۰

درخواست انجمن داروسازان برای تشکیل اداره کل داروخانه‌ها

انجمن داروسازان ایران خواستار تلاش ملی و فراگیر برای ارتقاء هویت داروسازان و صیانت از سلامت داروخانه ها با ایجاد اداره کل نظارت بر امور داروخانه ها و خدمات دارویی در سازمان غذا و دارو شد.
درخواست انجمن داروسازان برای تشکیل اداره کل داروخانه‌ها
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران   در خصوص دلایل درخواست اخیر انجمن داروسازان از سازمان غذا ودارو اظهار داشت: واقعیت این است که علی رغم اینکه دنیا به سمت رویکردهای نوین در خصوص نقش داروسازان در نظام سلامت پیش رفته ولی متاسفانه در کشور ما وضعیت داروسازان تناسبی با استانداردهای بین المللی ندارد.
وی ادامه داد: امروز با وجود همت و پتانسیل علمی عظیم داروسازان کشور که ثمره بیش از یک قرن تلاش همه جانبه ایشان است، می توانیم ادعا کنیم نزدیک به 94 تا 96 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل و توسط داروسازی های کشورمان تولید می شود، ولی مقوله دارو صرفا به تولید محدود نمی شود و بحث داروسازان فقط تولید دارو نیست. بلکه دانش داروسازی به بحث زنجیره تولید تا مصرف دارو می پردازد.
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به ذهنیت برخی افراد که داروخانه را داروفروشی می پندارند تصریح کرد: این ذهنیت باید اصلاح شود. خلاصه کردن شرح وظایف داروسازان، به دارو فروشی، جفا در حق این حوزه است. ارائه خدمات و مراقبتهای دارویی، موضوعی است که باید داروخانه های سراسر کشور مبتنی بر آن، ماموریت خود را بازبینی کنند.
سجادی افزود: علاوه بر بحث مشاوره دارویی که شامل حوزه های مختلفی اعم از نحوه مصرف، شرایط نگهداری، تداخلات دارویی و عوارض جانبی آن می شود، باید به این نکته توجه داشت که ماموریت داروخانه ها در توسعه سلامت عمومی، موضوعی فراتر از بحث دارو است و  درکنار توجه به ارایه خدمات مراقبت دارویی،بحث پایش سلامت نیز می تواند محور فعالیت داروسازان باشد.
 دبیر انجمن داروسازان ایران پراکندگی امور داروخانه ها در سازمان غذا و دارو را یک عضل ساختاری برشمرد و اضافه کرد: موضوعات مرتبط به داروخانه ها باید در قالب فراگیر تر و در یک اداره کل واحد در سازمان غذا و دارو مورد مدیریت قرار گیرد و در این خصوص پیشنهادهایی از سوی انجمن به سازمان غذا و دارو ارائه شده است.
وی با اشاره به نقش داروسازان در داروخانه‌ها ادامه داد: پیشنهاد انجمن داروسازان این است که به منظور تسهیل مسیر توانمندسازی داروسازان و داروخانه ها، بهتر است که ساختار سازمانی مرتبط با داروخانه ها در سازمان غذا و دارو مورد بازنگری قرار گرفته و اداره کل شخصی به این منظور ایجاد شود.
سجادی ابراز امیدواری کرد: تلاش ملی و فراگیر برای ارتقاء هویت داروسازان و صیانت از سلامت داروخانه ها با ایجاد «اداره کل نظارت بر امور داروخانه ها و خدمات دارویی» در سازمان غذا و دارو بتواند همزمان منجر به افزایش رضایتمندی مردم و داروسازان شود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 439003
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *