۰
گزارش تفتان ما از چهارشنبه سوري آييني كهن با آفت‌هاي جديد؛

چهارشنبه‌سوری؛ شبی با طعم دود و آتش/ كليه نيروهاي اورژانس، آتش نشاني و انتظامي شهرستان خاش در حالت آماده باش كامل هستند

چهارشنبه آخرسال آييني كهن كه از سال‌ها و قرن‌ها پيش در ايران انجام مي‌گرفته اما متاسفانه در عصركنوني مواد آتش زا و ترقه ها جایگزین سنت های چهارشنبه سوری شده و این شب خاطر انگیز به آفت جديدي با چاشني دلهره و استرس برای خانواده ها تبديل شده است.
چهارشنبه‌سوری؛ شبی با طعم دود و آتش/ كليه نيروهاي اورژانس، آتش نشاني و انتظامي شهرستان خاش در حالت آماده باش كامل هستند
به گزارش تفتان ما، هر ساله شاهد قرباني شدن كودكان، نوجوانان و حتي جوانان بسياري هستيم كه بدون اطلاع از عواقب و آسيب هاي جبران ناپذير با استفاده از مواد محترقه سلامتي خود و ديگران را به خطر مي اندازند و خانواده هاي بسيار زيادي را درگير و داغدار مي كنند.
 
چهارشنبه سوري يكي از سنت ها و جشن هاي قديمي ايرانيان است كه در شب آخر سال(سه شنبه شب) از ساليان بسيار دور در ايران برپا مي شود و بعنوان يك جشن آتش در ايران باستان شناخته و جايگاه دارد.
 
مردم خواهان هستند تا آتش تمام رنگ پريدگي و زردي بيماري و مشكلاتشان را دور كند و متاسفانه در سالهاي گذشته چهارشنبه سوري به چهارشنبه سوزي تبديل شده و با حركت به سوي خشنونت تحريف شده و اين سنت ديرينه به سنت نوين و خطرساز تبديل شده و اين جشن باستاني با تلخي آتش سوزي و قطع عضو يا مرگ به عزا در مي آيد.
 
علي اي حال انفجار مواد محترقه سبب نقص عضو و سوختگي صورت، دست و حتي در بعضي از موارد مرگ بسياري از نوجوانان و جوانان مي شود و به همين دليل آيين چهارشنبه سوري هرساله با اقدامات و كنترل دستگاه هاي متولي و هشدارهاي پيشگيرانه برگزار مي‌شود تا شاهد كمترين حادثه و تلفات باشيم.
 

 
* آماده باش 6 دستگاه آمبولانس در شهرستان خاش براي چهارشنبه سوري
مسئول فوريت هاي اورژانس شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های امدادرسان از جمله آتش نشانی، هلال‌احمر و نیروی انتظامی در آستانه شب چهارشنبه سوری صورت گرفته است.
 
عليرضا سرگزي بيان كرد: هرگونه بي توجهي به نكات ايميني و سهل انگاري در شب چهارشنبه سوري زيان هاي جاني و مالي غيرقابل جبران را در پي دارد.
 
وي با بيان اينكه خانواده ها بايد هرچه بيشتر مراقب فرزندان خود در مقابل مواد محترقه باشند، تصريح كرد: حفظ سلامت و امنيت شهروندان مهمترين موضوعي است كه در دستور كار فوريت هاي اورژانس 115 خاش قرار دارد.
 
سرگزي با بيان اينكه كليه تمهيدات ويژه براي چهارشنبه آخر سال توسط اورژانس خاش در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: جهت جلوگيري از هرگونه حادثه احتمالي تعداد 6 دستگاه آمبولانس در شهرستان خاش در حالت آماده باش قرار گرفتند.
 

 
مسئول فوريت هاي اورژانس شهرستان خاش افزود: از كليه شهروندان خصوصاً قشر جوان و نوجوان مي خواهيم كه نكات  ايمني را رعايت كنند تا با مشكلات و حوادث احتمالي برخورد نكنند و در اين راستا تلفن 115 آماده دريافت تماس هاي مردمي است.
 
وي اظهار كرد: بيماران تنفسي و قلبي و زنان باردار در عصرسه شنبه(امروز) به هيچ وجه در سطح شهر تردد نكنند تا خطراتي براي آنان رخ ندهد.
 
* سال اخير خوشخبتانه تلفات جاني در چهارشنبه آخر سال نداشتيم
رييس ايستگاه آتش نشاني شهرستان خاش در ادامه به خبرنگار ما گفت: در شب چهارشنبه سوری نیز همچون چهارشنبه سوری سالهای اخير كليه نيروهاي آتش نشاني خاش در حالت آماده باش هستند و با همه توان خود براي تامين ايمني شهروندان در چهارشنبه سوري اقدام مي كنند.
 
عبدالعزيز سوري زهي بيان كرد: در روزهاي اخير به صنف رنگ فروشان خاشي توصيه كرديم كه مواد اصلي توليد مواد محترقه مثل اكريل را به افراد ناشناس و كم سن و سال نفروشند.
 
وي تصريح كرد: در راستاي كاهش تلفات جاني و مالي چهارشنبه سوري امسال، تعداد 4 خودروي آتش نشاني در 2 ايستگاه در نقاط مختلف اين شهرستان به حالت آماده باش كامل هستند.
 

 
سوري زهي خاطرنشان كرد: سال اخير خوشخبتانه تلفات جاني در چهارشنبه آخر سال نداشتيم و اين جشن باستاني را بايد شهروندان به رش سنتي اجرا و از حادثه آفريني براي يكديگر خودداري و پرهيز كنند.
 
وي با بيان اينكه شهروندان خاشي در استفاده از آتش هاي كوچك و به ظاهر كم خطر نيز بايد موارد ايمني را رعاي كنند، اذعان كرد: مردم بايد به احترام خون شهدای آتش نشان پلاسکو از مواد خطرساز استفاده نکنند.
 
سوري زهي با بيان اينكه اميدواريم امشب شب خوب و بدون حادثه اي باشد، اظهار كرد: فرزندان و خانواده ما منتظر بازگشت مان هستند و از شهروندان خواستاریم اقداماتی انجام ندهند که جان و حیثیت آتش نشانان به خطر بیفتد.
 
* هشدارهاي پليس را در چهارشنبه آخر سال جدي بگيريد
فرمانده انتظامي شهرستان خاش نيز در ادامه به خبرنگار تفتان ما گفت: متاسفانه در سال هاي گذشته مراسم چهارشنبه سوري به دليل عدم رعايت اصول ايمني، استفاده از مواد محترقه خطرناك و بي احتياطي سبب بروز حوادث غير مترقبه براي شهروندان شده است.
 
سرهنگ اربابي با بيان اينكه هيچ فرد و گروهي از خطرات ناشي از آتش بازي در امان نيست، تصريح كرد: چه بسا افراد بسيار زيادي در لحظه سال جديد با مصدوميت يا معلوليت ناشي از چهارشنبه سوري در كنار خانواده هستند يا برخي نيز در غم از دست دادن عزيزي به سوگ نشسته اند.   
 
وي خاطرنشان كرد: بيشترين قربانيان چهارشنبه آخر سال كودكان و نوجوانان هستند و بايد خانواده ها از فرزندان خود بيشتر مراقبت كنند تا آسيب و تلفات براي آن ها رخ ندهد.
 

 
فرمانده انتظامي شهرستان خاش گفت:  اگر کسی در نزدیکی شما از فشفشه و مواد آتش‌زا استفاده می‌کند دستان خود را باز نگه داشته و جلوی صورتتان را بگیرید تا دچار سوختگی نشوید و از برافروختن آتش در کنار خودروها، پمپ بنزین، سیم‌های برق، واحدهای مسکونی و معابر جداً خودداری کنید.
 
وي ادامه داد: مواد منفجره در مجاورت لوازم گرمازا، در هوای گرم و حتی در جیب افراد، ایجاد انفجار و اشتعال می‌کند و  انفجار تنها ۲۵۰ گرم مواد محترقه می‌تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان، منجر به شکستن شیشه ساختمان‌های مجاور تا شعاع زیادی شود.
 
سرهنگ اربابي با بيان اينكه نيروي انتظامي شهرستان خاش در چهارشنبه آخر سال در آماده باش كامل است، خاطرنشان كرد:  از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این‌ها چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید. از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند: نفت، بنزین و غيره بر روی آتش خودداری کنید.
 

 
وي اظهار كرد: به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش و… مواد منفجره و محترقه به طور غیر مجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما،؛ امسال باتوجه به راه اندازی کمپین "نه به مواد محترقه ی آسیب زا و احترام به شهدای آتش نشانان مردم با پرداختن به چهارشنبه سوری پرخطر مقابله مي شود.
 
هنوز هم فرصت باقی است تا از حوادث مصون بمانیم دو حادثه در سال جاری که اولین حادثه مربوط به جمعه شب ۲۰ اسفند ماه در اردبیل  با ۷ کشته و دیگری یکشنبه شب در اثر تولید و انفجار مواد محترقه غیر استاندارد در مغازه ای در کوی کوثر شرقی تبریز رقم خورد و چهار نفر را راهی بیمارستان کرد هنوز هم فرصت باقی است تا این جشن باستانی را به عزا در نیاوریم و عید نوروز را در بیمارستان های سپری نکنیم.
 
--------------------------------
گزارش از عليرضا هاشمي فر
--------------------------------
انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 437491
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *