مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش خبر داد؛

۸ هزار و ۵۰۰ هكتار از اراضي شهرستان خاش به كشت گندم اختصاص يافت/ اشتغال ۲۰ هزار نفر در مزارع گندم

28 آذر 1395 ساعت 10:30

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: 8 هزار و 500 هكتار از اراضي اين شهرستان به كشت محصول استراتژيك گندم اختصاص يافته است.


امان الله طوقي در حاشيه كاشت محصول استراتژيك گندم در شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما اظهار كرد: كار كاشت گندم در سطح 8 هزار و 500 هكتار از اراضي شهرستان خاش از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا اواسط دي ماه ادامه خواهد داشت.
 
وي تصريح كرد: 65 درصد از اراضي زراعي شهرستان خاش به غلات از نوع گندم، جو، ذرت دانه اي، ذرت علوفه اي و برنج اختصاص دارد كه گندم با 54 درصد بيشترين سطح غلات اين شهرستان را به خود اختصاص داده است.
 
وي با بيان اينكه 80 درصد مزارع گندم اين شهرستان به صورت مكانيزه و 20 درصد به صورت دستي كشت مي شود، گفت: برداشت اين محصول در خردادماه سال آينده آغاز خواهد شد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش با بیان اینکه متوسط عملکرد در هر هکتار حدود 3 هزار کیلوگرم است، افزود: پيش بيني مي شود بيش از 24 هزار تن گندم از گندمزارهاي خاش برداشت و به سيلوي زاهدان و مراكز خريد شهرستان خاش تحويل داده شود.
 
طوقي با بيان اينكه بيشترين كشت گندم در دو بخش مركزي و نوك آباد انجام مي شود، خاطرنشان كرد: اقدام جديدي كه جهادكشاورزي امسال انجام داده، كاشت 6 رقم افق، سيوند، ارگ، چمران 2، بم، و افلاك در كنار دو بذر قبلي روشن و كراس روشن بوده است.
 
وي بيان كرد: چون بيشترين سطح زيركشت سال گذشته مربوط به بذرهاي ارگ و بم بوده لذا 60 تن بذر توليدي اين دو رقم از كشاورزان خريداري و پس از بوجاري و ضدعفوني مجدداً در اختيار گندمكاران قرار گرفته كه رقم ارگ براي بخش نوك آباد و رقم بم به دليل سازگاري بهتر با اقليم اين منطقه به بخش مركزي اختصاص يافته است.
 
طوقي با بيان اينكه به كشاورزان توصيه مي شود محصول خود را در مقابل حوادث و سوانح غیر مترقبه بیمه کنند، گفت: شهرستان خاش از ديرباز از مهمترين قطب توليد گندم در استان سيستان و بلوچستان بوده است.
 
وي با بيان اينكه سطح زیر کشت گندم در سال جاری نسبت به پارسال افزایش داشته است، اذعان كرد: 10 نفر کارشناس ناظر مدیریت مزرعه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کار نظارت بر کاشت، داشت و برداشت گندم در شهرستان خاش را بر عهده دارند.
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش اظهار كرد: در طول مراحل كاشت، داشت و برداشت محصول گندم بيش از 20 هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم در مزارع گندم خاش مشغول به فعاليت هستند.
 
انتهاي پيام/


کد مطلب: 435647

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/435647/۸-هزار-۵۰۰-هكتار-اراضي-شهرستان-خاش-كشت-گندم-اختصاص-يافت-اشتغال-۲۰-نفر-مزارع

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir