۰
نوبخت در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

فیش‌های نجومی غیرمتعارف و غیرقانونی است/فراکسیون امید از بیرون مجلس تبعیت نمی‌کند/سلامت روانی کاندید ریاست‌جمهوری احراز شود

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است دلیلی ندارد هزاران نفر برای انتخابات مجلس نامزد شوند پس باید معیارها برای تأیید صلاحیت‌ها دقیق‌تر شود و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید از نظر سلامت روانی ارزیابی شوند.
فیش‌های نجومی غیرمتعارف و غیرقانونی است/فراکسیون امید از بیرون مجلس تبعیت نمی‌کند/سلامت روانی کاندید ریاست‌جمهوری احراز شود
به گزارش سرویس سیاسی تفتان ما،‌معتقد است فراکسیون امید از بیرون مجلس تبعیت نمی‌کند... بر نظم فراکسیونی تاکید دارد و درعین حال برخی حرکات مانند استیضاح را اقدامات شخصی نمایندگان می‌خواند...
انتشار فیش‌های حقوقی را سبب خیر برای کشور می‌داند و امیدوار است دیگر شاهد تکرار چنین چیزهایی‌ نباشیم....
امروز در قامت یک نماینده مجلس اظهارنظر می‌کند، نماینده‌ای که به عنوان یک پزشک ریاست کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت را هم بر عهده گرفته است...
فارس: ارزیابی‌تان از ترکیب مجلس دهم چیست و چگونه آن را با مجالس قبلی مقایسه می‌کنید؟
نوبخت: ارزیابی‌ام مثبت است اغلب نمایندگان سوابق انقلابی و اجرایی دارند و حضور طیف‌های مختلف را در مجلس از بعد کارشناسی و نظارتی بسیار خوب می‌بینم و نمی‌توان از پیش راجع به تصمیم مجلس در مورد موضوعات مختلف پیش بینی انجام داد. یعنی در خیلی موارد نمایندگان کاملا موضوعات را بررسی کرده و سخنان را می‌شنوند سپس تصمیم می‌گیرند.
* چه شد که کمیسیون فرهنگی به این میزان مظلوم واقع شد ؟
تنها نکته‌ای که در مجلس دهم برای من در ابتدای کار سوال ایجاد کرد این بود که چه شد که کمیسیون فرهنگی به این میزان مظلوم واقع شد و متقاضی برای حضور در آن اندک بود و من طی نامه‌ای از رئیس مجلس و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس خواستم که تحقیق نمایند که چه شد با این همه تاکید بر روی اهمیت عرصه فرهنگ، این کمیسیون مورد استقبال قرار نگرفت.
فارس: شاید به خاطر سیالیت و نامشخص بودن مرزهای موضوعات فرهنگی است که موجب شد نمایندگان تصور کنند عضویت در کمیسیون فرهنگی چارچوب روشنی برای مسئولیت‌ها و اختیاراتشان تعیین نمی‌کند.
نوبخت: درست است و این توجیه می‌تواند اسباب خیر باشد که ما بیاییم هر موضوعی و حوزه‌ای را چارچوب بندی کنیم و تکلیف رسیدگی به مسائل مختلف را روشن کنیم. اکنون ده‌ها نهاد و دستگاه بعضا به طور موازی در عرصه فرهنگ فعال هستند و همین خود باعث می‌شود که به تصور مسئولیت پذیری نهاد موازی دیگر دستگاه متولی مربوطه کار را زمین بگذارد.
اینکه در یک عرصه ده‌ها نهاد دخالت کنند اما کمیسیون متولی آن که مسئول رسیدگی به موضوع فرهنگ در مجلس است مظلوم واقع شود نشان‌دهنده وجود خلایی در کار است.
فارس: در بعضی اظهارنظرها پس از انتخابات مجلس دهم عنوان می‌شد که طیفی خاص در مجلس اکثریت را بدست آورده است اما با آغاز روند تصمیم گیری‌های نمایندگان در انتخاب رئیس مجلس ، روسای کمیسیون‌ها، حقوقدان شورای نگهبان و .... شاهد خروجی‌های بعضا غیر یکسانی بودیم.
نوبخت: همه نمایندگان افرادی انقلابی و علاقمند به موفقیت نظام هستند و هدفشان مشترک است که موجب هم افزایی است. من دیده‌ام که در مجلس نمایندگان طیف اصولگرا در انتخابات اعضای ناظر در شوراها به یک نامزد فراکسیون امید رای می‌دهند و بالعکس چون او را اصلح تشخیص داده‌اند.
من همواره در طول مسئولیت‌های اجرایی خود پیش از نمایندگی در انتخاب مدیرانم به گرایش‌های سیاسی بی توجه بودم. همه نیروهای نظام بر روی اصول اشتراک دارند و الان نیز که در مجلس عضو فراکسیون امید بوده و همچنین خارج از آن عضو حزب اعتدال و توسعه هستم با معتدلین هر دو جناح سالهاست کار کرده‌ام. از این رو علاوه بر آنکه نامم در فهرست امید قرار گرفت در چند فهرست دیگر انتخاباتی اصول‌گرایان نیز حضور داشتم،‌ ولی قرار گرفتن در لیست امید، بیشترین تأثیر را در رأی آوردنم داشت.
آنها عملکرد سه دهه اجرایی مرا دیده بودند و از مواضع من نیز مطلع بودند و با علم به آن مرا در لیست خود قرار دادند.
در کمیسیون بهداشت نیز بنده خطی و جناحی رای نیاوردم. البته بخشی از آن به واسطه عضویتم در فراکسیون امید بود و بخشی از آن نیز به واسطه سابقه 30 ساله اجرایی در عرصه پزشکی بوده است. بزرگواری و گذشت تعدادی از همکاران نیز نقش داشته است.
اما اینکه چرا در اکثریت کمیسیون‌های تخصصی نامزدهای فراکسیون امید رئیس نشدند تحلیل این بود که در چینش شعب کمی مهندسی صورت گرفته بود. یعنی آن دسته از نمایندگان متولی امر که سالها تجربه در انتخاب کمیسیون‌ها داشتند می‌دانستند چگونه شعب را مهندسی کنند تا ترکیب کمیسیون‌ها به گونه‌ای خاص شکل گیرد. البته در خیلی از کمیسیون‌ها، اعضای فراکسیون «امید» عضو هیأت‌رئیسه هستند.
فارس: شاهد انتقاداتی از بیرون مجلس در قبال عملکرد اعضای فراکسیون امید بودیم که عنوان می کردند اعضا به نظم فراکسیونی وفادار نماندند. به ویژه هم در موضوع انتخاب روسای کمیسیون‌ها و در انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان.
نوبخت: برخی از این انتقادات مطابق با واقعیت نیست و برخی متأسفانه صحیح است.
فارس: آیا آن طور که شنیده‌ها حکایت می‌کرد فراکسیون امید تصمیمی جمعی مبنی بر رای ندادن آقای سید فضل الله موسوی برای عضویت در میان حقوقدانان شورای نگهبان گرفته بود؟
نوبخت: این طور نیست. فراکسیون امید خیلی منطقی به قضایا نگاه می‌کند و در فراکسیون ما سیاست اعضا مبتنی بر دیانتشان است. آنها که بیرون هستند به قول معروف مصداق «هر کسی از ظن خود شد یار من» هستند. آنها به گونه‌ای دیگر اوضاع را می‌بینند اما نمایندگان که در میانه عرصه هستند به گونه‌ای دیگر مسائل را رصد می‌کنند.
نمایندگان مسائل را در لحظه رصد و تحلیل می‌کنند و با وجدان انقلابی که دارند تصمیم می‌گیرند و من بسیاری از تحلیل‌ها و نقدهای صورت گرفته به عملکرد اعضای فراکسیون امید را به دور از واقعیت می‌بینم. به‌ویژه که ریاست آن را فردی متدین، اصلاح‌طلب و اخلاق‌مدار به عهده دارد.
* اعضای فراکسیون امید از بیرون مجلس تبعیت نمی‌کنند
اینکه از بیرون گود بخواهند به اصطلاح بگویند«لنگش کن» مفهوم ندارد چرا که مسائل متعددی در تصمیم سازی نمایندگان نقش ایفا می‌کند و علت اینکه برخی محاسبات با اعداد اعضای فراکسیون‌ها مطابق در نمی‌آید این است که برخی فقط کمّی به تصمیم گیری‌های مجلس نظارت می‌کنند. در حالی که کیفیت قضایا بر روی رای نمایندگان اثرگذار است. برداشت ما این نیست که در فراکسیون امید از بیرون بگویند همه این کار را بکنند و این رای را بدهند و اعضا نیز تبعیت کنند.
در مورد اعضای حقوقدان شورای نگهبان فراکسیون امید واقعا وقت گذاشت و با هر 5 نامزد جلسه برگزار کرد. و از نظر ما همه یکسان بودند و توضیحاتی نیز به ما دادند چرا که تا این توضیحات را نمی شنیدیم نمی‌توانستیم رای دهیم. به ویژه درباره بزنگاه‌ها از آنان توضیحاتی خواستیم چه بسا کسانی که از بیرون راجع به عملکرد فراکسیون امید قضاوت می‌کنند اگر توضیحات نامزدهای حقوقدان را می‌شنیدند نظر آنها نیز تغییر می‌کرد.
فارس: فراکسیون دقیقا روی چه نکات و بزنگاه‌هایی به قول خودتان دست گذاشت تا نامزدهای حقوقدان توضیح دهند؟
نوبخت: فراکسیون درباره تحزب، تائید صلاحیت‌ها و حفظ آبروی مسلمانان حساسیت داشت. به ویژه بر روی مسائلی از قبیل احراز نشدن التزام نامزدها به اسلام که به نظر ما استناد شورا به این مورد بسیار تأمل برانگیز است گویا که مستمسک دیگری نداشتند و مجبور شدند به همین عنوانی که دم دستشان است استناد کنند. در حالی که فقها و حقوقدانان می‌توانستند از قبل برای اینگونه موارد فکری کنند و یا قانون اصلاح شود.

 
فارس: منظورتان از اصلاح قانون این است که افراد بیشتری تائید شوند یا اینکه استنادات متقن تری برای عدم احراز صلاحیت‌ها اعلام شود.
* دلیلی ندارد برای انتخابات مجلس هزاران نفر کاندیدا شوند
نوبخت: منظور گزینه دوم است دلیلی ندارد برای انتخابات مجلس هزاران نفر کاندیدا شوند. این موضوع باید قدری ضوابط و حساب و کتاب داشته باشد. من با دقیق تر شدن معیارها به شدت موافقم ولی اگر قرار است با روش‌های قدیمی و منسوخ از کسانی استعلام شود که مشخص نیست علاقمندی و ارادت کاندیداها را به انقلاب دارند یا نه موجب وهن جمهوری اسلامی، شورای نگهبان و نامزدهاست. لذا قانون نیاز به اصلاح دارد چرا که حفظ آبروی مسلمان در باور اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است و ما این روند انجام شده را نمی‌پسندیم.
و در بعضی موارد بروز و ظهور اعضای حقوقدان شورای نگهبان را ضعیف می‌بینیم درست است که فقهای شورای نگهبان از آنجا که منصوب مقام معظم رهبری هستند از احترام ویژه و رفیعی برخوردار بوده اما 6 حقوقدان نیز وظایفی دارند و در برابر خدا، قانون اساسی و مردم مسئولند.
در بحث احراز صلاحیت‌ها تفاوتی میان رای حقوقدانان و فقها نیست و موضوع نیز صرفاً بحثی شرعی نیست که در تخصص فقها قرار بگیرد.
بحثی تخصصی نیز با بعضی از نامزدهای حقوقدان شورا مطرح شد با این مضمون که ما تعدادی از اساتید دانشگاه پیشنهادی داده بودیم مبنی بر اینکه کسانی که می‌خواهند عهده دار مسائل کلیدی مملکت شوند علاوه بر ملاک‌هایی که قانون اساسی تصریح کرده است باید به لحاظ سلامت روانی به وسیله یک تیم مستقل پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد. هر کسی ممکن است در بعضی مناصب بسیار مفید باشد اما برای یک منصب حساس‌تر شایستگی نداشته باشد.
کسانی که فاقد ویژگی‌های روانی لازم برای یک سمت حساس اجرایی نیستند ممکن است تصمیماتی بگیرند که خانمان سوز باشد و به خاطر یک دستمال قیصریه‌ای را به آتش بکشند و ما حاضریم این مشورت را از کمیسیون بهداشت و درمان به اعضای شورای نگهبان بدهیم یا اینکه آنها را به تیم های مجرب پزشکی وصل کنیم تا در احراز صلاحیت نامزدها در ابعاد جسمی و روانی به آنان کمک کند.
فارس: منظور شما احراز صلاحیت کاندیداها از سوی یک تیم تخصصی روانپزشک و روانشناس است؟
* تیمی مرکب از روان‌پزشک، روان‌شناس و دیگر تخصص‌ها صلاحیت کاندیداها را احراز کند
نوبخت: منظورم تیم پزشکی تخصصی مرکب از روان‌پزشک و روان‌شناس و تخصص‌های دیگر است. چرا که برخی کسالت‌هاست که در ساعاتی از روز عوارض خود را نشان می‌دهد مانند تغییرات شدید قند خون در فرد مبتلا به دیابت.
درست است که برای برخی مناصب سالخوردگان مناسب نیستند اما اگر جوانی برگزیده شد ولی دارای کسالت‌های خاصی بود هزینه‌اش برای نظام کمتر نیست که این موضوع نمی‌تواند از سوی حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان مستقیماً احراز شود و نیاز به کارشناسان خبره است.
فارس: آیا در دنیا سابقه داشته است که افرادی با مشکلات روانی در کرسی‌های حساس قرار بگیرند؟
نوبخت: بله . بسیاری از تصمیماتی که حکام کشورها علیه ملت خود یا دیگر ملت‌ها می‌گیرند ناشی از همین مشکلات روانی است.
فارس: می‌شود چند مثال هم بزنید؟
نوبخت: نمی‌خواهم مصداقی صحبت کنم اما ریشه جنگ‌ها در دنیا چیست؟ چه کسانی کالاهای قاچاق و کشنده را از درون خاک دیگر کشورها بدون مانع مدیریت می‌کنند؟
اینها همه ریشه در اختلالات روانی و قدرت طلبی کسانی دارد که اگر در جایگاه حاکمیتی قرار گیرند از کشتار هزاران انسان نیز در مسیر رسیدن به منافع خود خودداری نمی‌کنند تاریخ جهان پر است از چنین رفتارهای نابهنجار.
فارس: آیا واقعا این مسائل در سنجش‌های روانشناختی قابل کشف است؟
نوبخت: بله. این ها را می‌توان از طریق پرسشنامه و مصاحبه‌ها احراز کرد.
فارس: از موضوع اصلی دور نشویم. آیا جلسه فراکسیون امید با نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان راجع به مقاطع زمانی خاص نیز صحبت شد؟ به طور خاص منظورم انتخابات سال 88 است.
نوبخت: نه. از آنجا که اعضای فراکسیون امید همه خبره هستند و حساسیت‌ها را درک می‌کنند وارد این مباحث نشدند.
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 434755
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *