۰

سیاره مشتری مرموزتر از قبل شد

فضاپیمای جونو که سال گذشته به مشتری رسید، با تصاویر ارسالی خود باعث ایجاد پرسش های جدیدی درباره غول گازی منظومه شمسی شده است.
سیاره مشتری مرموزتر از قبل شد
به گزارش سرویس یادداشت ومقاله تفتان ما،

، فضاپیمای جونو که سال گذشته به مشتری رسید، با تصاویر ارسالی خود باعث ایجاد پرسش های جدیدی درباره غول گازی منظومه شمسی شده است.
  هر هشت هفته یک‌بار، صدها میلیون مایل دورتر، فضاپیمایی در اندازه ی زمین بسکتبال، به نام جونو به سمت مشتری شیرجه می‌رود. به مدت چند ساعت، جونو با سرعتی بالا در اطراف قطب های این سیاره می‌گردد و گاهی اوقات به ارتفاع ۲۱۰۰ مایلی اتمسفر آن نزدیک می‌شود. این فضاپیما، چرخش مشتری و ابرهای مات بالایی را بررسی کرده و سپس به لبه‌ی دیگر مدار آن فراسوی کالیستو می‌رود.   سیاره مشتری توسط یک میدان مغناطیسی بسیار قوی احاطه شده است که کمربندهایی از پرتوها را ایجاد می‌کند و اگر جونو با ۴۰۰ پوند تیتانیوم محافظ پوشیده نبود، حتما سرخ می‌شد. قطب ها نسبت به تابش های قوی محفوظ هستند و در آنجا جونو می‌تواند از ابزارهای علمی خود استفاده کرده و به گردآوری داده بپردازد.   این پروازها زمانی آغاز شد که جونو تابستان گذشته به مدار مشتری رسید و چندین عکس بسیار خیره کننده از بخش های قطبی این غول گازی ارسال کرد، که برخلاف دیدگاه های منتشر شده در کتاب های درسی سال‌های گذشته بودند.   این تصاویر همچنین مشاهدات خوبی برای دانشمندان در سراسر جهان فراهم آورده اند. جونو در قطب های مشتری،  اشکال بیضی شکلی مشاهده کرده است که طوفان های قدرتمندی بود و تا ۹۰۰ مایل گسترده هستند. این یافته ها  چندان هم جای تعجب ندارند، زیرا مشتری در ایجاد طوفان خوب است. این سیاره خانه‌ی بادهایی است که چند صد مایل بر ساعت سرعت دارند و به‌اندازه‌ی کره زمین هستند. اما دانشمندان پیش از تصاویر جونو از وجود چنین طوفان هایی در قطب های مشتری مطلع نبودند. آن‌ها از تعداد زیاد طوفان ها تعجب کردند، و همین‌طور متوجه تفاوت بین الگوی آب و هوایی قطب شمال و جنوب شدند.   اسکات بولتون می‌گوید: «این مساله برای ما گیج کننده است.»   مشاهدات جونو همچنین  مشخص کرد میدان مغناطیسی مشتری دو برابر قوی تر از پیش بینی های قبلی  و ده برابر زمین است.   سایر مشاهدات جریان های الکتریکی را نشان دادند که ممکن است منشا بخش های چشمک زن قطب های مشتری باشد و اطلاعات بیشتری در مورد هسته ی سنگی این غول گازی کسب کرد.   نتایج هنوز در دست بررسی هستند که البته این برای تمامی تحقیقات سیاره ای صادق است و مشاهدات بیشتر منجر به سوالات بیشتر می‌شود. هنوز تا پایان ماموریت جونو در فوریه ۲۰۱۸ می‌توان پروازهای بیشتری انجام داد اما آنچه دانشمندان تاکنون یافته اند، به آن‌ها در درک بهتر اتمسفر، میدان مغناطیسی و منشا این سیاره کمک می‌کند.   جونو اوایل هفته ششمین گردش خود به دور مشتری را انجام داد و تصاویر بیشتری فراهم کرد. این فضاپیما هنوز باید از مشتری دور بماند و از تشعشعات خطرناک این سیاره پیش از شیرجه‌ی بعدی در امان باشد.   منبع: وب سایت کلیک   انتهای پیام/
سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 439186
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *