۰

کلاه گشاد بر سر کمیته امداد/ امداد ۳۰۰ میلیارد جریمه شد

مدیرکل اداره بهداشت و بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد گفت: صندوق بیمه روستایی و عشایر به تعهدات بیمه‌ای خود از سال ۸۹ عمل نکرده، درحالی‌که حق بیمه را از امداد می‌گرفته است و باوجود نامه‌نگاری‌های ما به دولت، جریمه ۳۰۰ میلیاردی هم برای ما تعیین کرده است.
کلاه گشاد بر سر کمیته امداد/ امداد ۳۰۰ میلیارد جریمه شد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،جعفر رحیمی در نشست خبری گفت: صندوق عشایر و روستایی از سال حدود 85 با اساسنامه مجلس آغاز به کار کرد و در سال 86 مقرر شده با همکاری وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه و امداد تا سقف 140 هزار نفر از زنان روستایی و عشایر را بیمه کند و حداقل حقوق و دستمزد را پرداخت کند که در این رابطه یک‌سوم را ما و دو‌سوم را دولت مستقیم پرداخت می‌کرد.
وی با بیان اینکه پرداختی ما جزو سرفصل اعتبار دولتی به ما بوده، گفت: از سال 86 ما معرفی مددجویان را آغاز کردیم اما چون سقف 140 هزار نفر تأمین نشد، مردان روستایی هم به این لیست اضافه شد، اما بازهم به حد نصاب نرسید، در نتیجه شهری‌ها هم معرفی‌ شدند. این درحالی است که صندوق بر اساس اساسنامه نمی‌تواند شهری‌ها را بیمه کند و در زمان بازنشستگی نسبت به آنها تعهدی ندارد.
رحیمی گفت: طی سال‌های 89، 90 و 91 دولت ریالی بابت حق بیمه این افراد به ما نداد، اما به‌ناگهان در سال 92 اعتباری تزریق کرد و ما توانستیم حق بیمه 93 و 94 را بابت 140 هزار نفر بدهیم و اشتباه خود را تکرار کنیم؛ چراکه همچنان صندوق تعهدی را پرداخت نکرد و حتی به فوتی‌ها هم مستمری نداد و این را بهانه کرد که وقفه بیمه‌ای داشته‌اید، در نتیجه از سال 89 به تعهدات خود عمل نکرد.
مدیرکل اداره بهداشت و بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد اظهار داشت: طی بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم از این تعداد معرفی‌شده 82 هزار نفر روستایی‌ هستند و بقیه یا شهری بوده یا همپوشانی بیمه با تأمین اجتماعی داشته‌اند.
وی ادامه داد: متأسفانه صندوق بیمه روستایی و عشایر نه‌تنها تعهدات خود را عمل نکرده، بلکه هم اصل پول را می‌خواهد، هم سود آن را. در نتیجه بدهی و جریمه 300 میلیاردی از ما می‌خواهد.
رحیمی افزود: سازمان برنامه و بودجه، نامه و اسناد حقوقی ما را تأیید کرده و بر اساس لیست ما باید بیمه انجام می‌شد و مستمری پرداخت می‌شده، اما صندوق از قانون تمکین نکرده است.
مدیرکل اداره بهداشت و بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد تصریح کرد: ما بر اساس پولی که طی سال 94 و 95 از دولت گرفتیم، تمام حق بیمه‌ها را تسویه کرده‌ایم و حتی دو سالی که وقفه پیدا شده و دولت پولی نداده را نیز پرداخت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بدهی‌ای که ما اکنون به صندوق داریم به دلیل مابه‌التفاوت حساب‌هاست و دیرکرد میلیاردی نداریم که بدهیم. جالب اینکه بیمه معتقد است باید پول 140 هزار نفر را بدهیم، در حالی که از سال 86 تا 95 حق بیمه فوتی‌ها را حساب نمی‌کنند و پول آنها را هم می‌خواهند بگیرند.
رحیمی اظهار کرد: ما حتی اگر اساسنامه را تغییر دهند و بگویند برای شهری‌ها هم پول بدهید، می‌دهیم اما آنها در زمان مقرر به این افراد مستمری نمی‌دهند چون بهانه می‌کنند جزو اساسنامه‌شان نیست.
مدیرکل اداره بهداشت و بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد خاطرنشان کرد: بیش از 15 نامه به دفتر ریاست جمهوری، معاونت حقوقی آن، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده‌ایم اما متأسفانه صندوق بیمه روستایی و عشایر به دنبال مسائل خود است و نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
وی همچنین گفت: متأسفانه در سال 89 موضوع یارانه و بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار از سوی دولت مطرح شد، در نتیجه بسیاری از جامعه هدف ما به سمت این بیمه رفتند، در نتیجه همپوشانی رخ داد.
رحیمی افزود: قبول داریم اشتباهاتی در سیستم اطلاع‌رسانی ما بوده، اما این را هم باید پذیرفت که بیش از 30 هزار نفر از افرادی که معرفی شده، با تأمین اجتماعی همپوشانی دارند.
مدیرکل اداره بهداشت و بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 7 تا 8 هزار نفر فوت‌شده روستایی داریم که باید مستمری به آنها داده شود و طلب دیگری که از این بیمه داریم این است که نه‌تنها پول ما را برگردانند، بلکه برای 30 هزار نفری که همزمان بیمه تأمین اجتماعی هم داشته‌اند، استعلام لازم را انجام می‌دادند و این کوتاهی صندوق را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 439145
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *