۰

گاردین: تشدید اختلافات ایران و عربستان در پی اظهارات خصم آلود شاهزاده فیصل

به نوشته گاردین اظهارات اخیر ترکی الفیصل در نشست حامیان گروهک منافقین، اختلافات ایران و عربستان را تشدید کرده است.
گاردین: تشدید اختلافات ایران و عربستان در پی اظهارات خصم آلود شاهزاده فیصل
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از گاردین، «ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی  همیشه ادعا می کند از جانب خود حرف می زند و سخنانش بازتاب دیدگاه کشورش نیست. اما وی که قبلا رئیس اطلاعات و سفیر عربستان در آمریکا بوده، هنگام حضور در جمع، عادت به خودنمایی هم دارد. 

وی در نشست حامیان گروهک منافقین که اوایل هفته در پاریس برگزار شد، شرکت کرد و در اظهاراتی ایرانی ستیز، جمهوری اسلامی را به بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه و «دامن زدن به هرج و مرج» متهم کرد. او حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت امیدوار است حکومت ایران سقوط کند.

از آن سو در اظهارات تناقض آمیز خود ادعا کرد که ایرانیان و اعراب رابطه خوبی با هم داشته اند و از دستاوردهای فرهنگی و مذهبی و مشترکات اعراب با ایرانیان یاد کرد و گفت که تنش های اخیر، استثنا هستند. اما بعد تا آن جا پیش رفت که علاوه بر اهانت به بنیانگذار فقید ایران، انقلاب اسلامی را به سرطان تشبیه کرد. 

روابط بین ایران و عربستان، بعد از انقلاب اسلامی در ایران، پستی و بلندهایی داشته است. حالا این دو کشور در دو سوی متفاوت مناقشات منطقه ای از جمله در سوریه، لبنان، عراق، بحرین و یمن قرار دارند. نظرات آن ها در خصوص مشکل فسطینیان با صهیونیست ها هم متفاوت است. عربستان از پول سرشار و حمایت آمریکا برخوردار است اما از آن سو، با حزب الله و حکومت بشار الاسد خصومت دارد. 

رقابت راهبردی و اقتصادی این دو همسایه-که در موضوع صادرات نفت به اوج رسید-با مشکلات فرقه ای عربستان و خصومت و عدم تحمل این کشور در آمیخته است. 

در ژانویه سال جاری و هنگامی که عربستان، روحانی شیعه ای به نام «شیخ نمر» را در این کشور اعدام کرد، تضاد دیدگاه های دو کشور به اوج رسید. پس از آن بود که موج ایرانی های خشمگین به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد وارد شدند، و تنشی در روابط دیپلماتیک به وجود آمد که تا به امروز ادامه دارد. 

ایران معتقد است عربستان از داعش حمایت می کند و به سرعت به اظهارات ترکی الفیصل واکنش نشان داد. 

یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران در پاسخ الفیصل گفت: «عربستان، مامن تروریست های شناخته شده عراق، یمن و سوریه است. آن ها از تروریسم برای پیشبرد اهداف خود علیه کشورهای مسلمان استفاده می کنند.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم همین اظهارات را بیان کرد. 

چندی پیش هم الفیصل در خصوص توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، با رژیم صیهونیستی هم صدا شد و از آن ابراز نگرانی کرد. 

اظهارات هفته گذشته الفیصل توسط رسانه های سعودی بازتاب گسترده ای داشت تا به گوش همه خوانندگان و شنوندگان احتمالی برسد. 

اظهارات خصمانه ای از قبیل آن چه الفیصل مطرح می کند، اغلب به زیان خود عربستان تمام می شود. چنانچه ایران در ماه می اعلام کرد قرار نیست امسال اتباع کشور خود را برای حج به عربستان بفرستد زیرا از اقدامات و توضیحات سعودی ها در خصوص فوت 464 ایرانی در عربستان قانع نشده است. 





انتهای پیام/خبرگزاری جوان
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 434011
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *