۰
گزارش تفتان ما از هلال احمر نماد صلح و بشردوستی؛

امدادگران هلال احمر؛ فرشتگان نجات بشريت/ طرح ملی "خادم" آمادگي شهروندان در مقابله با حوادث را افزايش مي‌دهد

امدادگران هلال احمر فرشتگان نجات بشريت هستند که با گذشتن از آسایش، رفاه و آرامش خويش جهت خدمت به هم‌نوعان در طول سال در حال تلاش و کوشش هستند و هلال‌احمر با توجه به ضرورت ورود آنی در فاز پاسخگویی به حوادث همواره بلافاصله در مناطق حادثه‌دیده حاضر شده است.
امدادگران هلال احمر؛ فرشتگان نجات بشريت/ طرح ملی "خادم" آمادگي شهروندان در مقابله با حوادث را افزايش مي‌دهد
به گزارش تفتان ما، این ارزشمندترین هدیه برای کسانی است که با عمل به جای حرف در خدمت بشریت بوده اند و هر زمان سخن از مفاهیمی چون ایثار، فداکاری، از جان گذشتگی و مهربانی به میان می‌آید بدون تردید نام جمعیت هلال احمر و رادمردان و شیرزنان آن به ذهنها خطور میکند.
 
آري! سخن از انسان ها و افراد پاك و وارسته اي است كه با دستان پرتلاش دل هاي سرشار از شور ياري و سينه هاي لبريز از اميد را مانند فرشتگان بي هيج گونه منت و درخواستي سر بر فرمان خدا نهاده و  از جان و دل به یاری نیازمندان می شتابند.
 
امام راحل ارزش عمل تلاشگران هلال احمر را به نیت درونی و کیفیت تلاش آنان وابسته می دانند، تقوا را عاملی ارزشی برای این تلاش برمی شمرند و می فرمایند:"صلیب سرخ ایده اش اگر یک ایده انسانی اسلامی باشد،از اموری است که دنبال همان تقوا و علم است.علم و تقوا است که می تواند صلیب سرخ و هلال احمر را ارزش بدهد. ارزش به حجم کار نیست؛ ارزش به کیفیت است.وقتی که کیفیت کار خوب شد و حجمش هم زیاد شد،آن وقت ارزش ها،ارزش های بسیار ارزنده است".
 
علي اي حال در حوادث پيش بيني نشده، درگيري هاي مسلحانه خونين، اتفاقات ناگوار، بلاياي طبيعي و غير طبيعي كه در گوشه و کنار جهان رخ می دهد، با انسانهایی روبه رو می شویم که با شجاعت و از خود گذشتگی به کمک همنوعان خود می شتابند و مصداق بارز شعرمشهورسعدی هستند که بنی آدم اعضای یکدیگرند.
 

 
مسلم عبدي دادكان يكي از امدادگران فعال شهرستان خاش كه به دليل پيش زمينه اي كه از سوي خانواده اش داشته است از كودكي عضو جمعيت هلال احمر بوده و حالا نيز با 25 سال سن بعنوان امدادگر با جمعيت هلال احمر خاش همكاري دارد و به مناسبت هفته گراميداشت هلال احمر خبرنگار تفتان ما به سراغ اين امدادگر فعال، سخت كوش و پرتلاش خاشي رفته؛ ماحصل آن را در ادامه مي خوانيد.
 
* هدف نهايي از انتخاب شغل امدادگري خدمت و كمك به مردم است
اين امدادگر فعال هلال احمر شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه هدف نهايي از انتخاب شغل امدادگري خدمت و كمك به مردم است، اظهار كرد: از سال 1376 یعنی زماني كه تنها 6 سال داشتم و به مهد كودك مي رفتم از طريق برنامه هاي غنچه هاي هلال احمر با هلال احمر آشنا شدم.
 
وي با بيان اينكه در آن زمان برادرم دبير كانون شاخه آزاد و پدرم هم از پرسنل جمعيت هلال احمر بود، گفت: زماني كه وارد دبستان شدم در مانورهاي مختلف شركت مي كردم و از سال 1381 در كارهاي عام المنفعه همكاري مي كردم و به امداد و نجات علاقه مند شدم و وارد اين عرصه شدم چون خدمت و كمك به همنوعان را دوست داشتم.
 
عبدي دادكان با اشاره به خاطرات كودكي خود از غنچه هاي هلال احمر، افزود: مراسمي در مهدكودك برگزار شده بود و ما نيز شعري براي اين مراسم آماده كرده بوديم و دسته جمعي با لباس مخصوص خوانديم.
 
وي با بيان اينكه تاكنون برنامه هاي بسيار زيادي را در هلال احمر خاش برگزار كرديم، گفت: تا حالا دوره های کمکهای اولیه، همگانی، امدادگری 160 ساعته، دوره عمومی امداد، عمومی نجات، تخصصی های جاده، آوار، کوهستان، پشتیبانی در عملیات، اسکان اضطراری و تغذیه در بحران را گذراند‌ه‌ام.
 

 
* هفت سال در پايگاه امداد جاده اي پليس راه خاش به زاهدان فعالت مي كردم
عبدي دادكان با بيان اينكه هفت سال در پايگاه امداد جاده اي پليس راه خاش به زاهدان فعالت مي كردم، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بعنوان امدادگر ثابت در مركز اداري مشغول هستم.
 
وي بيان كرد: بيشتر پايگاه هاي امداد و نجات هلال احمر شهرستان خاش كانكس بوده و من هم در زماني كه در پايگاه محور خاش به زاهدان فعاليت مي كردم بسيار گرم بود و کانکس زود گرم و زود سرد می شود و به همین دلیل در زمستانها بسیار سرد و در تابستان هم دما به شدت بالا رفته و بسیار گرم می شود تا اینکه با پیگیری بچه ها کانکس به ساختمان تبدیل شد.
 
* بيشتر اتفاقات و حوادث مربوط به تصادفات رخ به رخ خودرو ها است
اين امدادگر فعال هلال احمر شهرستان خاش با بيان اينكه بيشتر اتفاقات و حوادث مربوط به تصادفات رخ به رخ خودرو ها است، گفت: خودروهاي حمل سوخت قاچاق و اتباع بيگانه در صدر تصادفات جاده اي استان سيستان و بلوچستان قرار دارند.
 
وي افزود: همواره سرعت خودروهاي عبوري در محورهاي مواصلاتي خاش بالاي 180 كيلومتر بر ساعت است و در تصادفات هم تعداد تلفات و مجروحين كمتر از 5 يا 6 نفر نيست.
 
عبدي با بيان اينكه جاده های محور هاي مواصلاتي شهرستان خاش، شاهراه اصلی شمال به جنوب استان است، ادامه داد: متاسفانه جاده هاي استان پهناور سيستان و بلوچستان استاندارد کافی ندارند و از حداقل هایی مثل جاده دو بانده یا سه بانده هم محروم‌اند.
 
* تنها 10 يا  15 کیلومتر از جاده هاي سيستان و بلوچستان دو یا سه بانده کرده است
وي تصريح كرد: شايد تنها 10 يا  15 کیلومتر از جاده هاي سيستان و بلوچستان دو یا سه بانده کرده باشند و لازم است که تمام مسیر از مرکز استان تا چابهار به صورت دو یا سه بانده درست شود تا شاهد كاهش آمار و تلفات جاده اي باشيم.
 
اين امدادگر با اشاره به سيل جندوقت اخير در شهرستان خاش، گفت: در بارندگي هاي اخير در شهرستان خاش طي 3 روز 90 ميلي متر بارندگي داشتيم كه با توجه به اقليم منطقه و وجود خانه هاي خشتي و گلي به بحران و معضل جدي تبديل شده بود.
 

 
وي ادامه داد: متاسفانه اكثر منازل اين منطقه قدمتي افزون بر 30 سال دارند كه سقف آن از چوب درخت خرما است و بيشتر به صورت خشتي و گلي هستند.
 
عبدي دادكان با بيان اينكه به هنگام كوچكترين بارندگي سقف هاي منازل اين منطقه نم مي گيرد، تصريح كرد: بعد از نم كشيدن سقف و ديوار، فشار به دیوار وارد می شود و ممکن است چوب سقف به شکل آوار پایین بیاید. خانه های قدیمی تر سقف گنبدی دارند.
 
وي بيان كرد: هلال احمر با تحويل چادر، چراغ، بسته هاي غذايي و ساير مايحتاج به سيل زدگان و همچنين پرداخت وام هاي كم بهره سعي مي كند مرهمي بر مشكلات سيل زدگان بزند.
 
* مردم بايد با فعاليت هاي امداد و نجات هلال احمر بيشتر آشنا شوند
اين امدادگر سخت كوش و پرتلاش هلال احمر شهرستان خاش با بيان اينكه مردم بايد با فعاليت هاي امداد و نجات هلال احمر بيشتر آشنا شوند، افزود: يكي از طرح هاي بسيار خوبي كه جمعيت هلال احمر انجام مي دهد طرح خادم است.
 
وي با بيان اينكه طرح"خادم" يعني خانواده آماده در برابر مخاطرات، گفت: جمعيت هلال احمر مي خواهد خانواده ها را آماده كند تا در مواقع بحراني و حساس حداقل يك نفر در خانواده با كمك هاي اوليه آشنا باشد و قبل از رسيدن نيروهاي هلال احمر كار امدادرساني را انجام دهد تا از شدت و وخامت اوضاع کم کند.
 
عبدي دادكان ادامه داد: اين طرح دوازده مرحله دارد و يك سال به طول مي انجامد و اگر تا آخر ادامه پيدا كند و انجام شود بسيار خوب است و من همواره در دانشگاه و محله و روستا همگان را تشويق مي كنم تا با آموزش هاي هلال احمر آشنا شوند زيرا اين آموز ها براي همه اقشار و سنين مفيد است.
 
وي با اشاره به خاطرات دوران خدمت خود بعنوان امدادگر، اذعان كرد: در هلال احمر هر روز يك اتفاق خوب و جالب داريم ولي در اين سيل اخير كه براي بازديد خانه به خانه رفتيم به منزل يك پيرزني كه رفتيم ديدم تمام خانه اش آسيب ديده و دچار مشكل شده بود و نياز به امدادرساني داشت ولي پير زن مي گفت من امدادرسانی نمی خواهم. همین که بعد از چند سال در این جا باران آمده و رحمت خدا بعد از سالها بر سر ما باریده برای من کافی است و نیاز به هیچ چیز دیگری ندارم.
 
عبدي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه فکر می کنید اگر امدادگر نمی شدید چه کاری انجام می دادید؟، اظهار كرد: در هر صورت تلاش خودم را می کردم تا از هر راهی که شده خودم را به هلال احمر برسانم و کاری که هلال احمر انجام می دهد بیطرفانه و بیغرضانه است و تنها انسانیت را ملاک خودش قرار داده و نژاد و گروه وغيره برایش مهم نیست و فقط می خواهد خدمات ارائه دهد و این از علاقه مندیهای من نیز هست.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 438435
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *