۰

گرامیداشت «مرد سُربی» چاپ/ خاطره‌ دمیرچی از ذبیح‌الله منصوری و حروفچینی در شب عید

اسماعیل دمیرچی گفت: منصوری فرد شگفت‌انگیزی بود. او بداهه ترجمه می‌کرد و هم‌زمان برای چیدن به ما می‌داد، از آنجا که در پایان سال بودیم، باید تمام شماره‌های اسفند در کنار 4 شماره بعد از عید را نیز آماده می‌کردیم تا بتوانیم به خانه برویم.
گرامیداشت «مرد سُربی» چاپ/ خاطره‌ دمیرچی از ذبیح‌الله منصوری و حروفچینی در شب عید
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،هشتمین عصر کتاب خانه کتاب، عصر امروز ویژه گرامیداشت اسماعیل دمیرچی از پیشکسوتان صنعت چاپ کشور با حضور جمع کثیری از اهالی چاپ در خانه کتاب برگزار شد.
*با دستان خود پیشینه صنعت چاپ را از بین می‌بریم
مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با استاد دمیرچی گفت: سال 83 بود که با ایشان آشنا شدم و در کتابخانه ملی با نام ایشان و علاقه‌مندی او به راه‌اندازی موزه چاپ آشنا شدم و زمانی که کتاب چاپ سنگی او را خواندم، ذوق‌زده شدم.
وی افزود: استاد دمیرچی هوشمندانه مسیر زندگی خود را انتخاب کرده و به مسائلی پرداخته که در کشور در آن زمینه‌ها خلاء داشته‌ایم. زمانی که اولین کتاب او منتشر شد، در حالی‌که بیش از 200 سال از سابقه چاپ در کشور می‌گذشت، تعداد کتب منتشرشده در این حوزه به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسید. تأسیس موزه چاپ ایده‌ای منحصر به اوست که نیازی واقعی محسوب می‌شود و برای جامعه ما که کتاب در آن ارزش محسوب می‌شود، این موزه چاپ ضرورت دارد.
مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: فعالیت‌های استاد دمیرچی حاصل عشق مادرانه او به صنعت چاپ است و در خاطرم هست که وقتی موزه چاپ تعطیل شد، او اشک می‌ریخت و این صحنه را فراموش نخواهم کرد که هنوز هم موفق نشده‌ایم به بازگشایی این موزه کمک کنیم. او درحالی که در دهه نهم زندگی‌اش قرار دارد اما پیگیری و جدی مشغول فعالیت است. امسال شاهد انتشار سومین کتاب وی هستیم.
جلیسه در پایان گفت: امیدوارم مسئولان در کتابخانه ملی و مجلس کمک کنند تا این موزه دوباره راه‌اندازی شود چراکه این موزه می‌تواند پیشینه صنعت چاپ را نشان دهد و امروز با دست خود این پیشنیه را از بین می‌بریم.
*دمیرچی تاریخ قبیله خود را نوشته است
محسن جعفری‌مذهب در حاشیه این مراسم گفت: در تاریخ تحولات فرهنگی کشور اگر دقیق شویم، معمولاً دو نکته مغفول است. یکی اینکه کمتر به چاپ توجه می‌شود و اگر به تاریخ جهان توجه شود، متوجه می‌شویم چاپ موتور تحول تمدن‌ها بوده است. دوم اینکه در کشور ما نوعی نخبه‌گرایی وجود دارد و برای کتاب هم می‌بینیم نام مؤلف، ویراستار، طراح جلد و عناوینی از این دست را در شناسنامه ردیف می‌کنند، اما کسی خانواده بزرگ چاپ را که نقش مهمی در انتشار یک کتاب دارند را نمی‌بیند.
وی در پایان گفت: دمیرچی تاریخ قبیله خود را نوشته و امیدوارم همه صنوف کسانی را داشته باشند که تاریخ فرودستان آن صنف را بنویسند.
*تلاش شبانه‌روزی دمیرچی در حوزه چاپ
غلامرضا امیرزاده با اشاره به پیشینه فعالیت‌های دمیرچی گفت: او سال‌هاست با تلاش شبانه‌روزی فعال است. دمیرچی کارهایی دارد که امیدوارم بتواند آنها را به سرانجام برساند.
وی افزود: کتاب او درمورد موزه داستان غم‌انگیزی از وضعیت فرهنگی کشور است. او یک ایران‌بان است که مأموریت دارد این‌گونه تلاش کند و این را یکبار پیش از این به او گفته‌ام که متأثر شد. او تاریخ این وطن را بازخوانی می‌کند و برای او آرزوی موفقیت دارم.
*دمیرچی از نوادر صنعت چاپ است
قاسم صافی در ادامه این مراسم با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با دمیرچی گفت: حدود 35 سال پیش در موسسه نوریانی با اسماعیل دمیرچی آشنا شدم که به مرور زمان پی بردم با یکی از نوادر صنعت چاپ روبرو شده‌ام. او از دانش سرشاری برخوردار است و به غایت علم صنعت و چاپ آشنا است.
وی افزود: تمام صفاتی که از او دیدم سبب شد حرمت خاصی در مورد او برایم ایجاد شود، یکی از ابعاد شخصیتی او صرفاً این نیست که صاحب فن باشد، بلکه او یک پژوهشگر در حوزه خود محسوب می‌شود که در رشته خود تذکره‌نویس زبردستی است.
صافی گفت: اسماعیل دمیرچی که موزه چاپ را فراهم کرد، من نیز وسوسه شدم تا گوشه‌ای از کار را دست بگیرم و کتاب‌شناسی چاپ را زیرنظر او انجام دادم. همت او عالی است و همین سبب می‌شود از دیدن او لذت ببریم.
*دمیرچی کارش عشقش بوده است
محمود ناظران از پیشکسوتان صنعت چاپ استان خراسان در این مراسم با اشاره به سابقه دیرینه آشنایی‌اش با اسماعیل دمیرچی گفت: دمیرچی آنچه داشته و اندوخته را برای کارش که عشقش نیز بوده، خرج کرده است.
وی افزود: سال 41 اولین مرتبه در چاپخانه دانشگاه فردوسی مشهد با او روبرو شدم و در او حالی دیدم که دلم می‌خواست از او بیاموزم و این دوستی که به خانواده کشیده شد، همچنان پایدار است.
*خاطره‌ای از ذبیح‌الله منصوری و حروفچینی در شب عید
اسماعیل دمیرچی پیشکسوت صنعت چاپ در آستانه 80 سالگی در این مراسم با اشاره به یادداشت‌های مستند و تجربی خود که در طول سال‌ها فعالیت آنها را نوشته، گفت: امروز شاهد رونمایی از این یادداشت‌ها هستم که هرکدام از آنها در نوع خود مانند خودم زیرخاکی است.
وی با اشاره به خاطره‌ای در این مراسم گفت: سال 34 در چاپخانه خواندنی‌ها مشغول حروفچینی بودیم، نویسندگان و مترجمان گوناگونی برای خواندنی‌ها که دو مرتبه در هفته منتشر می‌شد، حروف می‌چیدیم که یکی از آنها پاورقی‌های مرحوم ذبیح‌الله منصوری بود.
دمیرچی گفت: منصوری واقعاً فرد شگفت‌انگیزی بود. او بداهه ترجمه می‌کرد و هم‌زمان برای چیدن به ما می‌داد، از آنجا که در پایان سال بودیم، باید تمام شماره‌های اسفند در کنار 4 شماره بعد از عید را نیز آماده می‌کردیم تا بتوانیم به خانه برویم.
وی اضافه کرد: تمام حروفچین‌ها مشغول چیدن بود که یکی گفت؛ حرف فاصله تمام شده و در آن شب عیدی کارخانه‌ای که حروف تولید می‌کرد، تعطیل کرده بود. تمام چاپخانه‌ها را زیرورو کردیم تا بتوانیم حرف فاصله پیدا کنیم، اما چیز زیادی گیرمان نیامد. در همین هنگام سرپرست حروف‌چین‌ها یکی از بچه‌ها را فرستاد از چهارراه ولی‌عصر امروز دو کیلو تخمه ژاپنی بخرد و تا او بازگردد به ما گفت که با نوعی کاغذ کاهی جای فاصله‌ها را پر کنید، تا مشغول شویم تخمه هم رسید. سرپرست ما گفت؛ تخمه بشکنید و پوست تخمه‌ها را جای فاصله بگذارید و با همین تدبیر توانستیم چهار شماره باقی‌مانده را بچینیم و این خاطره را از این حیث گفتم تا نسل امروز که با کامپیوتر کار می‌کنند، بدانند میراث مکتوب چگونه به دست آنها رسیده است.
در پایان این مراسم اسماعیل دمیرچی کیک ورود به 80 سالگی را برید و از سوی حاضران از او تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/فارس
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 436779
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *