تکاپوی دانشمندان برای کشف شکل جدیدی از ماده

16 ارديبهشت 1396 ساعت 15:34

پس از به ­‌روز شدن «سامانه شتاب­‌دهنده پرتو الکترون مداوم» (CEBAF) متعلق به وزارت انرژی آمریکا، دانشمندان در اولین مطالعات آزمایشی، امکان شناسایی شکل جدیدی از ماده را نوید داده­‌اند.


به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما،پس از به ­‌روز شدن «سامانه شتاب­‌دهنده پرتو الکترون مداوم» (CEBAF) متعلق به وزارت انرژی آمریکا، دانشمندان در اولین مطالعات آزمایشی، امکان شناسایی شکل جدیدی از ماده را نوید داده­‌اند.
  به نقل از دیلی میل، به ­‌روز کردن فناوری مزبور بخشی از یک پروژه 338 میلیون دلاری است که هدف آن سه برابر کردن انرژی عملیاتی این شتاب­ دهنده بود. این امر به فیزیکدانان امکان درک بهتر ذرات ابتدایی و همچنین "چسبی" که آن­ها را به هم متصل نگه می‌­دارد، فراهم می­‌کند.   محققان با بررسی این چسب به دنبال یافتن "مزون­‌های هیبردی" جدیدی هستند و معتقدند روزی قادر خواهند بود پدیده­ای مرموز موسوم به «حبس کوارک» را توضیح دهند؛ حالتی که در آن، هیچ کوارکی به تنهایی یافت نمی­‌شود.   دانشمندان «سامانه شتاب­‌دهنده ملی تامس جفرسون» از ابزار آپگرید شده جهت جستجوی مزون­‌های هیبریدی بهره خواهند برد. در این مزو­ن­‌ها، چسبی که ماده را متصل به هم نگه می­‌دارد، در مقایسه با چسب موجود در مزون­‌های معمولی رفتار متفاوتی از خود بروز می­‌دهد.   کورتیس میر، پروفسور فیزیک دانشگاه کارنگی ملون و سخنگوی آزمایش GlueX گفت: مزون عبارت است از یک کوارک و آنتی­کوارک که به هم متصل­‌اند و ما بر این باوریم چسبی این دو را به هم متصل نگه می­‌دارد و خود را به عنوان یک میدان برانگیخته­‌ شده بین این کوارک­‌ها بروز می­‌دهد. مزون هیبریدی، مزونی است که دارای میدان چسبناک برانگیخته شده است.   میر و همکارانش به دنبال تحلیل بیشتر داده­‌های بدست آمده و انجام آزمایش دیگری هستند و هدف‌شان یافتن مزون­‌های هیبریدی احتمالی گزارش شده است.   به روز کردن سامانه مزبور تقریبا کامل است و ماه سپتامبر  به طور رسمی کار خود را از سر خواهد گرفت.   جزئیات این مطالعه در Physical Review C منتشر شد.   منبع:ایسنا   انتهای پیام/فارس


کد مطلب: 438296

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/438296/تکاپوی-دانشمندان-کشف-شکل-جدیدی-ماده

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir