۰

5719 مسجد میزبان معتکفان می‌شوند/ استان خراسان رضوی با 750 مسجد و استان کردستان با 21 مسجد

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تاکنون 5719 مسجد آمادگی خود را برای برگزاری مراسم اعتکاف اعلام کرد‌ه‌اند که استان کردستان با 21 مسجد، کمترین و استان خراسان رضوی با 750 مسجد بیشترین آمار را در اعتکاف دارند.
5719 مسجد میزبان معتکفان می‌شوند/ استان خراسان رضوی با 750 مسجد و استان کردستان با 21 مسجد
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری ویژه اعتکاف که پیش از ظهر امروز (شنبه 19 فروردین ماه) در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد،‌گفت: جمعیت شرکت‌کننده در اعتکاف در سال گذشته نسبت به سال 94، حدود 13 درصد رشد داشته است چرا که در سال 94 ایام برگزاری مراسم معنوی اعتکاف با زمان امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب تداخل داشت.
وی اظهار داشت: در سال گذشته 749 هزار و 519 نفر در اعتکاف شرکت کردند که از این تعداد 230 هزار و 679 نفر برادران و مابقی خواهران بوده‌اند. همچنین جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی در سال 95 حدود 566 هزار و 419 نفر و کسانی که در روستاها در اعتکاف شرکت کردند 183 هزار و 100 نفر بوده‌ است. 
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد:‌ نکته‌ای که در آمار افراد شرکت‌کننده در اعتکاف وجود دارد این است که کسانی که عمدتاً‌ هر ساله به اعتکاف می‌پیوندند سعی می‌کنند سال آینده آن را تکرار کنند به طوریکه از کل جمعیت شرکت‌کننده در اعتکاف  حدود 530 هزار نفر برای دومین، سومین و چهارمین مرتبه در اعتکاف شرکت می‌کنند. 
وی ادامه داد: 31 درصد معتکفین را در سال گذشته آقایان و 65 درصد معتکفین زنان بودند خوشبختانه جمعیتی که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی هستند اکثریت جمعیت معتکفان را تشکیل می‌دهند. 246 هزار و 959 نفر از معتکفان،در سال گذشته طلاب و دانشجویان بودند که یک سوم کل جمعیت شرکت‌کننده در اعتکاف را در  بر می‌گیرد و این نشانه خوبی است که قشر تحصیلکرده رویکرد معنویتشان بسیار بالاست و تمایل جدی برای حضور در اعتکاف دارند. 
روحانی‌نژاد با اشاره به گروه‌های سنی شرکت‌کننده در اعتکاف گفت: گروه‌های سنی شرکت‌کننده در اعتکاف در رده سنی 15 الی 20 سال بیست درصد، رده سنی 21 الی 25 سال بیست و سه درصد، رده سنی 26 الی 30 سال هجده درصد، رده سنی 31 الی 40 سال نوزده درصد و رده سنی 41 به بالا بیست درصد هستند که اگر جمع‌‌بندی در این آمار داشته باشیم خواهیم دید 65 درصد معتکفان قشر جوانان بوده و 35 درصد از معتکفان از مرز جوانی عبور کرده‌اند نه به این معنا که افراد میانسال و مسن باشند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال زمان برگزاری اعتکاف  بسیار مناسب است؛ نخست به دلیل اینکه ایام برگزاری اعتکاف با امتحانات مدارس، حوزه‌های عملیه و دانشگاه‌ها تلاقی ندارد و دوم اینکه دمای هوا خوب است و استقبال بیشتری برای اعتکاف امسال انجام خواهد شد. 
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: تا کنون 5 هزار و 719 مسجد آمادگی خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم معنوی اعتکاف اعلام کرد‌ه‌اند که بخشی از ثبت‌نام‌ها به صورت اینترنتی و بخشی هم به صور حضوری بوده است که 801 هزار و 900 نفر تا این لحظه در مراکز استان‌ها برای شرکت در مراسم اعتکاف ثبت‌نام کرده‌اند.
وی اظهار داشت: کمترین مسجد در استان کردستان با 21 مسجد، استان اردبیل 30 مسجد و استان سیستان و بلوچستان 60 مسجد و بیشترین مساجد در استان‌های خراسان رضوی 750 مسجد،‌اصفهان 550 مسجد و استان تهران 510 مسجد قرار دارد. 
روحانی‌نژاد یادآور شد: مراسم معنوی اعتکاف را فقط می‌توان در مسجد برگزار کرد و مصلی‌ها و امامزاده‌ها حکم مسجد را ندارند لذا این مراکز نمی‌توانند میزبان معتکفین باشند، اما مساجدی که رفت و آمد عمومی در آنها انجام می‌شود مراجع عظام تقلید اجازه داده‌اند که برنامه‌های عبادی مانند اعتکاف در آنها برگزار شود.
وی ابراز داشت: ماه رجب ماه نیایش است و سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی را در این خصوص تدارک دیده است. هزینه‌های اعتکاف به صورت مردمی بوده و نهادها و ارگان‌ها،‌ریالی را برای اعتکاف هزینه نکرده‌اند مگر اینکه بعضی جاها لازم باشد هزینه‌های فرهنگی انجام شود لذا صدا و سیما،‌سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه، اورژانس،‌نیروی انتظامی و ... نقش پشتیبان را در برگزاری مراسم اعتکاف بر عهده دارند.
 معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هستیم، اعلام کرده‌ایم که اولیای امور در مساجد اجازه ندهند کسانی که خودشان را به عنوان کاندیدا معرفی کرده‌اند در اعتکاف حضور یابند و از این فرصت به نفع خود بهره ببرند البته اگر افراد سخنران اصل مشارکت مردمی را در انتخابات بیان کنند اشکالی ندارد اما کاندیداها حق ندارند فضای معنوی مساجد را با حضور خود در ایام اعتکاف به هم بریزند.
وی ادامه داد: از همه مسئولان، ائمه جماعات و مجموعه‌هایی که برای اعتکاف زحمت می‌کشند انتظار داریم تا آخرین لحظه و تا جایی که امکان دارد از علاقه‌مندان برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف نام‌‌نویسی کنند.
روحانی‌نژاد از اعزام 10 هزار و 862 مبلغ حوزه‌های علمیه توسط سازمان تبلیغات به سراسر کشور خبر داد و گفت: توقع مقام معظم رهبری این است که مباحث قرآنی را در اعتکاف گسترش دهیم و ما نیز باید کرسی‌های تلاوت را فراهم کرده و اهمیت بیشتری به آن دهیم.
وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در هیچ کجای کشور، نرخی را برای نام‌نویسی در اعتکاف اعلام نکرده است که چه مبلغی گرفته شود بلکه توصیه ما این است متصدیان برگزاری اعتکاف حداقل دریافتی را از معتکفین داشته و بیشترین خدمات را ارائه دهند،‌خیرین محترم می‌توانند هزینه‌های یک مسجد یا بخشی از هزینه‌های یک مسجد را بپذیرند تا فشاری بر معتکفان وارد نشود.
انتهای پیام/فارس
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 437612
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *