۰
رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد:

صادرات ۱۶۷ میلیون دلاری فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا طی سال جاری

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در 7 ماهه ابتدای امسال بیش از 167 میلیون دلار صادرات مستقیم فرش دستباف به 80 کشور دنیا داشته ایم که آمریکا سهم بالایی دراین زمینه داشته است.
صادرات ۱۶۷ میلیون دلاری فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا طی سال جاری
حمید کارگر در آیین رونمایی از لوح های ثبت جهانی دو فرش کردی و ترکمن استان خراسان شمالی ویژگی پررنگ این صنعت را اشتغال زایی پایدار دانست که نیاز به سرمایه گذاری کلان اقتصادی نداشته و با حداقل سرمایه شغلی ،ارزش افزوده بالا ایجاد می کند.
 
وی  با بیان این که فرش دستباف برگه هویت و شناسنامه کشورمان است، افزود: در بسیاری از موزه ها و کلکسیون های شخصی فرش دستبافت ایران با ویژگی های هنری، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی فراوانی وجود دارد.
وی افزود: فرش دستبافت می تواند حتی در صورت افت صنایعی از قبیل دامداری و کشاورزی به عنوان اقتصاد مکمل و  کمک کننده اقتصاد خانواده از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره  به وجود تحریم های سالهای اخیر ایران که در نتیجه آن فرش کشورمان به عنوان کالای هنری و هنر دست ایرانیان وارد تحریم مستقیم ایالات متحده قرارگرفت، گفت: آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش ناگهان واردات فرش ایران را به صفر رساند و فشاری به بخش تولید فرش کشور تحمیل کرد.

وی ورود فعالان فرش کشور به سمت بازارهای جدید را از جمله اتفاقات خوب دراین سال ها اعلام کرد که با همت دولت و بخش خصوصی شکل گرفت .
کارگر از پیامدهای مستقیم برجام را لغو تحریم صدور فرش به آمریکا دانست که بلافاصله در اولین روزها پسا برجام اولین محموله های فرش ایران صادر شد.

وی افزود: براین اساس در 7 ماهه ابتدای امسال بیش از 167 میلیون دلار صادرات مستقیم فرش دستباف به 80 کشور دنیا داشته ایم که آمریکا سهم بالایی دراین زمینه داشته است.
وی ایجاد رقبای جدید طی این سال ها در بازارهای جهانی، تدوام و پایداری دراین بازارها را مستلزم تبلیغات مستمر و رصدد کردن فعالیت رقبا و سنجش سلیقه و نیاز مصرف کنندگان اعلام کرد.

کارگر به کپی برداری از فرش ایران و رفتن به سمت ایجاد ابزارهای باز دارنده و استفاده از انواع بسترهای حقوقی و ظرفیت های بین المللی اشاره کرد واظهارکرد:، سازمان جهانی مالکیت معنوی یکی از این بسترها است که تا الان 40 منطقه جغرافیایی به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: براین اساس در سه ساله اخیر 29 منطقه به ثبت جهانی رسید که 14 منطقه آن در سال جاری بوده و خراسان شمالی دو منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با این اقدام حقی برای ایران در برابر کپی برداری ایجاد شده که امیدواریم فعالان این عرصه از این بستر و هویت در تولید ات خود استفاده کرده و محصولات خود را به رخ جهانیان بکشانند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اعلام این که وصل شدن به بازار از حلقه های مفقوده فرش استان است، گفت: به گفته صنعتگران فعال این استان آنها باید به انتظار بنشینند تا یک گردشگر و تاجر محصولات آنها را بخرد و نمایشگاهی برای نمایش محصولات خود ندارند.

وی به ارسال فرش های قدیمی از موزه فرش ایران به استان نیز اشاره کرد که هنوز فرصتی برای نمایش آنها به دلیل نبود مرکز مناسب یافت نشده است.

 انتهای پیام/عصر اترک
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 435410
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *