رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: حتی نامه‌ای که چند روز پیش در صفحه شخصی یکی از روزنامه‌نگاران مبنی بر دستور مجوز شهرداری برای تخریب خانه منتشر شد، نیز آورده شده است که «با توجه به نامه شماره ... تاریخ 3/12/95 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ارزش معماری و تاریخی بنا، حفظ ملک الزامی و صدور هر گونه جواز تخریب و نوسازی ممنوع اعلام شد» بنابراین مشخص است که ما دست‌کم آن نامه را نوشته‌ایم.
شهرداری تهران بر اساس حکم دادگاه در سال 92
ف دستور نقشه این بناصادر کرد و د رهنگام صدور نقشه نیز هنوز میراث اعلام نکرده بود که این بنا ارزشمند است.
خودی معاون شهرسازی منطقه 3 شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: بنای ثابت پاسال یک دادنامه ای دارد و دادگاه برای این بنا به شماره 3153 در تاریخ 11/12/92 رای داده است و شهرداری تهران را ملزم به صدور پروانه کرده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته شهردار وقت منطقه با توجه به نامه دادگاه دستور نقشه را صادر کرده است.
خودی با بیان اینکه شهرداری ملزم به صدور پروانه ساخت است، گفت: شهرداری با توجه به رای دادگاه اقدام کرده است.
به گفته خودی، قبلا اعلام نشده بود که این بنا تاریخی است و در اسفند سال گذشته میراث اعلام کرد این بنای جز بناهای ارزشمند است و بعد از آن ما دیگر مجوز تخریب ندادیم.
وی تاکید کرد: ما دستور نقشه داده ایم و حتما باید میراث آن را تایید کند و تا زمانی که میراث تایید نکند اجازه ساخت داده نمی شود.
معاون شهرسازی منطقه 3  با بیان اینکه این بنا حدود 14 هزار متر است، گفت: براساس دستور نقشه، بنای قبلی حفظ و در اطراف آن ساخت و ساز صورت می گیرد که البته این هم باز بر اساس تایید سازمان میراث فرهنگی است.
وی ادامه داد: بر اساس دستور نقشه اطراف بنای قدیمی هتل ساخته می شود و قرار نیست مجتمع فرهنگی ساخته شود باز هم تاکید می کنم تمام اقدامات در این بنا با دستور میراث فرهنگی صورت می گیرد.
در رسانه ها اعلام شد که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفته است که بنای ثابت پاسال تخریب می شود. 
مهدی چمران در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص تخریب عمارت ثابت پاسال، موضوعات مطرح شده را نوعی انتقام گیری دانست و گفت: یک سال و نیم از ارائه طرح تبدیل این عمارت به شورای شهر می گذرد و بیان آن در این مقطع تاریخی و ارتباط دادن آن به انتخابات نوعی انتقام گیری به شمار می رود.
وی با با تاکید بر اینکه پاسخ ثبت خانه های تاریخی مسئولیت سازمان میراث فرهنگی است و نه شورای شهر گفت: از آنجاکه این خانه شبیه به یکی از کاخهای فرانسوی ساخته شده است سازمان میراث فرهنگی این ملک را فاقد ارزش های لازم برای ثبت تشخیص داده است.
رئیس شورای شهر تهران گفت: هم اکنون بخش عمده اطراف این خانه به مجتمع های مسکونی تبدیل شده و باقی مانده فضا به حالت ویرانه درآمده است.
چمران اظهار داشت: حال اگر این ملک برای عده ای ارزشمند شده و خواستار نگهداری آن هستند به خاطر احترامی است که برای صاحب آن قائلند که به مذهب جعلی او که همان بهائیت است باز می گردد.
وی در ادامه به تصمیمات گرفته شده برای تبدیل فضای موجود گفت: با توجه به مشخصات این ملک در سیستم شهرسازی، برج تجاری اداری برای آن در نظر گرفته شده بود که اتفاقا شورای شهر با آن مخالفت کرد و پیش نهاد داد تا کاربری فرهنگی برای آن درنظر گرفته شود.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: مالک ساختمان خود تصمیم گرفت تا این محل تبدیل به مسجد، مرکز فرهنگی و مختصری تجاری بشود و در حدود یک سال و نیم پیش طرح خود را به شورای شهر تهران ارائه کرد.
وی اعلام کرد: با توجه نیاز به اصلاح طرح در نظر گرفته شده مهندس مشاور تاکنون 3 بار طرح اصلاح شده خود را به شورا ارائه کرده است که با توجه به عدم رسیدن به نتیجه مطلوب هنوز این طرح مورد تایید شورا قرار نگرفته است.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: موضوعات مطرح شده با توجه به زمان یک سال و نیمه سپری شده از طرح این ملک مبنی بر ارتباط آن با آن انتخابات صحت ندارد.
بر اساس این گزارش، بلاتکلیفی «بزرگترین خانه‌ی تهران» همچنان ادامه دارد و هنوز سرنوشت قطعی این بنا مشخص نیست.
انتهای پیام/
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 439512
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *