۰

بیش از یک روز به نمایشگاه کتاب سربزنید/ نمایشگاه برای تأمین کتاب خارجی متخصصان راه‌اندازی شد

محسن پرویز گفت: نمایشگاه کتاب تهران از آغاز تأسیس به منظور تأمین کتاب خارجی مورد نیاز متخصصان راه‌اندازی شد. اگر هدف ما صرفا تأمین کتاب نباشد طبیعتاً الگو باید تغییر کند.
بیش از یک روز به نمایشگاه کتاب سربزنید/ نمایشگاه برای تأمین کتاب خارجی متخصصان راه‌اندازی شد
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،گروه کتاب و ادبیات: محسن پرویز نویسنده و معاون اسبق فرهنگی وزارت ارشاد پیرامون استفاده بهتر از نمایشگاه کتاب با وضعیت فعلی نکاتی را توصیه کرد. 
* نمایشگاه کتاب تهران در ردیف 10 نمایشگاه دنیا
پرویز در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده بهتر از نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: به نظر می‌رسد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به لحاظ حجم و تعداد ناشران و کتاب‌هایی که در آن عرضه می‌شود یک نمایشگاه بسیار بزرگ و شاید در ردیف 10 نمایشگاه بزرگ دنیا باشد. به همین دلیل تقریبا می‌توان گفت افرادی که بدون برنامه به صورت سرگردان بین غرفه‌ها می‌چرخند عایدی چندان زیادی نخواهند داشت چون فرصت کافی برای دیدن کتاب‌ها نمی‌یابند.
* بیش از یک روز به نمایشگاه کتاب سربزنید
پرویز تأکید کرد: بهترین حالت برای بازدید از نمایشگاه کتاب این است که اولاً افراد بیش از یک روز فرصت برای بازدید قرار دهند در ثانی با اطلاعات قبلی وارد نمایشگاه شوند به این معنا که مثلا اگر به دنبال خرید کتاب خارجی هستند فهرست این کتاب‌ها را پیش از مراجعه به نمایشگاه تهیه کنند چرا که بسیاری از ناشران شرکت‌کننده و نمایندگان ناشران خارجی فهرست کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌کنند هم روی سایت قرار می‌دهند و هم برای برخی از مخاطبان خود به صورت ایمیل ارسال می‌کنند.
پرویز در ادامه با بیان اینکه ناشران داخلی هم فرصت دیدن آمار نشر خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تصریح کرد: در خصوص ناشران داخلی هم قاعدتاً‌دیدن آمار نشر آنها و اینکه فرد حیطه کاری را که دنبالش است بیشتر ببیند و بداند و سراغ ناشر خاص برود قطعاً بیشتر به او در بازدید از نمایشگاه کمک  خواهد کرد تا سرگردان در نمایشگاه در پی یک انتشارات سردرگم باشد.
* سالن کارنامه نشر کمک بزرگی به بازدیدکنندگان می‌کند 
وی افزود: در سال‌های قبل یک سالنی به اسم «کارنامه نشر جمهوری اسلامی ایران»‌ و در برخی سال‌ها تحت عنوان «سالن یاس» در نمایشگاه ایجاد می‌شد که مجموعه‌ای از کتاب‌های منتشر شده در سال‌ قبل در این فضا معرفی می‌شد که صرفاً جنبه نمایشگاهی داشت و نه فروش. 
این فعال فرهنگی در ادامه با بیان اینکه در سالن یاس افراد می‌توانستند به شکل موضوعی آنچه در پی‌اش بودند پیدا کنند، یادآوری کرد: در این بخش افراد می‌توانستند به شکل موضوعی آثار مدنظرشان را بیابند و از بین آنها اثری را انتخاب کنند که اگر این سالن باز هم دایر باشد افرادی که به دنبال کتاب‌های خارجی هستند می‌توانند به صورت موضوعی کتاب‌های مدنظرشان را دیده و انتخاب کنند و پس از آن در پی خرید در نمایشگاه باشند.
پرویز با بیان اینکه برخی ممکن است به دنبال حضور در جلسات تخصص نمایشگاه باشند به ایجاد فضاهایی تحت عنوان سراهای اهل قلم اشاره کرد و گفت: برخی ممکن است به دنبال حضور در جلسات تخصصی نمایشگاه باشند این جلسات در سراهای اهل قلم برگزار می‌شود که احتمالا دوستان مسئول نمایشگاه قبل از آغاز آن اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های سراهای اهل قلم انجام خواهند داد و افراد می‌توانند در ساعات خاص مراجعه کنند.
* نمایشگاه کتاب تهران قطعاً هم در اقتصاد نشر تأثیر زیاد دارد 
وی درباره رابطه نمایشگاه کتاب با افزایش سرانه فرهنگی کشور اینگونه توضیح داد که، نمایشگاه کتاب تهران قطعاً هم در اقتصاد نشر تأثیر زیاد دارد و هم در تشویق افراد به مطالعه خیلی نقش دارد و به نظر می‌رسد که کتاب در کشورمان خصوصاً کتاب‌های غیردرسی و غیردانشگاهی که برای افراد جزو موظفی‌ها نیستند جزء کالاهایی است که افراد وقتی در معرض آن قرار می‌گیرند م مکن است اقدام به خرید کنند و تعدادی از افراد جامعه اگر نمایشگاه کتاب نباشد ممکن است اساساً کتابی خریداری نکنند و در یک سال ممکن است نه کتاب بخرند و نه مطالعه کنند؛ اما وقتی  نمایشگاه‌ کتاب وجود دارد مشوقی برای تهیه کتاب می‌شود و به این دلیل می‌توان گفت نمایشگاه قطعا در افزایش سرانه مطالعات و رونق‌بخشی اقتصاد نشر مداخله دارد.
* نمایشگاه کتاب تهران از آغاز تأسیس به منظور تأمین کتاب خارجی مورد نیاز متخصصان راه‌اندازی شد
پرویز در پاسخ به سوالی پیرامون الگوی برگزار شده مناسب برای نمایشگاه کتاب چگونه است آیا الگوی برگزار شده مناسب است،‌گفت: باید بگوییم توقع ما از نمایشگاه چیست؟ نمایشگاه کتاب تهران از آغاز تأسیس به منظور تأمین کتاب خارجی مورد نیاز متخصصان راه‌اندازی شده و طبیعتاً با همان شیوه هم پیش رفته و گسترش یافته است.
وی گفت:‌ اگر هدف ما صرفا تأمین کتاب نباشد طبیعتاً الگو باید تغییر کند؛ هدف دیگر در طی دوران گذشته از تأمین کتاب فراتر رفته و به جایی رسیده‌ایم که می‌خواهیم به غیر از تأمین کتاب آشنایی با تازه‌های نشر صورت گیرد و ناشران و مؤلفان و مترجمان و سایر دست‌اندرکاران حوزه نشر فضایی برای تبادل نظر با یکدیگر بر قرارهای خود و نظایر آن داشته باشند. به نظر می‌رسد در این صورت لازم است به مرور زمان شرایط نمایشگاه را با تحول همراه کرده و اصلاح کنیم.
انتهای پیام/فارس
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 437758
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *