۰
گزارش تفتان ما از فتح خرمشهر، فتح ارزش‌های اسلامی و اعتقادي،

فتح خرمشهر مصداق نصرت الهی در قرآن كريم است/ شجاعت رزمندگان اسلام در جنگ هشت ساله تحمیلی به اثبات رسید

فتح خرمشهر تجلی آیات قرآن کریم، نصرت الهی، تعبد، ولایتمداری و مقاومت و ایستادگی است و بدون شك فتح خرمشهر، فتح خاك نبوده بلكه فتح ارزش‌های ناب اسلامی و اعتقادی است.
فتح خرمشهر مصداق نصرت الهی در قرآن كريم است/ شجاعت رزمندگان اسلام در جنگ هشت ساله تحمیلی به اثبات رسید
به گزارش تفتان ما، سالروز آزادی شهر خرمشهر یک نقطه عطف در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و در روز نخست مهر ماه سال 59 ارتش عراق با دوازده لشكر به طرف خرمشهر حركت كرد و بعد از گذشت 34 روز اين شهر را تسخير كرد.
 
اگر چه صدام وعده فتح و اشغال يك روزه خرمشهر، سه روزه خوزستان و 2 هفته اي كل كشور ايران اسلامي را سر داده بود ولي با مقاومت و ايستادگي مردم و ارتش در خوزستان و عدم توان مقابله نيروهاي بعث عراق، به اشغال خرمشهر و حصر آبادان اكتفا كرد.
 
علي اي حال در بعد از ظهر سوم خرداد سال 1361 با دلاورمردي ها، ايثارگري ها، فداكاري ها و از خودگذشتگي هاي رزمندگان اسلام و عنايات خاصه ولي عصر(عج) صداي ايران اسلامي آزادشدن خونين شهر را اعلام كرد و اين خبر در صدر اخبار دنيا قرار گرفت و مشت محكمي بر دهان نيروهاي بعث عراق بود.
 
در واقع آزادسازي خرمشهر يكي از مهمترين و اساسي ترين هدف هاي عمليات الي بيت المقدس در دوره جنگ هشت ساله ايران و عراق بود كه بعد از 578 روز اشغال سرانجام در روز سوم خرداد 61 انجام شد و اين عمليات و پيروزي غرور آفرين توسط سپاه به فرماندهي محسن رضايي و ارتش به فرماندهي علي صياد شيرازي صورت گرفت.
 
 

 
طبق نظر بسياري از كارشناسان و صاحبان نظر، فتح خرمشهر انعكاس جهاني داشت و كشور عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سياسي تكيه گاهش را براي مذاكره از دست داد و اين رخ داد از لحاظ نظامي نيز نقطه عطفي در تاريخ پرشكوه ايران اسلامي به يادگار ماند و جاودانه شد و به همين دليل است كه روز سوم و چهارم خرداد را بعنوان نمادي از پيروزي، ايستادگي، صلابت و مقاومت در مقابل دشمن ياد مي كنند و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.
 
حضرت امام خمینی(ره) در خصوص این پیروزی مهم که به جرات می توان گفت توان چانه زنی را از دشمن بعثی گرفته بود فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد كرد و لذا این فرمایش امام راحل بر اساس ایمان عمیق ایشان نسبت به وعده های الهی و نصرت غیبی بوده است.
 
حضرت امام خمینی(ره) می دانستند که اگر مومن، با دلی سرشار از ایمان به خدا و برای حمایت دین الهی قدمی بردارد، نصرت ویاری خداوند قطعی است
 
همانطور که در قران کریم خداوند میفرماید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» ما به یقین پیامبران خود و کسانی را که ایمان آورده‌اند، در زندگی دنیا و (در آخرت) روزی که گواهان به پا می‌خیزند یاری می‌دهیم!
 
در جای دیگری از قرآن كريم آمده است: «یا أیها الذین آمنوا إن تنصروا الله ینصرکم ویثبت أقدامکم» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.( آيه 7 سوره محمد).    
 
شاید هنوز تاریخ نمی تواند پاسخی برای آن پیروزی افتخار آور در یک جنگ کاملا نابرابر پیدا کند اما این پیروزی تنها گوشه ای از وعده های خداوند نسبت به مومنين است.
 
خدای متعال از طرق متعدد به یاری مومنین می آید که موارد ذیل قطره ای از دریای لطف و عنایت باری تعالی نسبت به مومنین است.
 
* امدادهای غیبی و نزول فرشتگان در فتح خرمشهر از ديدگاه آيات قرآن كريم:
«أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ؛لنگر آن گاه كه به مؤمنان مى‌گفتى: آيا شما را بس نيست كه پروردگارتان شما را با سه هزار فرشته فرو فرستاده شده (از آسمان) يارى دهد؟» (سوره آل عمران آيه 124)

«فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها؛ لنگر خدا سكينه و آرامش خود را بر او (پيامبر) فرود آورد و او را با سپاهيانى كه شما آنها را نمى‌ديديد (در جنگ‌هاى اسلامى) تقويت كرد.» (سوره توبه آيه 40)  
 
«وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ؛لنگر و در دل‌هايشان رعب افكند» (سوره حشر آيه 2)
 

 
«وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ؛لنگر (خداوند هماره سست كننده نیرنگ كافران است.» (سوره انفال آيه 18)
 
علي اي حال که می بینیم حضرت امام خميني(ره) در خصوص فتح خرمشهر می فرماید: دست قدرت حق از آستين فرزندان اسلام و قواي سلحشور مسلح بيرون آمد كه  این جمله نشان از اوج ایمان آن رهبر الهی به وعده های خدای خویش بود.
 
در جائی دیگر به همین مناسبت امام راحل می فرمایند: سپاس بي حد بر خداوند قادر كه رزمندگان متعهد و فداكار را مورد عنايت و حمايت خويش قرار داد.
 
خرم شهر آزادشد اما این آزادی با خون هزاران آزاد مرد و شیر زن بدست آمد و کسانیکه آزادی خود را در گرو بندگی خداوند متعال می دانستند.
 
آري این درسی است که ما در این عصر باید از شهدایمان بگیرم و از شهدایمان بیاموزیم که بندگی خدا آزادگی می آورد و معصیت او بردگی خواهد آورد.
 
بیاموزیم که اگر خداوند کسی را یاری می کند، او نیز دین خدارا یاری داده است و لذا برای جلب نظر لطف الهی از امروز تصمیم می گیریم که ما نیز در مسیر اطاعت و بندگی الهی و تقویت دین اسلام قدملنگر برداریم.
 
---------------------------------------------------------------
گزارش از حجت الاسلام سيد ابراهيم طباطبايي (كارشناس مسائل مذهبي و سياسي)
---------------------------------------------------------------
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 438979
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *