۰

۱۳۰ رشته دانشگاهی به ۱۳۰ تفسیر نیاز دارد/ ۶ هزار مجلس عزاداری در برابر ۶ جلسه تفسیر/ ضرورت تولید برنامه‌های کوتاه و جذاب تفسیری در تلویزیون

جمعی از اهالی قرآن کشورمان دیشب با حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد و مفسر قرآن کریم دیدار کردند.
۱۳۰ رشته دانشگاهی به ۱۳۰ تفسیر نیاز دارد/ ۶ هزار مجلس عزاداری در برابر ۶ جلسه تفسیر/ ضرورت تولید برنامه‌های کوتاه و جذاب تفسیری در تلویزیون
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،جامعه قرآنی کشور شب گذشته جهت احوالپرسی به دیدار حجت‌الاسلام محسن قرائتی مفسر و استاد قرآن کریم رفتند.
در این دیدار قرائتی در اهمیت تلاوت قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن به سه موضوع مهم اشاره می‌کند و می‌فرماید: همه کارهای پیامبر،‌ همه کارهای بشر و تلاوت پیامبر. یعنی خدا تلاوت پیامبر را در کنار همه کارهای بشر و پیامبر قرار داده و این نشان از اهمیت تلاوت قرآن دارد.
 

 
وی با گلایه از برنامه‌ریزی‌های مسئولان در امور قرآنی و مذهبی گفت: گاهی برنامه‌ریزان در کشورمان موضوعی را زیاد باز می‌کنند و یا گاهی موضوعی را زیاد می‌بندند. در قرآن 32 آیه در اهمیت زکات آمده و یک آیه در اهمیت خمس. حال در برنامه‌ها آن یک آیه خمس اهمیت داده می‌شود اما 32 آیه زکات مورد توجه نیست؛ همچنین هر سال قاریان بین‌المللی قرآن دور هم جمع می‌شوند اما هیچگاه مفسران قرآن با هم تجمعی ندارند.
قرائتی مشکلات جامعه را در مدیران دانست و گفت: خدا در قرآن همه نعمت‌ها را می‌شمارد و می‌گوید: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند اما خود انسان است که نمی‌تواند نعمت‌ها را به درستی مدیریت کند. پس همه چیز از مدیریت ضعیف است.
در تلویزیون مشاهده می‌کنیم که در روز عاشورا همه شبکه‌ها سینه‌زنی پخش می‌کنند در حالی که می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که یک شبکه زیارت امام حسین پخش کند، یک شبکه سخنان ایشان را برای مردم بازگو کند و ضروری نیست همه شبکه‌ها سینه‌زنی پخش کنند.
این مفسر قرآن کریم از ضرورت تغییر در برنامه‌ریزی رشته‌های دانشگاهی خبر داد و گفت: ما 130 رشته دانشگاهی داریم اما در هیچ یک از این رشته‌ها آیات مرتبط استخراج نشده مثلا اینکه هنوز مشخص نکرده‌ایم که چند آیه و حدیث در زمینه ساختمان ‌سازی داریم و ضروری است وقتی 130 رشته دانشگاهی داریم 130 تفسیر هم باید در کنار اینها قرار دهیم.
 

 
قرائتی با بیان اینکه باید نگاه به قرآن و اهل‌بیت(ع) در کشور یکسان شود، گفت: در تهران 6 هزار مجلس عزاداری برپا است اما اگر کمی جستجو کنیم می‌بینیم که شاید در تهران 6 مجلس تفسیر قرآن هم وجود نداشته باشد این در حالی است که قاریان زیادی هم داریم که می‌توانند در همین مجالس عزاداری فعالیت کنند اما قاریان ما در یک نقطه ایستاده‌اند و فقط قرآن می‌خوانند و در واقع قرائت قرآن شده یک شغل.
وی توجه به موضوعات سیاسی را ضروری دانست و گفت: در مشهد به یک مسجدی رفتم و دیدم آنجا مرگ بر آمریکا نمی‌گویند، پرسیدم چرا شما شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهید؟ گفتند: ما سیاسی نیستیم. در پاسخ به این صحبت آنها گفتم: شما 50 درصد ایمان را دارید زیرا قرآن در ابتدا می‌گوید: «اشداء علی الکفار» و سپس می‌گوید: «رحماء بینهم» پس شما مسلمان نصفه هستید.
قرائتی ادامه داد: برخی می گویند: شما خودتان ولایت فقیه را ساخته‌اید ولی اگر به قرآن مراجعه کنید، می‌بینید که ولایت فقیه برای زمان حضرت موسی(ع) است.
این معلم قرآن کریم با اشاره به اینکه باید برای همه اقشار مردم تفاسیر و موضوعات مختلف و به شکل کوتاه نوشته شود، گفت: من در نامه‌‌ای به رهبر معظم انقلاب گفتم که شما به جوانان غربی نامه نوشتید و آنها را به تأمل در دین اسلام دعوت کردید اما این درحالی است که ما هنوز آیات قرآن را برای آنها به درستی تفسیر نکرده‌ایم. حال چگونه انتظار داریم که یک جوان غربی با مراجعه به قرآن از حقایق آن با خبر شود.
وی افزود: پس ضروری است ما و خصوصاً صدا و سیما تفاسیر کوتاه و جذاب برای بچه‌ها و حتی نکات تفسیری مرتبط با موضوع مختلف را برای عموم مردم در قالب برنامه ارائه کنیم. توجه داشته باشید که کوتاه بودن جلسات،‌ تلاوت‌ها و یا حتی تفاسیر بسیار مهم است و نباید با برنامه‌های طولانی مردم را خسته کنیم.
قرائتی آموزش مهارت به دانش‌آموزان و دانشجویان را از ضروریات کشور دانست و گفت: ما تحصیل کرده زیاد داریم اما این افراد مهارت ندارند از این رو بیکار می‌مانند ما باید مهارت را به ‌آموزش و پرورش و دانشگاه ببریم تا یک دانش‌آموز و یا یک دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی در یک زمینه کاملاً مهارت داشته باشد. همچنین می‌توانیم از افرادی که مهارت دارند در جای خود و به درستی استفاده کنیم و حتی سیاست‌های تشویقی خوبی برای آنها در نظر بگیریم. مثلاً من به پادگان‌ها گفته‌ام که سربازی که تیرانداز خوبی است را بیاورید و بگویید: شما چند نفر دیگر را مانند خودت تیرانداز ماهر کن تا ما در آخر مدتی از سربازی تو را به تو ببخشیم.
 

 
وی در پایان با گلایه از جامعه قرآنی کشور گفت: 35 سال است که اهالی قرآن به من سر نزده‌اند امروز برای اولین‌بار این اتفاق رخ داد امیدوارم که این کار تا 35 سال دیگر دوباره متوقف نشود، و عزیزان قرآنی باز هم به من سرکشی کنند.
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 437771
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *