۰

عوامل گرایش دانش‌آموزان به سمت اعتیاد/ آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان در دست نیست

فقر آگاهی، فقر مهارت‌های خودکنترلی، فقر مدل زندگی سالم و باورهای غلط از طریق شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها زمینه‌ای برای گرایش دانش‌آموزان به سمت اعتیاد شده است.
عوامل گرایش دانش‌آموزان به سمت اعتیاد/ آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان در دست نیست
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،از زاهدان، معضلی که این روزها اکثر افراد جامعه را گرفتار کرده و به عاملی برای تباهی جوانان جامعه تبدیل شده، مواد مخدر است، مواد مخدری که در انواع مختلف صنعتی و سنتی همه اقشار به ویژه دانش آموزان را مورد تهدید قرار داده است.
مواد مخدر تنها کالایی است که قیمت آن در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش چشمگیری داشته و این امر سبب شده تا افراد با توجه به منافع بالا و پرسود بودن مواد مخدر، مبادرت به جا به جایی آن کنند.
سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان بیشترین کشفیات مواد مخدر را از حوزه جنوب شرق کشور و به ویژه این استان عنوان کرد که خود حساس شدن بیشتر خانواده‌ها برای مراقبت از فرزندانشان را می‌طلبد.
به گفته محمدهادی مرعشی دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر سیستان و بلوچستان نیز امسال توسط ارگان‌های امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و بسیج و سپاه حدود 200 تن انواع مواد مخدر کشف شده است، به راستی اگر این میزان مواد کشف نمی‌شد زندگی چه تعداد از انسان‌ها از طریق مصرف آن تباه می‌شد؟ قطعا در مقابل حجم انبوه موادمخدری که در زمین‌های حاصلخیز کشور همسایه‌مان افغانستان کشت می‌شود، تهدید علیه جوانان سیستان و بلوچستانی و ایرانی بیشتر از سایر نقاط دنیا است و این می‌طلبد تا از تمامی ظرفیت‌ها برای تشریح آسیب‌های این معضل خانمانسوز استفاده کرد، نسل جدید را هوشیار کرد تا حتی از سر تفریح و تفنن هم سراغ این ماده به ظاهر آرام‌بخش اما مخرب اعصاب و روح و روان نروند.
اما آیا توصیه و نصحیت جوانان برای پیشگیری از گرفتار شدن آنها در دامن اعتیاد به تنهایی کافی است؟ به راستی اگر امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تفریح، سرگرمی و اوقات فراغت آنان فراهم باشد چند درصد از آنها به سمت موادمخدر گرایش پیدا می‌کنند؟ 
لازم است تا در جلسات شورای هماهنگی مبازره با موادمخدر سیستان و بلوچستان علاوه بر تشریح عملکرد کمیته‌های مختلف به ویژه کمیته مقابله با ورود این مواد افیونی که از وضعیت خوبی هم برخوردار است، اقدامات دولت برای ایجاد زیرساخت‌های تفریحی، رفاهی و ورزشی برای جوانان با هدف پیشگیری از معضل اعتیاد تشریح شود و فعالیت‌های مسؤولان در این زمینه نیز تشدید شود.
**موادمخدر ارزان، امکانات ورزشی گران! کدام یک را جوان انتخاب کند؟
امام جمعه زابل چندی پیش در خطبه‌های نماز جمعه نیز با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: موادمخدر ارزان، امکانات ورزشی گـران ..!! کدام یک را جوان انتخاب کند؟ اینها درد نیست؟ چقدر از بودجه‌هایی که قرار است در راه مبارزه با موادمخدر قرار بگیرد اگر به سمت مسجد، ورزش و هنر به معنی واقعی سوق داده شود، در مراقبت از جوانان موثر خواهد بود؟
حجت‌الاسلام علی اکبر کیخا افزود: این جوانان که اسباب سرگرمی و تفریحی برایشان در سطح‌ها مهیا نیست چه دلخوشی باید داشته باشند؟ چطور بخواهیم معتاد نشوند، باید مسؤولان نگاه خود را جامع‌تر کنند، خودشان را مقصر ببینند و حرکتی و اقدام موثر داشته باشند تا مشکلات در این زمینه حل شود.
 

 

**آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان در دست نیست
استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان در دست نیست، اظهار کرد: باید آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان به دست آورده و برنامه‌ریزی لازم را برای بهبود شرایط انجام دهیم.
علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه ارگان‌های فرهنگی باید بیش از پیش در زمینه پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های مواد مخدر عمل کنند، گفت: تمامی افرادی که تریبون دارند در مدارس، مساجد، محافل اجتماعی آسیب‌ها را برای جوانان تشریح کنند.
وی افزود: وظیفه تمامی ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی است که درزمینه پیشگیری از اعتیاد جامعه مورد هدف خود را توجیه کنند، باید همه جدی وارد کار شده و با حساسیت و دغدغه نسبت به این موضوع عمل کنند.
هاشمی اضافه کرد: امامان جمعه در خطبه‌های نماز جمعه باید به این موضوع بیشتر بپردازند و طرح‌های فرهنگی در زمینه پیشگیری از اعتیاد نیز مورد حمایت قرار گیرد.
 

 

**شناسایی بیش از 6 هزار معتاد فقط در منطقه سیستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل اظهار کرد: تنها در منطقه سیستان 6 هزار و 500 معتاد شناسایی شده است و از نظر اعتیاد و بحث مواد مخدر، 12 محله پر خطر در زابل، 6 محله پرخطر در زهک، 8 محله پرخطر در هامون، 9 محله پرخطر در هیرمند و 4 محله پرخطر نیز در نیمروز وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل افزود: مراکز ترک اعتیاد و دورکردن معتادان از حریم خانواده آسیب‌های جدیدی از نظر روحی و روانی برای آنها به دنبال خواهد داشت.
این مسؤول ادامه داد: نگاه به یک معتاد باید نگاه به یک بیمار باشد و تلاش شود او را از این گرداب بیرون کشید و نباید برخورد قضایی با او داشت.
نصیری با بیان اینکه مصرف قرص‌های روان گردان بسیار بدتر از بسیاری از مواد مخدر است، گفت: برخی مواد مخدر صنعتی تاثیر بسیار خطرناکی بر مغز و روان و اعصاب افراد می‌گذارد.
**اقدامات مسؤولان برای پیشگیری از اعتیاد در بین دانش‌آموزان 
مشاور دبیرکل و دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر در سفر به سیستان و بلوچستان به خبرنگاران اظهار کرد: طرح توانمندسازی مربیان پرورشی با هدف آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها در سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است.
حمید صرامی افزود: از آنجا که مدارس قوی‌ترین پایگاه‌های اجتماعی برای مداخلات پیشگیرانه هستند طرح توانمندسازی مربیان پرورشی در این استان براساس تفاهم‌نامه میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با هدف آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آبان ماه در استان آغاز شد.
وی افزود: براساس این طرح که برای دانش‌آموزان پایه دوم دوره متوسطه به اجرا در می‌آید، بیش از 18 هزار دانش‌آموز استان زیرپوشش قرار گرفته و از آموزش‌های لازم بهره‌مند می‌شوند.
مشاور دبیرکل و دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر تبیین کرد: این طرح در 12 استان کشور برگزار شده و حدود یک میلیون دانش‌آموز تحت پوشش این آموزش‌ها قرار می‌گیرند.
این مسؤول یادآور شد: این طرح دانش‌آموز را نسبت به پیامدهای اعتیاد و انواع مواد مخدر آشنا کرده و میزان توانمندی دانش‌آموزان را در برابر اعتیاد افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه این طرح خود زمینه‌ای برای اجتماعی شدن موضوع مواد مخدر است، متذکر شد: 61 درصد از دانش‌آموزان اعلام کرده بودند که از تبعات مواد مخدر و اعتیاد خبر ندارند که قطعا این طرح تاثیر بسزایی در آگاه سازی آنها خواهد داشت.
صرامی یادآور شد: فقر آگاهی، فقر مهارت‌های خودکنترلی، فقر مدل زندگی سالم و باورهای غلط از طریق شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها زمینه‌ای برای گرایش دانش‌آموزان به سمت اعتیاد شده است.
وی با بیان اینکه الگوی مصرف زنان و مردان در جمعیت عمومی زیاد فرقی باهم ندارد، تأکید کرد: آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی از جمله مکان‌هایی است که تاحدودی مواد مخدر در آنجا زنان را تهدید می‌کند.
به گزارش فارس، با توجه به هجمه دشمنان برای نابودی جوانان از طریق مواد مخدر و اعتیاد، به نظر می‌رسد بهترین راه مقابله با آنها، ایجاد زیرساخت‌های اشتغال مناسب و تامین امکانات رفاهی و تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان باشد چرا که ایجاد اشتغال زمینه گرایش به سمت ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را کاهش می‌دهد.
انتهای پیام/فارس
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 436860
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *