۰

۲۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک به سبد تولید برق افزوده شد/ چالش تامین مالی نیروگاه‌های تولید پراکنده

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو توانیر با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت نصب نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک کشور ۹۳۳ مگاوات یعنی کمتر از ۲ درصد است، گفت: تا پایان سال جاری ۲۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها در سبد تولید برق کشور افزوده شود.
۲۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک به سبد تولید برق افزوده شد/ چالش تامین مالی نیروگاه‌های تولید پراکنده
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،پرستو نریمیسا با اشاره به اینکه مهمترین چالش برای گسترش نیروگاه‌های تولید پراکنده تامین منابع مالی توسط بخش خصوصی است گفت:احداث مولدهای مقیاس کوچک شامل موتورهای گاز سوز با هدف کاهش تلفات و افزایش راندمان در نزدیکی مصارف شبکـه از سـال 1387 در دستـور کـار وزارت نیـرو قرار گرفت .
وی افزود: بر این اساس در چارچـوب ضوابط و مقـررات جهت جلب مشارکت بخش خصوصی و بهبـود فضای کسب وکـار شرکت توانیـر و شرکت‌های زیـرمجموعه نسبت به عقد قرارداد خریدتضمینی مبادرت کرده‌اند که در این راستا  4200 مگاوات توسط واحدهای استانی وزارت نیرو پروانه احداث صادر شده است. از این تعداد 3500 مگاوات منجر به عقد قرارداد خرید تضمینی برق شده و تاکنون 717 مگاوات نیروگاه مولد مقیاس کوچک در 96 ساختگاه به بهره‌برداری رسیده‌اند.
نریمیسا خاطرنشان کرد: در مجموع ظرفیت تولید پراکنده کشور 933 مگاوات است که از این میان 717 مگاوات با توانیر قرارداد خرید تضمینی برق دارند و الباقی به میزان 216 مگاوات توسط صنایع جهت تامین برق واحدهای تولیدی خود احداث شده اند.
مجری طرح تولید پراکنده و انرژی های نو توانیر ادامه داد:پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری 200 مگاوات دیگر به ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها در سبد تولید برق کشور افزوده شود.
، آرش کردی مدیر عامل شرکت توانیر اواسط سال 95 در خصوص وضعیت نیروگاه های تولید پراکنده گفته بود که توسعه نیروگاه های تولید پراکنده از چند سال گذشته جزء اولویت های مهم وزارت نیرو بوده و اکنون نیز در دست پیگیری است.
وی می افزاید: طی دو دهه گذشته بسته های حمایتی مطلوبی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده که مهمترین آن ها خرید برق تضمینی نیروگاه به مدت پنج سال با نرخ مناسب بود تا هزینه سرمایه گذاری را پوشش دهد، همچنین بعد از گذشت این پنج سال صاحبان نیروگاه ها می توانند برق تولید شده را در بازار برق یا حتی براساس قرارداد های دوجانبه به شهرک های صنعتی یا سایر کارخانجات به فروش برسانند.
مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص مهمترین اهداف این شرکت، گفت: افزایش راندمان تولید نیروی برق و کاهش تلفات دو هدف مهم در سیاست های کلان توانیر بوده است به همین منظور توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک، بویژه نیروگاه های CHP(تولید همزمان گرما و برق) برای تحقق این اهداف همواره مورد توجه بوده است.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 437821
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *