۰
تناقض آمار دولت در خصوص بازگشت پول های حاصل از فروش نفت؛

وزارت خارجه: 29 میلیارد دلار از فروش نفت وارد کشور شده است/ بانک مرکزی : پول نفت بعد از برجام وارد کشور نمی شود

در حالی که دولتی ها اصرار بر بازگشت پول های حاصل از فروش نفت به کشور دارند، اما نمایندگان و کارشناسان و همچنین برخی از مسئولان بر این باورند که پول های حاصل از فروش نفت هنوز به کشور بازنگشته است و صندوف توسعه ملی از این پول ها بهره منده نشده است.
وزارت خارجه: 29 میلیارد دلار از فروش نفت وارد کشور شده است/ بانک مرکزی : پول نفت بعد از برجام وارد کشور نمی شود
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،سخنگوی اقتصادی دولت دهم در پاسخ به اینکه میزان ذخایر صندوق توسعه ملی در پایان دولت دهم به گفته آقای احمدی نژاد 50 میلیارد دلار، به گفته آقای نهاوندیان 40 میلیارد دلار و به گفته آقای جهانگیری 32 میلیارد دلار بوده، کدام رقم درست است، گفت: از زمان تأسیس صندوق توسعه ملی تا پایان دولت دهم جمع واریزی به این صندوق 55 میلیارد دلار بوده که بعد از کسر وام های داده شده و وام های مسدود شده، موجودی آن 32 میلیارد دلار می شود.
 
این سخنان سخنگوی اقتصادی دولت دهم. نشان دهنده این است که دولت یازدهم صندوق توسعه ملی را با 32 میلیارد دلار موجودی تحویل گرفته بود، اما هم اکنون به علت برداشت های متعدد قانونی و غیر قانونی این صندوق که برای بخش غیر دولتی تاسیس شده بود خالی شده است.
 
به گفته محمد سلیمانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس دولت در یکی دو سال اخیر در چند مرحله خارج از قانون و ضوابط اقدام به برداشت وجه از صندوق توسعه ملی کرده است. این برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی غیرقانونی بوده است،  برداشت ۳ تا ۴ میلیارد دلار مبلغ قابل توجهی در بودجه است و برداشت این وجه از صندوق توسعه ملی بودجه‌نویسی و قانون‌نویسی را مخدوش می‌کند.
 
این مطلب نیز نشان دهنده این است که دولت برداشت های متعدد قانونی و غیر قانونی آن هم با حجم بالا از صندوق توسعه ملی داشته است و اکنون صندوق توسعه ملی به گفته مسئولان خالی است. تشکیل صندوق توسعه ملی از تدابیر و دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در چارچوب برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است.
 
ایجاد صندوقی برای اختصاص بخشی از درآمد نفتی کشور به بخش غیر دولتی و قطع کردن دست دولت از آن، آنچنان نزد رهبر معظم انقلاب اهمیت داشت که ایشان در متن سیاست های کلی برنامه پنجم نیز به این موضوع اشاره کردند و بند 22 سیاست ها به تشکیل صندوق و نحوه کار آن اختصاص یافته است.
** دستور رهبر انقلاب برای ایجاد صندوق توسعه ملی
رهبر معظم انقلاب هنگام ابلاغ سیاست های کلی تدوین برنامه پنجم توسعه در سال 87 که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد شده بود، حکم کردند «صندوق توسعه ملی» به عنوان جایگزین حساب ذخیره ارزی 20درصد درآمد سالانه کشور از محل فروش نفت و گاز را در خود ذخیره کند و این منابع صرف ارائه تسهیلات به بخش های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با هدف رشد تولید و سرمایه گذاری شود.
 
در سالگرد یکسالگی برجام، چهارمین گزارش فصلی وزارت خارجه از روند اجرای برجام و تحقق اهداف آن در دی ماه سال جاری  در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
تناقض گزارش برجامی دولت در خصوص بازگشت پول های حاصل از فروش نفت با نظرات نمایندگان و مسئولان بانک مرکزی:
 
**گزارش برجامی وزارت خارجه: ایران در 9 ماه گذشته بالغ بر 29 میلیارد دلار نفت صادر کرده و پول آن را نیز بدون هیچ مشکلی دریافت نموده است
براساس آنچه در این گزارش آمده است، ایران در 9 ماه گذشته بالغ بر 29 میلیارد دلار نفت صادر کرده و پول آن را نیز بدون هیچ مشکلی دریافت نموده است. در بخش دوم گزارش برجامی وزارت خارجه که به آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم ها می‌پردازد، آمده است:
 
متعاقب رفع تحریم های مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تولید نفت ایران بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت نفت، به 3 میلیون و 950 هزار بشکه در روز رسیده است.
 
همچنین عواید حاصل از فروش نفت بدون مشکل عمده ای از طریق شبکه بانکی بین المللی دریافت می گردد. طی 9ماهه نخست سال 1395، حدود 29 میلیارد دلار نفت به فروش رفته و در زمینه  نقل و انتقال وجوه  حاصله  مشکلی  وجود  نداشته  است.  بخشی  از  رشد اقتصاد  کشور  طی  یک  سال  گذشته  ناشی  از همین امر است.
 
اما به نظر می رسد که این گزارش با نظر نمایندگان و کارشناسان حوزه اقتصادی تناقض هایی دارد ، با مراجعه به کارشناسان صاحب نظر حوزه اقتصادی در میابیم که آمار ارائه شده در گزارش وزارت امور خارجه در یکسالگی برجام در خصوص بازگشت چول حاصل از فروش نفت به کشور با سخنان کارشناسان و نمایندگان مجلس در تناقض است.
 
**عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: برای قسمتی از پول نفت فروش رفته کشور امکان بازگشت به داخل وجود نداشته است
سید حسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای قسمتی از پول نفت فروش رفته کشور امکان بازگشت به داخل وجود نداشته است، گفت: این چالش علاوه بر مشکل کاهش بهای نفت از جمله علتهایی است که سیستم ارزی کشور را با مشکل رو به رو کرده است.
 
**سرلشگر باقری: هنوز پول های نفت فروخته شده دریافت نشده است
سرلشکر باقری نیز در مراسم گردهمایی فرماندهان نیروی گفت: در ایام پس از برجام که تحریم های فروش نفت برداشته شده هنوز پول های نفت های فروخته شده دریافت نشده است. پیش بینی مسئولان این بود که پول های نفت فروخته شده از بهمن سال گذشته تا شهریور امسال دریافت شود اما اینگونه نشده است.
 
** بانک مرکزی : پول نفت بعد از برجام وارد کشور نمی شود
همچنین حسین یعقوبی، مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی نیز در این خصوص عنوان گفته است که هیچ یک از وجوه ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی در شرایط حال حاضر، بلوکه نمی‌شود و توضیح داد که بحث بلوکه شدن پول نفت خام ایران مربوط به قبل از اجرای برجام بوده که در حال حاضر رایزنی‌ها برای یافتن مسیری مشخص با هدف انتقال آن وجوه قبلی ادامه دارد.
 
مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی، گفت که در حال حاضر مشکلی برای انتقال وجوه نفت خام صادراتی جاری وجود نداشته و همه این ارقام وصول می‌شوند.
 
یعقوبی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وجوه حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی به داخل کشور منتقل می‌شوند یا خیر، پاسخ داد این وجوه در حساب‌ها با هدف پرداخت اعتبارات اسنادی جا به جا می‌شوند. این وجوه به نفع وارد کننده و یا بانک ایرانی مورد استفاده قرار گرفته و وارد کشور نمی‌شوند که بر همین اساس صرف تامین واردات برای کشور هم می‌شود.
 
وقتی اظهارات نمایندگان مجلس درباره برداشت های متوالی دولت از صندوق توسعه ملی را در کنار اعترافات اخیر قائم مفام صندوق مبنی بر ته کشیدن منابع صندوق برای اعطای وام به بخش غیر دولتی می گذاریم، این سوال مطرح می شود که چرا آمار موجودی صندوق توسعه ملی طی دو سال اخیر اعلام نشده است.
 
احتمالا به همین دلیل است که تقریبا از اوایل شروع بکار دولت، گزارش های آماری صندوق که حاوی منابع و مصارف و موجودی آن بود، از روی سایت برداشته شده است. حتی مرداد ماه سال گذشته صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال مکرر خبرنگاران مبنی بر رقم موجودی صندوق، پاسخ شگفت انگیزی داد و گفت: رقم دقیق موجودی صندوق توسعه ملی را نمی دانم که این پاسخ حسینی موجب اعتراض رسانه های حامی دولت نیز شد.
 
انتهای پیام/دانا
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 436231
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *