۰

عملکرد مجلسی‌ها داد وزارت بهداشت را در آورد/ دو راهی سلامت جامعه و سود سرشار تجارت دخانیات

در حالیکه تمامی کشورهای دنیا برنامه کاهش مصرف مواد دخانی را در برنامه خود دارند اما متاسفانه در کشور ما طبق گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت میزان مالیات اخذ شده از مواد دخانی به نصف و حتی یک پنجم قیمت کاهش می‌یابد و نمایندگان مجلس باید در این خصوص پاسخگو باشند.
عملکرد مجلسی‌ها داد وزارت بهداشت را در آورد/ دو راهی سلامت جامعه و سود سرشار تجارت دخانیات
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،، بیماری‌های مزمن تنفسی هم اکنون چهارمین علت مرگ و میر در کل کشورهای جهان هستند و طبق پیش بینی علمی در سال 2020 میلادی، سومین علت مرگ و میر در دنیا خواهند بود.
مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی، مصرف دخانیات است که افراد مصرف کننده و افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان و غیره هستند را شامل می‌شود.
اصلی‌ترین راه مقابله با بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی، پیشگیری از ابتلا به آن است و اولین اقدام در این زمینه پرهیز از ابتلا به مصرف سیگار و قلیان و سایر دخانیات و ترک مصرف در مبتلایان است. 
کاهش مصرف دخانیات؛ برنامه تمامی کشورهای دنیا
علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت، در خصوص خطرات مصرف دخانیات می‌گوید: مصرف دخانیات تا 23 برابر سرطان و دو تا چهار برابر خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد و همچنین مصرف دخانیات از جمله قلیان منجر به آسم و بیماری‌های تنفسی، سرطان، سکته های قلبی و مغزی و نیز دیابت می‌شود به همین دلیل هم‌اکنون تمام کشورهای دنیا در قالب برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر، کاهش مصرف دخانیات و الکل و نیز تشویق به تحرک و غذای سالم را دنبال می‌کنند.
افزایش قیمت مواد دخانی؛ راه اصلی کاهش مصرف دخانیات
سیاری در خصوص راه کارهای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور می‌گوید: در کشور ما نیز یکی از وظایف وزارت بهداشت، کاهش مصرف مواد دخانی در جامعه است که می‌توان با ممنوعیت تبلیغات مواد دخانی و نیز افزایش قیمت از طریق بالا بردن مالیات انواع مواد دخانی، مصرف این مواد را کاهش داد. 
میزان مالیات مواد دخانی به یک پنجم کاهش یافت
خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در همین رابطه می‌گوید: متاسفانه طبق پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس، منبع محاسبه مالیات مواد دخانی به جای محاسبه قیمت خرده‌فروشی به قیمت درب کارخانه تغییر کرد یعنی در این صورت میزان مالیات اخذ شده از مواد دخانی به نصف و حتی یک پنجم قیمت کاهش می‌یابد.
سرازیر شدن سود مواد دخانی به جیب دلالان
 هم اکنون در کشور ما بین قیمت تولید سیگار و قیمت فروش آن فاصله زیادی وجود دارد و سودی که در این بین باید در اختیار دولت قرار گیرد به جیب دلالان می‌رود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این رابطه می گوید: سیگاری که قیمت درب کارخانه آن 400 تومان است، با 2 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و سود ایجاد شده در این وسط به  جیب دلالان می‌رود. در حالی که همین پول می‌توانست در اختیار دولت و مردم قرار گیرد و برای درمان افراد سیگاری و ارتقای وضعیت سلامت افراد جامعه خرج شود.
مالیات سیگار جزو کمترین اقلام مالیاتی کشور
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به پژوهش انجام شده در این مورد اشاره می‌کند و بیان می‌دارد: در کشورهای مختلف، افزایش مالیات بر مواد دخانی یکی از روش‌های کاهش مصرف دخانیات است. اما متاسفانه در کشور ما مالیات سیگار جزو کمترین اقلام مالیاتی کشور است و در این زمینه جزو چند کشور آخر دنیا هستیم و می‌توان گفت با کشوری همچون افغانستان هم رتبه‌ هستیم.
وی افزود: در کشور ما بسیاری از سیگارهای وارداتی به یک پنجم قیمت کشور تولیدکننده خودشان فروخته می‌شود و دلیل آن این است که در کشور تولید کننده، مالیات زیادی برای آن اخذ می‌شود در حالی که در کشور ما این محصول به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.
نامه سمن‌ها به رئیس مجلس
درهمین خصوص سمن‌های بیماری‌های غیر واگیر در حمایت از افزایش مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه نامه‌ای سرگشاده به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان مجلس نوشتند.
نمایندگان مجلس پاسخ دهند
سیاری معاون بهداشت، به 6 استراتژی موجود در دنیا برای کاهش دخانیات اشاره دارد و می گوید: یکی از این استراتژی‌ها، افزایش قیمت خرده‌فروشی است و هزینه آن نیز باید صرف پیشگیری از دخانیات و بیماری‌های آن شود، اما متأسفانه مجلس این موضوع را قبول نکرد و باید در این زمینه پاسخگوی مردم و جامعه باشند.
سیاری گفت: سالیانه 65 هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند که تجار واردکننده، تولیدکننده و توزیع‌کنندگان دخانیات حاضر نیستند از سود حاصل از این کار چشم پوشی کنند و مرگ افراد در اثر مصرف دخانیات برای آنها بی‌اهمیت است. 
مضرات استفاده از دخانیات بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می‌دانند که قیمت پایین آن و در دسترس بودن، عامل تشویق کننده جوانان در گرایش به مصرف این مواد است، در حالیکه همه کشورها در حال تصویب افزایش قیمت این مواد و مالیات این محصولات هستند اما متاسفانه در کشور ما مالیات سیگار جزو کمترین اقلام مالیاتی است و نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت این محصولات و مالیات آن حساسیت‌های لازم را ندارند...
انتهای پیام/فارس
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 437231
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *