۰

اقدامات پسندیده یک روحانی جوان برای تربیت فرزندان روستای سرکلاته خرابشهر+تصاویر

مدتهاست باحضور حجت الاسلام سید شیخ عبدالوهاب بنی کریم بعنوان امام جماعت در مسجد حضرت ولیعصر (عج) روستای سرکلاته خرابشهر و حضور چند تن از جوانان تربیت یافته مکتب حسین ابن علی (ع) در کنار این روحانی جوان باعث حضور گسترده و پرشور نونهالان، نوجوانان و جوانان در این مسجد شده است.
اقدامات پسندیده یک روحانی جوان برای تربیت فرزندان روستای سرکلاته خرابشهر+تصاویر
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از رادکانا؛ هر جامعه‌ای برای آرامش روان انسانها و جلوگیری ازلغزشها و خطا ها، نیازمند معنویت است. وجود مکانهای مقدسی نظیر مسجد، لازمه‌ی تقویت چنین معنویتی در جامعه است.
مساجد در جوامع مسلمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌اند.
این مکانهای مقدس با این هدف بنا شده‌اند که مسلمانان روزانه در آنها گردهم آیند، خداوند را تقدیس کنند و در کنار آن به تبادل آرا و افکار بپردازند.
اگر مسلمانان بتوانند بنا به مقتضیات روز، تعریف‌های مناسبی از کارکردهای مسجد ارائه دهند، جایگاه مساجد همواره در درجات بالایی باقی می‌ماند.
هدایت و تربیت صحیح جوانان و به کارگیری نیروها و استعدادهای آنان در پیشرفت آینده‌ی کشور بسیار مؤثر است.
با توجه به تلاش‌های دشمن برای فاصله گرفتن جوانان از هویت فرهنگی و مذهبی، بررسی راه‌های گسترش و موانع دین داری و دین باوری در بین جوانان اهمیت ویژه‌ای دارد.
مسجد به عنوان پایگاهی دینی است که حضور جوانان در آن، بنیاد دینی جامعه را تقویت می‌کند.
جوان، در لغت به معنای «برنا، تازه، نو و چیزی است که از عمر آن چندان نگذشته باشد»(دهخدا، 1382) آمده است.
بلکه فراهم آوردن زمینه حضور شاداب جوانان در مساجد می‌تواند تأثیری بسزا در بهبود روند برنامه‌های مساجد ایجاد نماید، چرا که جوان احساس می‌کند در وجود او، نیروهای متراکمی وجود دارد و توانایی‌های جسمی، فکری، عقلی و … وی می‌تواند راهگشا باشد.
در مقابل اگر او احساس کند که نمی‌تواند از این همه توانایی بهره‌برداری کند، احساس بیهودگی بر او غلبه می کند.

نقش مسجد در تربیت
در فرهنگ دینى، نام «مسجد» یادآور بندگى و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است. «مسجد» یعنى: جایگاه سجده، و سجده اوج عبادت و بندگى انسان براى خداست; «السجودُ منتهىَ العبادهِ مِن بَنی آدم.»
در حقیقت، برترین و اصیل ترین محل براى عبادت و تقربّ جستن به خداوند متعال مسجد است. بنابراین، در قرآن کریم بر جنبه هاى عبادى مسجد بیش از هر بعد دیگرى تکیه شده است.
مسجد جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خداوند است; «و اَنَّ المساجدَ لِلّهِ فَلاَ تَدعُوا مَعَ اللَّهِ اَحداً.» (جن: 18) مسجد جایگاه زمزمه و نجواى صادقانه با معبود است; «وَ اَقیمُوا وُجوهَکُم عِندَ کُلِّ مَسجد وَادعُوهُ مُخلصینَ لَهُ الدّینَ». (حج: 4)
مسجد پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است; «سُبحانَ الّذی اَسرى بِعبدهِ لیلاً مِن المسجدِ الحرامِ اِلىَ المسجدِ الاَقصى.»(اسراء:1) مسجد زیارتگاه خاص بارى تعالى است; «اَلا طُوبَى لِعبد تَوضَّأ فی بیتهِ ثُم زارنی فی بیتی»; خوشا به حال بنده اى که در خانه خویش وضو بگیرد، آن گاه مرا در خانه ام زیارت کند. (پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) انوار تابناک و بى آلایش پرستش در مسجد، براى عرش نشینان پرتو افکنى مى کند، آن سان که ستارگان آسمان براى ما خاک نشینان نور افشانى مى کنند; «اِنَّ بیُوتی فِى الارضِ المساجدُ تُضىِءُ لاِهلِ السَّماءِ کما تُضىءُ النُجومُ لاِهلِ الاَرضِ.»3
کوتاه سخن آن که یکى از نقش هاى اساسى مسجد آن است که زمینه عبادت پر حضور و خالصانه را فراهم نماید تا مؤمنان در آن جا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با خداوند متعال به معناى واقعى کلمه انس بگیرند.
ابعاد تربیتى مسجد به گونه اى با ابعاد عبادى آن مرتبط است; زیرا عبادت پرورش دهنده روح و روان آدمى بوده و پاسخ به آن در واقع، پاسخ به یک نیاز طبیعى و مهم اوست.
کسى که نیازهاى جسمى و روانى خود را به طور منطقى پاسخ گوید شخصیتى متعادل مى یابد.
عبادت و راز و نیاز با خداوند نیاز واقعى و فطرى هر انسان و مکمّل، بلکه مقوم شخصیت اوست.
گرچه عبادت در هر مکانى این نیاز روحى را به طور نسبى تأمین مى کند، ولى این نیاز در مسجد و عبادتگاه بهتر و کامل تر تأمین مى شود.
بر این پایه، انسان بنا به فطرت خویش، معبد و مسجد را دوست مى دارد و بدان عشق مى ورزد.

***مدتهاست باحضور حجت الاسلام سید شیخ عبدالوهاب بنی کریم بعنوان امام جماعت در مسجد حضرت ولیعصر (عج) روستای سرکلاته خرابشهر و حضور چند تن از جوانان تربیت یافته مکتب حسین ابن علی (ع) در کنار این روحانی جوان باعث حضور گسترده و پرشور نونهالان، نوجوانان و جوانان در این مسجد شده است.
باحضور این روحانی و تنی از چند از جوانان فعال روستا کلاسهای آموزشی قرآنی، ادعیه خوانی، مداحی و… باحضور اساتید مجرب و بنام در این مسجد برگزار می شود.
با برگزاری چنین برنامه های پرشور و نشاطی حضور نونهالان، نوجوانان و جوانان در این مسجد مثال زدنی است.
جا دارد از حجت الاسلام سید شیخ عبدالوهاب بنی کریم روحانی جوان مسجد حضرت ولیعصر (عج) و جوانان انقلابی روستا که به همراه این روحانی به تربیت سه قشر مهم نونهالان، نوجوانان و جوانان روستای سرکلاته خرابشهر مشغول هستند و از هیچ کوششی دریغ نمی کنند قدردانی کنیم.
گفتنی است؛ روستای سرکلاته خرابشهر از توابع شهرستان کردکوی استان گلستان می باشد.
این روستا دارای سه مسجد به نام های مسجد حضرت ولیعصر (عج)، مسجد جامع و مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) می باشد.
همچنین روستای سرکلاته خرابشهر دارای حسینیه، زینبیه و تکیه حضرت رقیه (س) نیز می باشد که در اکثر ایام مراسمات گوناگونی در این مکان های مذهبی و معنوی از سوی بانوان و آقایان برگزار می شود.
شایان ذکر است در داخل روستا یک امامزاده که به معصوم زاده معروف است قرار دارد که در اکثر ایام محل برگزاری مراسمات مختلفی می باشد.
تصاویر مربوط به برگزاری کلاس های آموزش قرآن، ادعیه خوانی، مداحی و… در مسجد حضرت ولیعصر (عج) روستای سرکلاته خرابشهر:

گزارش: علی لیاقتی
انتهای پیام/دانا
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 438221
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *