اولین محک جدی اشکانی و شاگردانش در میدانی رسمی/ زمانی برای تغییر

19 ارديبهشت 1396 ساعت 10:58

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در حالی نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا را معرفی کرده است که حضور در این رقابت‌ها به عنوان اولین محک جدی این سرمربی جوان محسوب می‌شود.


به گزارش سرویس ورزشي تفتان ما،علی اشکانی بعد از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی چالش‌های زیادی را در این مدت کوتاه پشت سر گذاشت به طوری که در نخستین گام و در حالی که حدود 3 ماه از انتخابش می‌گذشت باید تیمش را در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی کشتی به میدان می‌فرستاد؛ تیمی که با وجود حضور 2 فرنگی‌کار عنوان‌دار و باتجربه نتایج بسیار ضعیف و دور از انتظاری گرفت و همین موضوع باعث تاخت و تاز منتقدان به او شد که توانایی اداره تیم ملی را ندارد.
همان زمان نیز شورای فنی با چرخشی 180 درجه‌ای از جبهه حمایت در جبهه منتقدان قرار گرفت و به اشکانی اولتیماتوم داد که شاید فرصت زیادی نداشته باشد و جام جهانی آخرین فرصت او باشد؛ هر چند که بعد از آن نیز بلافاصله تغییر موضع داده و بار دیگر حمایت خود را از اشکانی اعلام کرده و عنوان کردند که هدفشان زدن تلنگری به سرمربی جوان تیم ملی بوده است.
در هر حال اشکانی و شاگردانش در جام جهانی نیز به میدان رفتند و با وجود شکست نزدیک مقابل روسیه و عدم راهیابی به فینال با پیروزی در دیدار رده‌بندی مقابل ترکیه، عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشتند تا به آینده این تیم امیدوار باشیم هر چند که جام جهانی به عنوان یک تورنمنت درجه 2 نمی‌تواند معیار دقیقی برای ارزیابی توانایی‌های اشکانی و شاگردانش باشد، اما به هر صورت برای شروع نتیجه بدی نبود.
در هر حال بعد از حدود 8 ماه از انتخاب اشکانی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و در اختیار داشتن فرصت کافی برای شناسایی داشته‌هایش حالا زمان آن رسیده است تا بتوان ارزیابی دقیقی از میزان توانمندی این مربی جوان داشت.
اشکانی در این مدت نیز با چالش‌هایی روبرو بود، از جمله بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری درخصوص اعزام یا عدم اعزام سعید عبدولی به مسابقات. در حالی‌که با توجه به طرح سیدبندی اتحادیه جهانی کشتی حضور در مسابقات قهرمانی آسیا می‌توانست به نفع وی باشد، اما یکی از مربیان تیم ملی اعلام کرد که عبدولی گفته است تمایل دارد به مسابقات کشورهای اسلامی نه قهرمانی آسیا.
بعد از این حرف‌ها اسامی تیم ملی برای حضور در این دو رویداد (قهرمانی آسیا و کشورهای اسلامی) اعلام شد و نامی از عبدولی دیده نمی‌شد، اما بعد از مدت کوتاهی اشکانی در گفت‌وگویی از دعوت عبدولی و قرار گرفتن نام او در بین نفرات اعزامی خبر داد. هر چند که این اظهار نظر نیز دوام زیادی نیاورد و بعد از عدم تمایل سعید برای حضور در اردوهای تیم ملی، او کنار گذاشته شد؛ تصمیمی که خیلی بهتر بود زودتر از این گرفته می‌شد.
در هر صورت اشکانی تیم خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا بست که در این بین تنها 3 کشتی‌گیر (سامان عبدولی، بیابانگرد و طاهری)‌ در دوره قبل این مسابقات به میدان رفته‌اند و مهدی زاده نیز سال قبل از آن قهرمان آسیا شده بود. 4 کشتی‌گیر دیگر (ارسلان، پشتام، نوری و صالحی‌زاده)‌ برای نخستین بار حضور در مسابقات بزرگسالان را در یک میدان رسمی تجربه می‌کنند.
59 کیلوگرم: سامان عبدولی (26 سال - نقره 2016 آسیا)
عبدولی که دومین حضورش در بزرگسالان را تجربه می‌کند سال قبل با قبول شکست در دیدار فینال به مدال نقره آسیا دست یافت. او که دیگر از جوانی خارج شده و به کشتی‌گیری پخته بدل شده است بعد از مدال نقره جوانان جهان در سال 2011 سال‌ها پشت خط حمید سوریان ماند تا نوبت به او برسد.
سامان حالا این فرصت را دارد تا با قدرت‌نمایی در آسیا خود را به عنوان مدعی جدی جایگزینی حمید سوریان مطرح کند و چه بسا موفقیت در آسیا به عنوان سکوی پرتابی برای عبدولی باشد؛ هر چند که او ابتدا باید با رقبای داخلی خود از جمله حاجی‌پور و نوربخش تسویه حساب کند.
کشتی‌گیران قزاق و قرقیز که سال قبل در فینال مغلوب او شد در کنار نمایندگان ژاپن و کره‌شمالی از مهم‌ترین حریفان عبدولی هستند.

 
66 کیلوگرم: علی ارسلان (22 سال - برنز 2015 جوانان جهان)
ارسلان از جمله کشتی‌گیرانی است که به تازگی از رده سنی جوانان به بزرگسالان آمده است و برای نخستین بار حضور در رده سنی بزرگسالان را تجربه می‌کند. ارسلان که سال 2015 برنز جوانان جهان را بر گردن آویخته است اکنون با 22 سال سن یکی از جوانترین نفرات تیم اعزامی به آسیا محسوب می‌شود.
ارسلان نیز می‌تواند با موفقیت در این مسابقات در بین مدعیان وزن دوم نامی برای خود دست و پا کند. در حال حاضر بعد از کناره‌گیری امید نوروزی، مهدی زیدوند که قرار است به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام شود باتجربه‌ترین کشتی‌گیر این وزن محسوب می‌شود که در کنار ارسلان می‌توانند مدعیان اصلی رسیدن به دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی باشند.
علمت کبیسپایف، کشتی‌گیر باتجربه قزاق‌ها و دارنده مدال برنز جهان و بازی‌های آسیایی و نفر هفتم المپیک به همراه المورات تاسمرادوف، دارنده مدال برنز المپیک ریو و جهان و قهرمان آسیا از قرقیزستان و نماینده کره‌شمالی از اصلی‌ترین رقیبان ارسلان محسوب می‌شوند.
71 کیلوگرم: افشین بیابانگرد (30 سال - طلای 2016 آسیا)
بیابانگرد با توجه به کسوت و مدال‌های کسب شده، باتجربه‌ترین عضو تیم اعزامی به مسابقات آسیایی محسوب می‌شود. بیابانگرد با پشتوانه مدال برنز جهان و بازی‌های آسیایی و طلا و نقره آسیا به عنوان مدافع قهرمانی دوره قبل گام به این رقابت‌ها می‌گذارد.
او خود یکی از مدعیان اصلی پوشیدن دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی 2017 فرانسه است هر چند که در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در سال 2016 عملکرد قابل قبولی نداشت و خیلی زود در همان دور اول از گردونه قابت‌ها کنار فت، حالا این فرصت را دارد تا اعاده حیثیت کند.
75 کیلوگرم: پژمان پَشتام (23 سال - نقره ارتش‌های جهان)
بعد از خط خوردن سعید عبدولی، پَشتام که در فهرست اولیه نفرات اعزامی قرار داشت بار دیگر به میدان بازگشت تا حالا بخواهد در مهم‌ترین تورنمنت دوران ورزشی‌اش به میدان برود.
البته شاید خلی‌ها ندانند که او در مسابقات آسیایی سال 2011 عضو تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان بوده و به عنوان هفتم رسیده است. وی در سال 2015 نیز در مسابقات ارتش‌های جهان به میدان رفت که با شکست در فینال به مدال نقره دست یافت.
پشتام با حضور نفراتی مانند کیم هیون وو، قهرمان المپیک و جهان از کره‌جنوبی، دوژان کارتیکوف از قزاقستان و دلشاد توردی‌یف از ازبکستان برای رسیدن به سکو و مدال در این رقابت‌ها کار بسیار سختی در پیش دارد و اگر بتواند از این میدان سربلند خارج شود، آینده درخشانی در انتظار او خواهد بود.
دلشاد توردی‌یف، دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا و نایب قهرمان بازی‌های آسیایی از ازبکستان به همراه ماکسات یرژپوف، دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا از مدعیان اصلی این وزن هستند.
80 کیلوگرم: رامین طاهری (23 سال - طلای 2016 آسیا)
رامین طاهری در عین جوانی یکی از باتجربه‌های تیم محسوب می‌شود. او که نخستین حضورش در رده سنی برزگسالان وقتی در رده سنی جوانان بود در سال 2014 در قهرمانی آسیا رقم خورد در آن رویداد به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید، اما تا 2 سال بعد از آن از سکوی قهرمانی پایین نیامد و حالا در چهارمین حضورش به دنبال هت‌تریک طلا در آسیاست.
طاهری سال قبل با اقتدار روی سکوی قهرمانی رفت و به نظر نمی‌رسد امسال هم کار سختی برای رسیدن به مدال طلا داشته باشد هر چند که مصدومیت زانوی رامین کمی او را دچار مشکل کرده است.
آشخات دیلماخومدوف، دارنده مدال برنز آسیا و نفر پنجم 2016 جهان از قزاقستان به همراه صمد شیرداکوف، نفر پنجم 2015 جهان، بازی‌های آسیایی و آسیا از قرقیزستان و جانی‌بک اوتابکوف، دارنده مدال برنز 2016 جهان و آسیا از ازبکستان مدعیان اصلی این وزن و از حریفان جدی طاهری هستند.
85 کیلوگرم: حسین نوری‌ ( 27 سال - )
سرانجام بعد از سال‌ها حضور در اردوهای تیم ملی و شرکت در تورنمنت‌های مختلف نوبت به حسین نوری رسید تا در یک میدان رسمی نماینده کشورمان باشد. نوری که سالهاست در انتخابی تیم ملی نفرات شاخص را شکست می‌دهد، هیچگاه فرصت پیدا نکرد تا توانایی‌هایش را در یک میدان رسمی مهم بیازماید، اما حالا شاهین اقبال روی شانه‌های او نشسته و شانس به او رو کرده است.
نوری این فرصت را دارد تا با توجه به خلاء موجود در وزن 85 کیلوگرم بعد از خداحافظی حبیب‌الله اخلاقی، سند دوبنده وزن ششم را به نام خود بزند و تا سال‌ها از آن بهره‌برداری کند.
البته سال قبل تنها وزنی که تیم ملی کشورمان موفق به کسب مدال در آن نشد وزن 85 کیلوگرم بود و همین موضوع کار را برای نوری تازه وارد سخت می‌کند.
کشتی‌گیران قرقیز، قزاق و ازبک از مهم‌ترین حریفان نماینده کشورمان به حساب می‌آیند که در سال قبل نیز نتایج قابل توجهی کسب کردند.

 
98 کیلوگرم: سیدمصطفی صالحی‌زاده (24 سال - )
صالحی‌زاده نیز نخستین حضورش در رده سنی بزرگسالان را تجربه می‌کند. وی که از کشتی‌گیران خوب در رده جوانان بود، اما به حقش نرسید حالا این فرصت را دارد تا خودی نشان دهد و در کنار مهدی علیاری، مدعی پوشیدن دوبنده‌ای که سال‌ها در اختیار قاسم رضایی بود باشد.
صالحی‌زاده جوان نیز باید با حریفان قدرتمندی مبارزه کند؛ رستم آساکالوف، نفر هشتم المپیک ریو و نایب قهرمان 2015 جهان در وزن 85 کیلوگرم از ازبکستان و یرولان ایسکاکوف، دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی و قهرمان 2014 آسیا از مدعیان اصلی رفتن روی سکوی قهرمانی هستند.
130 کیلوگرم:‌ بهنام مهدی‌زاده (29 سال - طلای 2014 آسیا)
مهدی‌زاده از دیگر کشتی‌گیران ملی‌پوش است که از تجربه بالایی برخوردار است و سال 2014 مدال طلای آسیا را بر گردن آویخت. وی همان سال نیز به مسابقات جهانی ازبکستان اعزام شد که بعد از ۲ پیروزی مقابل چرنیتسکی اوکراینی و تینالی‌یف قزاق، مغلوب لوپز کوبایی شد که با حضور حریفش در فینال به شانس مجدد رفت، اما با شکست مقابل ادوارد پاپ آلمانی به عنوان هشتمی بسنده کرد.
البته امسال کار مهدی‌زاده کمی سخت‌تر است. با حضور نفراتی مانند مورات رامونوف، نایب قهرمان 2016 آسیا که در فینال سال گذشته مغلوب امیر قاسمی شده بود به همراه نورماخان تینالی‌یف، قهرمان آسیا و بازی‌های آسیایی از مدعیان اصلی سنگین‌وزن در کنار مهدی‌زاده برای کسب مدال طلا هستند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 438406

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/438406/اولین-محک-جدی-اشکانی-شاگردانش-میدانی-رسمی-زمانی-تغییر

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir