۰

جزئیات حمایت قضایی از فرهنگیان/ ارائه سالیانه ۱۵ هزار مشاوره حقوقی به معلمان

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی از کارکنان وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات حمایت قضایی از فرهنگیان پرداخت و گفت: در سال بین ۱۰ تا ۱۵ هزار مشاوره حقوقی به فرهنگیان ارائه می‌دهیم.
جزئیات حمایت قضایی از فرهنگیان/ ارائه سالیانه ۱۵ هزار مشاوره حقوقی به معلمان
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی از کارکنان وزارت آموزش و پرورش در خصوص «چگونگی حمایت قضایی از فرهنگیان»، اظهار داشت: قبل از تصویب قانون حمایت قضایی اصل بر این بود و در حال حاضر نیز هست که هر کسی شکایتی داشته باشد یا علیه او شکایت شود، باید یا خودش به دادگاه مراجعه کرده و شکایت کند یا از خودش دفاع کند یا برای این کار وکیل بگیرد.
وی ادامه داد: این قانون که سال 1376 تصویب شد یعنی قانون حمایت قضایی، دستگاه‌های اجرایی و همه وزارتخانه‌ها و حتی بعداً نهادهای عمومی غیردولتی را هم شامل شد و اجازه داد اگر به خاطر شرح وظیفه و کاری که افراد انجام می‌دهند، علیه آنها شکایت شود و یا خودشان شاکی شوند، می‌توانند از کارشناسان حقوقی دستگاه کمک بگیرند.
واسعی افزود: این کارشناسان مانند وکیل در دادگاه حاضر می‌شوند و دفاع می‌کنند، بدون اینکه نیاز به پروانه وکالت داشته باشند؛ در آموزش و پرورش نیز بعد از اینکه این قانون تصویب شد، آیین‌نامه اجرای آن نیز سال 79 به تصویب رسید، این امر مستمراً انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آموزش و پرورش این موضوع بخشنامه شد و همکاران مورد حمایت قضایی بودند؛ البته آن حمایتی منظور است که مربوط به وظیفه افراد باشد؛ شاید این موضوع صرف حمایت قضایی در طول سال به 200 یا 300 مورد در آموزش و پرورش در کل کشور نرسد ولی اگر همکار ما مشورت و کمک حقوقی بخواهد، کمک می‌کنیم و کاملاً رایگان است؛ حتی ورثه افراد نیز می‌توانند حمایت قضایی دریافت کنند. در این صورت سالی شاید به بیش از 10 تا 15 هزار مورد هم برسد یعنی مشورت حقوقی نه حمایت قضایی.
واسعی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش در قالب مشورت حقوقی به همکاران کمک می‌کنیم؛ البته بنده در این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ام اگر رویکردمان این باشد که در قالب آموزش‌های حقوقی باشد، بهتر است.
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: به‌جای اینکه مشکل حقوقی برای همکاری پیش بیاید، باید آموزش‌های لازم را فراگیرند و واحدهای حقوقی باید حتی مدیران و کارشناسان را در حد توان آموزش دهند؛ البته علاوه بر اینکه این موضوع قانون خاص دارد، ماده 88 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز بر امر حمایت قضایی تأکید کرده است.
وی متذکر شد: در آموزش و پرورش در حد توان این حمایت انجام می‌شود و گاهی نیز اعلام می‌کنیم در جایی که بحث خیلی فنی است و نیاز به مشورت دارد، به وکیل ارجاع دهید؛ گرچه اگر بحث حمایت قضایی در خصوص وظیفه فرد باشد خود دستگاه‌ نیز می‌تواند از وکلا استفاده کند.
واسعی در پاسخ به این پرسش که «آیا این حمایت قضایی مسائل خانوادگی فرهنگیان را شامل می‌شود؟»، افزود: حمایت قضایی فقط مربوط به کار است؛ اما مشاوره می‌دهیم؛ البته یک استثناست که خود دستگاه نباید شاکی باشد. 
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 438397
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *