۰
تفتان ما گزارش مي دهد؛

هيچ موردي از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان خاش گزارش نشده است/ شهروندان مرغ زنده خريداري نكنند

رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتي از بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهرستان خاش مشاهده نشده و شهروندان می توانند با خیال راحت فرآورده های مرغی و تخم مرغ را از مراكز مجاز و تحت نظارت دامپزشكي تهيه و مصرف كنند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
هيچ موردي از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان خاش گزارش نشده است/ شهروندان مرغ زنده خريداري نكنند
به گزارش تفتان ما، چندوقتي است كه آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در كشورهاي اروپايي و سپس در كشور ايران نيز اين بيماري شيوع پيدا كرده و بعضي از واحد هاي توليد مرغ تخم گذار در استان هاي البرز، تهران، قم و آذربايجان شرقي به اين ويروس با عنوان آنفولانزا H۵N  که ظاهرا از خطرناک‌ترین نوع آنفولانزای پرندگان است، مبتلاء شده اند و سازمان دامپزشكي نيز جهت اطلاع رساني به مردم و مرغداران در اين خصوص اطلاعيه هاي نيز صادر كرده است.
 
اما متاسفانه نميشود به صورت دقيق و عمقي جلوي شيوع اين بيماري را گرفت چرا كه پرندگان همواره از شهري به شهر ديگر و يا از كشوري به كشور ديگر كوچ مي كنند و اگر حامل بيماري باشند آن را به ساير طيور منتقل مي كند و تنها بايد با استفاده از اقدامات درماني نظير واكسيناسيون تاحدودي از گسترش اين بيماري جلوگيري كرد.
 
آنفلوآنزای پرندگان، گونه ای بیماری ویروسی و ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae  است و اين بيماري علیرغم اينكه شيوع آن به شدت شيوع آنفلوانزاي انساني در بين انسان ها نيست و خيلي سخت از پرنده به انسان انتقال پيدا مي كند ولي در صورتي كه انسان به پرندگان بيمار و يا لاشه هاي آن ها برخورد مستقيم داشته باشد درصد تلفات و كشندگي آن بسيار بالاست و به همين دليل است كه بايد در اين خصوص افراد جامعه  بسيار توجه و نكات بهداشتي را رعايت كنند.
 

 
في الواقع زماني كه يك واحد مرغداري به ويروس آنفلوانزاي پرندگان آلوده مي شود، علاوه بر خود كانون آلودگي همه واحد هاي اطراف را تا شعاع 3 تا 10 كيلومتري آلوده مي كند و بايد تمامي طيور آن محدوده معدوم شوند.
 
* هيچ مورد مشكوكي در زمينه آنفلوانزاي پرندگان در شهرستان خاش مشاهده نشده است
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، اظهار كرد: اين بيماري از نوع بيماري هاي اخطار كردني است و به تازگي نيز همزمان با مشاهده اين بيماري در بعضي از كشورهاي اروپايي، در پي دريافت گزارش تلفات غيرعادي در 2 واحد پرورش طيور صنعتي در استان تهران نيز مشاهده شده است.
 
امان الله رخشاني تصريح كرد: بيماري آنفلوانزاي پرندگان يك نوع بيماري بسيار مسري است كه در پرندگان به دوصورت فوق حاد و تحت حاد مشاهده مي شود.
 
وي با بيان اينكه آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان به جهت ايجاد تلفات بسيار بالا، به صنعت پرورش طيور ضربه بسياري وارد مي كند، گفت: احتمال ابتلاء انساني نيز به اين بيماري بسيار بالاست كه با كنترل و پيشگيري و نيز اقدامات بهداشتي قرنطينه اي و انيت زيستي تا حدزيادي ميتوان از گسترش اين بيماري جلوگيري كرد.
 
رخشاني با بيان اينكه تمامي مرغداري ها و مراكز فروش مرغ در سطح شهرستان خاش تحت كنترل است، خاطرنشان كرد: تاكنون خوشبختانه هيچ مورد مشكوكي در زمينه آنفلوانزاي پرندگان در شهرستان خاش مشاهده نشده است.
 

 
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش با تاكيد بر بی توجهی مردم نسبت به برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی و شبكه هاي اجتماعي،  بيان كرد: شایعاتی مبنی بر نخریدن مرغ به دلیل احتمال آلوده بودن فرآورده های مرغی هرگز صحت ندارد و شهروندان بايد تمامي فرآورده هاي طيور اعم از گوشت و تخم مرغ را به صورت حتمي از مراكز تحت كنترل و نظارت دامپزشكي خريداري و از خريداري پرندگان مشكوك به بيماري خودداري كنند.
 
* اكيپ هاي دامپزشكي خاش شبانه روزي در كشتارگاه ها و مراكز عرضه طيور حضور دارند
وي افزود: اكيپ هاي دامپزشكي شهرستان خاش به صورت شبانه روزي در كشتارگاه ها و مراكز عرضه طيور حضور دارند و ضمن نمونه برداري از مزارع و مرغداري ها بر سلامت مرغ ها و پرندگان نظارت مستقيم دارند.
 
رخشاني گفت: اين بيماري متاسفانه غيرقابل پيش بيني و به صورت همه گيري و با سرعت و سرايت انتشار بسيار بالاست و عواقب و ضرر و زیان های اقتصادی و اجتماعی بسيار زيادي را به دنبال دارد.
 
* كوچ پرندگان مهاجر مهمترين دليل و عامل گسترش بيماري آنفلوانزاي پرندگان است
وي اذعان كرد: كوچ پرندگان مهاجر مهمترين دليل و عامل گسترش اين بيماري است و اگر يك مورد مشكوك در واحد صنعتي مشاهده شود بايد تمام پرندگان آن واحد معدوم و در شعاع 3 تا 10 كيلومتر نيز اقدامات پيشگيرانه شديدي اعمال شود.
 
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش با بيان اينكه يكي از وظايف مهم اداره دامپزشكي نظارت كامل و دقيق بر روند توليد فرآورده هاي خام است، گفت: پختن كامل فراورده هاي خام مانند گوشت و تخم مرغ قبل از مصرف ميتواند از ابتلاء به بيماري آنفلوانزاي پرندگان جلوگيري كند و در صورت رعايت اين نكات بهداشتي جاي نگراني نيست و شهروندان مي توانند با آسودگي خاطر پروتئين روزانه را تهيه كنند.
 
* شهروندان از خريداري مرغ زنده خودداري كنند
وي با تاكيد بر اينكه شهروندان در اين مدت از خريداري مرغ زنده خودداري كنند، تصريح كرد: توليدكنندگان واحدهاي پرورش طيور صنعتي نيز بايد ظوابط امنيت زيستي را رعايت كنند و از ورود هرگونه آلودگي به مزارع جلوگيري كنند چرا كه با آلودگي واحدهاي پرورش طيور مي توانند طيور روستايي شهرستان را نيز آلوده كنند.
 
وي ادامه داد: كودكان و سالمندان بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض ابتلاء به اين بيماري هستند و لذا بايد شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد مشكوك مراتب را به دامپزشكي شهرستان خاش انتقال دهند.
 

 
رخشاني با بيان اينكه شهروندان بايد در هنگام كشتار طيور مراقب باشند مبادا دست افرادزخم باشد، گفت: هنگام كشتار دست فرد زخم باشد به خون پرنده آلوده آغشته مي شود و احتمال ابتلاء به بيمراي چندين برابر مي شود و بايد در اين خصوص نكات بهداشتي را دقيق رعايت كنند.
 
وي ادامه داد: افرادي كه در منزل از طيور بومي نگهداري مي كنند بايد مراقب باشند به محض اينكه يكي از طيور آن ها تلف شد ضمن اطلاع به اداره دامپزشكي، سعي كنند دستشان مستقيم با آن طيور تماس پيدا نكند و از دستكش جهت دفن طيور استفاده و روي آن را نيز آهك بريزند و دستان خود را با آب و صابون تميز شستشو دهند.
 
* شهرستان خاش رتبه نخست پرورش مرغ و طيور را در استان دارد
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش گفت: شهرستان خاش با بيش از 30 واحد مرغداری عمدتاً 20 تا 30 هزار قطعه‌ای در رتبه نخست بيشترين تعداد واحدهاي پرورش مرغ و طيور در استان قرار دارد و لذا بايد مراقبت هاي ويژه بهداشتي در اين مرغداري ها انجام شود.
 

 
وي با اشاره به اقدامات انجام شده جهت جلوگيري از شيوع اين بيماري در شهرستان خاش، افزود: جهت آگاهي بخشي صنف توليدكنندگان طيور، جلسات مختلفي با حضور اتحاديه هاي مرغ و تخم مرغ و نيز کلاس آموزشی ترویجی با موضوع آشنایی با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای مرغداران شهرستان خاش در محل اتحادیه تعاونی مرغداران شهرستان برگزار شد.
 
رخشاني ادامه داد: هدف از برگزاری کلاس هاي آموزشي آنفلوانزاي پرندگان آشنایی مرغداران با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نظر علائم بالینی و نشانه های بیماری و راه های پیشگیری، مراقب و کنترل از آن است.
 
* شهرستان خاش پيشرو در جلوگيري از بيماري آنفلوانزاي پرندگان
وي اذعان كرد: تشکیل ستاد آنفلوآنزا در شهرستان، توزیع بروشور راه های کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین مرغداران و افراد هدف، تشکیل اکیپ های بررسی، نمونه برداری و معدوم سازی در شهرستان، تجهیز و آمادگی پرسنل اداره دامپزشکی شهرستان خاش جهت مواجه احتمالی با این بیماری و واكسيناسيون طيور بومي با همكاري و مشاركت بسيج سازندگي شهرستان در قالب 17 اكيپ نيز از اقداماتي است كه در جهت جلوگيري از شيوع اين  بيماري در شهرستان خاش انجام شده است.
 

 
رخشاني همچنين از برگزاري كلاس آموزشی با موضوع بهداشت شیر در دامداری های سنتی، برای دامداران روستای رستم آباد خاش خبر داد و اظهار كرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شیر مصرفی جامعه از طریق دامداری های سنتی تامین می شود این کلاس آموزشی با هدف تولید شیر بهداشتی با اولویت کاهش بار میکروبی شیر تولیدی در دامداری های سنتی برگزار شد.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 435633
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *