۰
زاکانی در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان:

شیوه جدید «حلقه فریدون» برای کسب ثروت های افسانه ای/ وام های صدها میلیاردی دانیال زاده ومالامیر با بهره صفر درصد/دولت نباید به «اتاق بازرگانان» تبدیل شود

دبیرکل جمعیت رهپویان با بیان اینکه پیوند بین قدرت و ثروت فرصتی را برای چنگ‌اندازی عده‌ای به منابع بیت‌المال فراهم می‌کند، گفت: آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند.
شیوه جدید «حلقه فریدون» برای کسب ثروت های افسانه ای/ وام های صدها میلیاردی دانیال زاده ومالامیر با بهره صفر درصد/دولت نباید به «اتاق بازرگانان» تبدیل شود
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در سالن اسوه ضمن تشکر از این انجمن به خاطر پرداختن به موضوع فیش‌های نجومی که در افکار عمومی برجسته شده است اظهار داشت: فیش‌های نجومی و وام‌های سرسام‌آوری که توسط برخی مسئولان کشور در هنگامه‌ای که مردم دچار سختی و فشار اقتصادی هستند سبب توجه خاص به نوع فساد در جامعه شد.
زاکانی تصریح کرد: این مسئله تا جایی بود که این داعیه را که فساد در بخش‌هایی از جامعه نهادینه شده و به صورت سازمان‌یافته و پیوسته عمل می‌کند، به اثبات رساند.
آنچه ما را آزار می‌دهد تبعیض در جامعه است
دبیرکل جمعیت رهپویان با اشاره به سخنرانی اخیر خود در یکی از مناطق حاشیه‌ای و محروم تهران خاطرنشان کرد: پس از اقامه نماز برخی از مردم به بنده گفتند که ما دچار فقر هستیم اما از فقرمان ناراحت نیستیم ولی آنچه ما را آزار می‌دهد تبعیض در جامعه است که ریشه امید مردم را خشک و آنها را نسبت به مسئولان خدوم جامعه بدبین می‌کند و حتی به سرمایه اجتماعی آسیب می‌زند.
وی همچنین با اشاره به واکنش‌های مردم نسبت به فیش‌های حقوقی در راهپیمایی روز قدس خاطرنشان کرد: یکی از مردم در زمان راهپیمایی بنده را دید و دو جمله مبنی براینکه «امام فرمود عدالت و رهبری فرمود عدم تبعیض» را به من یادآور شد و تاکید کرد همین قدر برای شما کفایت می‌کند. متاسفانه برخی از این امور و حوادث در زندگی ما باعث عادت به چنین خطاهایی شده است.
زاکانی با اشاره به فقر اقتصادی و اینکه جمع‌آوری پلاستیک از میان زباله‌ها به یک شغل تبدیل شده است متذکر شد: اگر ما به این فجایع عادت کنیم سطح فجایع بالاتر می‌رود و ما هم دل‌نگران نخواهیم شد.
 
دولت با مصوبه خود ضرایب را تا 5 برابر بالا برده
نماینده سابق مردم تهران در مجلس ادامه داد: امروز وقتی از فیش‌های نجومی مدیران و وام‌های سرسام‌آور صحبت می‌ کنیم این مسئله یک ریشه‌ای دارد که بخشی از ریشه آن به کسانی بازمی‌گردد که هزاران میلیارد امکانات دارند و سکان‌دار اجرایی کشور می‌شوند، مثلا وقتی کسی اعلام می‌کند بعد از وزارتش هزار میلیارد امکانات دارد ماحصل این مسئله مشخص است و در نگاه این افراد 50 یا 100 میلیون پول خرد محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر به این افراد بگویید که حقوق کارگران یا بازنشستگان به تعویق افتاده و آیا شما راضی می‌شوید برای این کار خود از بیت‌المال این گونه حقوق بگیرید در حالی که کار ویژه‌ای هم صورت نمی‌گیرد آنها سینه سپر می‌کنند و می‌گویند این حقوق‌ها قانونی است چراکه دولت با مصوبه خود ضرایب را تا 5 برابر بالا برده و در واقع از جامعه طلبکار هم می‌شوند.
 
راه برخورد با فیش‌های نجومی خشکاندن روحیه اشرافی‌گری است
زاکانی با بیان اینکه اولین آفتی که با آن مواجه شدیم این بود که اریکه قدرت به دست کسانی افتاد که روحیه اشرافی‌گری، زیاده‌خواهی و انباشت ثروت در کنار قدرت را داشتند افزود: در این شرایط جامعه باید در سختی بسوزد و از تبعیض و فشار رنج ببرد لذا اگر دولت می‌خواهد برخورد ریشه‌ای با این مسئله کند، راه آن خشکاندن این روحیه و کنار گذاشتن چنین مدیرانی است.
دبیرکل جمعیت رهپویان تاکید کرد: ما باید به سمت کارگزارانی برویم که از جنس مردم هستند و زمانی که امام فرمود مسئولان باید از قشر متوسط و عامه جامعه باشند، سر آن امروز مشخص می‌شود که به چنین بلایی گرفتار شده‌ایم.
وی افزود: وقتی شما در دوران سازندگی با چنین فسادهایی مواجه می‌شوید و از آقای هاشمی در مورد این فسادها سؤال می‌کنید ایشان می‌گویند که در راه توسعه چنین میل کردن‌هایی طبیعی است. در آن زمان آقای هاشمی در مصاحبه‌ای مثالی زد و در آن گفت که فرض کنید سدی در کشور ساخته شود و ما به ازای آن مقداری توسط کارگزاران میل شود و این مسئله اشکالی ندارد.
وی افزود: در آغاز کار این دولت یکی از نمایندگان مجلس که سابقه 8 دوره نمایندگی داشت، در دفاع از آقای زنگنه پشت تریبون قرار گرفت و گفت شما چقدر به میل‌ها توجه می‌کنید و در کنار آن حیف‌ها را مورد توجه قرار دهید.
وی با بیان اینکه اگر ریشه‌ای به این قضیه نگاه کنیم این همان مدل توسعه‌ غربی است که در کنارش ریخت و پاش هم دارد، می‌توان گفت که این مسئله نمونه بارز توسعه غربی است.
وی ادامه داد: اگر از لحاظ ریشه‌ای بررسی کنیم خواهیم دید که این نوع طرز تفکر در قضیه فیش‌ها نیز تسری می‌یابد و شاهد هستیم که افرادی مابه‌ازای کاری که می‌کنند فیش‌های آن‌چنانی می‌گیرند.
 
لابی‌گری و  پورسانت‌گیری دومشکل عمده کشور
زاکانی با بیان اینکه من چند ماه پیش در سخنرانی به غارت‌هایی اشاره کردم، اظهار داشت: مایل بودم که در مورد آن سخنانم از من شکایت می‌شد تا در دادگاه در مورد آن اسامی بیشتر توضیح می‌دادم که چه چیزهایی در جریان است.
وی ادامه داد: ما هم اکنون در کشور با 2 مشکل عمده مواجه هستیم که یکی لابی‌گری و دیگری پورسانت‌گیری است. اگر در کرسنت کشور زیر بدهی‌های کلان رفت، از دیدگاه این افراد مشکلی ندارد و باید عده‌ای از قبل همین کرسنت پورسانت خود را بگیرند.
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: خود پورسانت داستان بلندی دارد که نه تنها در اولویت‌های کشور نیست بلکه یک عده پشت پرده این مسائل را دنبال می‌کنند. عده‌ای در پشت پرده هزاران میلیارد جمع می‌کنند و عادت به این فیش‌ها دارند.
وی با بیان اینکه دولت نباید اتاق بازرگانانی باشد که هم دستی در اتاق بازرگانی  دارند و هم کار بازرگانی خود را در دولت دنبال می‌کنند، گفت: یک عده دنبال نمایندگی شرکت‌های خارجی و واسطه‌گری برای آن شرکت‌ها در کشور هستند و برایشان هم مهم نیست که کشور دچار مصرف‌زدگی شود.
 
شیوه‌ای طراحی کرده‌اند که در آن ثروت‌های افسانه‌‌ای نامشروع کسب می‌کنند
وی با بیان اینکه پیوند بین قدرت و ثروت فرصتی را برای چنگ‌اندازی عده‌ای به منابع بیت‌المال فراهم می‌کند، گفت: آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند. اکنون نیز شیوه‌ای طراحی کرده‌اند که در آن ثروت‌های افسانه‌‌ای نامشروع کسب می‌کنند.
زاکانی ادامه داد: همین بانک‌هایی که اخیرا چند تن از مسئولان‌شان عوض شدند شعب خارجی‌شان به آنها تسهیلات ارزی می‌دهد و مثلا بانک ملی یک میلیون درهم و بانک ملت 4 هزار درهم تسهیلات دریافت می‌کنند و کسانی که مرتبط با این قضیه هستند پورسانت‌های بالایی از قبل این تسهیلات دریافت می‌کنند.
 
مالامیر و دانیال‌زاده افرادی هستند که فریدون پشت سر آنهاست
وی با اعلام دو اسم از این افراد اظهار داشت: مالامیر و دانیال‌زاده افرادی هستند که فریدون پشت سر آنهاست و از دریافت کنندگان این تسهیلات و پورسانت‌ها هستند.
زاکانی ادامه داد: این دو نفر بدهکار بانکی هستند و فریدون پشت سر این‌هاست. به عنوان مثال بانک ملت 40 میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به این‌ها داده و آنها این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجددا این پول را که با کارمزد صفر درصد از خود بانک ملت گرفته بودند در خود بانک ملت سرمایه‌گذاری کردند و سالانه 24 درصد سود گرفتند. حالا حساب کنید که چه مقدار پول جابه‌جا شده است.
وی ادامه داد: این موضوع برای بانک‌های رفاه و ملی هم اتفاق افتاده و شاید بپرسید رئیس یک بانک را انتخاب کردن از چه نظر مهم است. از این نظر که 150 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملی و 120 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملت دست یک نفر خلافکار می‌افتد.
نماینده سابق مجلس تأکید کرد: این‌ها توسط فریدون کارسازی می‌شود و این مستقیما دست در بیت‌‌المال کردن است. وزیر اقتصاد بیان کند که بانک‌های مختلف به این دو نفر چقدر تسهیلات داده‌اند و ارتباط شان با فریدون چیست؟
زاکانی در ادامه تصریح کرد: یک پله نزول می‌کنیم به دلالی می‌رسیم که کاملا آن را رسمی کرده‌اند. به عنوان مثال مصوبه‌ای داشتیم که یک هیأت پنج نفره برای فروش نفت تعیین شدند و آقایان هدایت‌زاده و سیدی عضو آن بودند. طبق بررسی‌های ما این افراد تا هشت دلار برای فروش هر بشکه تخفیف گرفته بودند و میزان فروش این افراد 10 برابر میزان دولت قبل بود که از این طریق نفت را به فروش می‌رساند و همین آقایان شکایت می‌کردند.
 
قراردادهای فروش نفت در دست عده معدودی است و کی از متن قراردادها اطلاعی ندارد
وی افزود: طبق این مصوبه این هیأت محرمانه است و کسی نباید بفهمد چه کار می‌کنند و مصوبه محرمانه را جوری تنظیم کردند که فروشندگی نفت در دست عده‌ای بماند. این عده برای فروش نفت هشت دلار پورسانت گرفته‌اند تا آن را برای زنگنه بفروشند.
این فعال سیاسی تأکید کرد:‌عده‌ای هستند که فرقی ندارد این دولت باشد یا آن دولت. هر کجا باشد سود خود را می‌برند. به عنوان مثال برادر آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت قبل مصوباتی داشت و الان ثروت افسانه‌ای را از آن خود کرده است. این فرد چگونه به این ثروت رسیده است در حالی که برادرش مسئول مقابله با فساد مالی شده است.
وی افزود: آقای موسوی‌ نامی در دولت قبل با هسته مرکزی آن مراوده داشت و الان مولتی میلیاردر است اما در این دولت نیز روزی که آقای روحانی به حرم امام رفت و داخل ضریح امام (ره) شد دیدیم که آقای موسوی نیز با ایشان به داخل ضریح رفته است. این افراد چه کار می‌‌کنند؟ فرقی برای ما ندارد چه دولتی باشد ما مخالف فسادیم و همه باید با فساد و رانت‌خواری برخورد کنند. باید با ثروت‌های نجومی و رانت‌هایی که قبل از انتخابات به کار یک عده می آید برخورد شود.
نماینده سابق مجلس گفت:‌ ما نیازمند شفافیت هستیم و باید یک مطالبه عمومی در خصوص شفافیت دارایی‌ها و داشته‌های مسئولین صورت گیرد تا اعتماد مردم برگردد. آدم‌های انگشت‌شماری خلاف می‌کنند اما انگشت اتهام به سمت هزاران مدیر می‌رود که این جفا در حق آنهاست.
زاکانی با تأکید بر اینکه باید در مسیری که حرکت می‌کنیم شفاف‌سازی شود، گفت:‌ به عنوان مثال باید مشخص شود بنده نوعی بعد از 12 سال نمایندگی چه میزان ثروت دارم و از چه راهی حقوق می‌گیرم. باید موجی راه بیفتد و مسئولین شفاف‌سازی کنند که البته عده‌ای نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.
نماینده سابق مجلس گفت: ما در مجلس هفتم قانون از کجا آورده‌ای را احیا کردیم و همچنین رسیدگی به اموال مسئولین را در دستور کار قرار دادیم که مخالفین جدی داشت اما باید بدانیم که جریان مبارزه با فساد در جبهه انقلاب اصالت دارد.
 
در ادوار گذشته با افرادی از قبیل یونسی، رحیمی، مرتضوی و جاسبی برخورد کردیم
وی با اشاره به برخورد با مفسدین اظهار داشت: وقتی که ما به مجلس رفتیم دولت اصلاحات بر سر کار بود و از آن زمان با برخی افراد از جمله یونسی و پس از آن رحیمی، مرتضوی و جاسبی در این زمینه برخورد کردیم. امروز هم اگر اسم فریدون را می‌آوریم خرده حساب نداریم. جریان فاسد این دولت و آن دولت نمی‌شناسد و نمی شود جامعه‌ای را بر مدار ظلم اداره کرد. وقتی صحبت از زنگنه و فریدون می‌کنیم یعنی نیازمند بازنگری در این روابط هستیم.
زاکانی تأکید کرد: خوشبختانه آقای جهانگیری دستور العملی تهیه کرده‌اند که هر نفر در یک هیأت مدیره عضو باشد اما به عنوان مثال آقای میرمؤذنی تا آنجا که ما اطلاع داریم حداقل عضو هشت هیأت مدیره است. این بازنشسته نفت و هیأت مدیره بانک پاسارگارد و حفاری و ... عضو و از نزدیکان آقای زنگنه است، حالا ببینید حقوق این فرد چقدر است.
 
افرادی در حال حاضر قراردادهای نفتی را منعقد می کنند که بی سابقه ترین افراد در حوزه نفتی هستند
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یکی از مصیبت‌های ما این است که شرکت نفت ما در وضعیتی قرار دارد که بی‌سابقه‌ترین افراد در آن عضویت دارند به‌طور مثال جناب آقای کاردول مدیرعاملی است که سابقه‌اش حسابداری بوده، همچنین آقای منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی که وقتی به سوابق وی نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که وی قبلاً در آب و فاضلاب بوده که از آنجا به عسلویه رفته و سپس به شرکت تأسیسات دریایی رفته و این فرد با این ویژگی‌ها با عنوان معاونت مهندسی و توسعه شرکت ملی مشغول به کار شده است.
وی افزود: IPC با چنین هیأت‌مدیره‌ای پیش می‌رود، وگرنه اگر مدیری هوشمند باشد، مگر تن به IPC می‌دهد؟ لذا شما وقتی بررسی می‌کنید، مشاهده می‌کنید که ما دچار یک سیستم به هم پیچیده هستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: هم‌اکنون مجموعه شستا 200 شرکت دارد که هرکدام از آنها 5 هیأت مدیره دارند و جا دارد که شستا بیاید و اعلام کند که اعضای این هیأت‌مدیره‌ها چه کسانی هستند و چقدر حقوق می‌گیرند و شما می‌بینید که تأمین اجتماعی روزبه‌روز سیر نزولی طی می‌کند و از طرفی می‌بینید که هیأت‌مدیره‌های رابطه‌ای و هر کسی در چند هیأت‌مدیره حضور دارد که آیا این مسئله ظلم در حق بازنشستگان نیست.
زاکانی تأکید کرد: امروز باید به استقبال شفافیت در خصوص فیش‌های نجومی رفت و با شفاف کردن آنها ریشه‌های فساد را در سطوح مختلف واکاوی کرده و به اصلاح آن پرداخت، لذا معتقدم ما در این مسیری که حرکت می‌کنیم، مسیری سخت و نفس‌گیر است، زیرا مبارزه با فساد ساده نیست.
وی بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور وقتی می‌خواهند دقت کنند همین اطرافیان‌شان اخیراً چندی قبل یک فردی 260 درهم مجدد گرفته بود که اسمش هم هست و بنده دارم و اگر خواستند به ایشان خواهم داد و از نزدیکان‌شان هستند، با همان رویه قبلی این مبلغ را با سود 8 تا 12 درصد دریافت کردم و با سود 24 درصد سپرده‌گذاری کردند، بانک ملت سودش صفر درصد بود، اما بانک ملی با سود 8 تا 12 درصد می‌گرفت و خلاف قانون سود 24 درصد سپرده‌گذاری دریافت می‌کنند و این سود را تضمین‌شده را می‌گیرند، چه‌کاری راحت‌تر از این است؟
نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: این مسیر، مسیر تسهیل‌شده برای مکیدن خون ملت است و باید با این پدیده با تمام وجود مقابله کرد، لذا اگر ما خوابمان ببرد دیگر فردا دیر است و امکان جبرانش وجود ندارد. مگر ما الآن می‌توانیم کرسنت را جبران کنیم؟ در آبان‌ماه امسال ما باید برای ارائه دفاعیه خودمان حضور پیدا کنیم، اما قبول نخواهند کرد، زیرا کسانی امروز بر مجموعه نفت و گاز کشور تکیه زده‌اند که خودشان از محرومین این موضوع هستند و ما هرچقدر هم ناراحت باشیم، متأسفانه کار از دست دررفته است.
وی افزود: اگر با فساد در موقع خودش برخورد نشود، ما در جامعه با بحران مواجه می‌شویم، لذا اگر حداقل‌ها را هم علاقه‌مندیم که داشته باشیم،‌ همه باید بیایند و بدون اغماض با فساد که منشأ تبعیض است، مبارزه کنند.
زاکانی با اشاره به قراردادهای نفتی نیز گفت: در همین قراردادهای نفتی دست‌هایی توی کار است که برخلاف مصالح کشور و نظام، میدان‌های نفتی و گازی که از ریسک آیین برخوردارند، می‌آیند و در اولویت به یک شرکت به نام توتال می‌دهند، درحالی‌که خیانت‌های توتال معلوم و مشخص است. حالا می‌آیند و میدان آزادگان جنوبی را هم به‌عنوان یک هدیه مجدد به این شرکت می‌دهند. همان توتالی که در مخازن پارس جنوبی آنچه مربوط به قطر بود آورد و طراحی برای برداشت را به‌گونه‌ای انجام داد که به حداکثر نزدیک به آب‌های بین‌المللی باشد و قسمت مربوط به ما را به‌گونه‌ای طراحی کرد، در همین دوره آقای زنگنه که حاشیه مخزن را در برگرفت.
وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین خیانت را به ما انجام دادند، علاوه بر اینکه 4 لایه گازی و یک لایه نفتی در آنجا وجود دارد که در همین ارتباط 2 لایه گازی عمده آن را در بررسی‌ها به ما اعلام نکرد که چنین لایه‌های گازی وجود دارد و چنین امکاناتی دارند. در این میان قطر از آن سمت به‌شدت در حال برداشت است و از این سمت ما گرفتار کارشناسی غلط توتال هستیم و دست‌هایی که نمی‌خواهند بگذارند این موارد اصلاح شود.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم تأکید کرد: ما هشدار می‌دهیم که این قراردادهای نفتی هم از بعد حقوقی منشأ اشکال هستند و هم از نظر سیاست‌گذاری‌ها و واگذاری‌ها دچار ایرادند. لذا امیدواریم این اصلاحات صورت بگیرد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم برگشت مازاد حقوق‌های نجومی به صندوق بیت‌المال اشاره کرده و افزود: هم پول‌هایی که اضافه گرفتند باید عودت داده شوند و هم کارسازان توسط دستگاه قضایی پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرند و همچنین این انتقال تسهیلات ارزی و این جنایت بزرگ نیز مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه باید معلوم شود که فریدون چرا و چه مقدار تاکنون کارسازی کرده است، گفت: یک نمونه از کارسازی‌های جناب فریدون کافی است که هم دستگاه قضا و بالاتر از آن شخص رئیس‌جمهور با آن برخورد کند.
وی تاکید کرد: امیدواریم نه فقط حقوق‌ها بلکه تمام موارد نامشروع که کشف شده و یا مواردی که دستگاه‌های اطلاعاتی می‌‌توانند نظارت کنند مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و برگردانده شوند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا قانون از کجا آورده‌‌ای قابل اجرا است و آیا تاکنون به مرحله اجرایی رسیده است، گفت: اگر قانون از کجا آورده‌ای اجرا می‌شد چنین وزرای میلیاردی نداشتیم.
وی در ادامه با بیان اینکه آقای هدایت‌زاده کارگزار چنین اموری هستند، اظهار داشت: آرزو می‌کنیم که این اراده وجود داشته باشد و ما چشم‌انتظار برخورد هستیم.
زاکانی با بیان اینکه دستوری که رئیس‌جمهور داد و اقدامات جهانگیری و تاکید رهبر انقلاب قوانینی را برای عدم برخورد با چنین فسادهایی باقی نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: در عین حال نوع برخورد نیز مهم است. اینکه به جای این افراد دوباره چند نفر را بیاورند ولی آن فاجعه‌ها به فراموشی سپرده شود دردی را درمان نمی‌کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تبعات پیوستن ایران به FATF اظهار داشت: وقتی دولت شعار می‌داد که نباید به زندگی مردم سرک کشید در کمیسیون تلفیق سال قبل نماینده دولت گفت به زندگی همه سرک می‌کشید و نمی‌توان این کار را انجام نداد.
وی با بیان اینکه حقش هم همین است و اگر شفافیت نباشد حق مردم را از کسانی که سرمایه‌های هنگفت دارند نمی‌شود گرفت، اظهار داشت: این فرمایش رئیس‌جمهور در مقام شعار بود و در عمل شاهد آن هستیم که چیز دیگری انجام می‌شود.
زاکانی تاکید کرد: رویه‌ای که برای مبارزه با پولشویی گرفته شده راه پرخطری برای امنیت ملی کشور است. می‌گویند دل‌بخواهی است در صورتی که بارها اعلام شده است که اجباری است. در قانون شورای امنیت ملی داریم که تشخیص چنین مسائلی و چنین رویه‌هایی می‌تواند تفسیرپذیر باشد و آنها می‌توانند هر چیزی را مصداق تروریسم قرار دهند.
زاکانی ادامه داد: هر چیزی که ذیل فصل 7 است می‌تواند از موضع تروریسم بررسی شود.
وی افزود: بخش دیگری که ذیل فصل 7 آمد و دنبال مهار آن هستند باید پرسید که آیا این مسئله از دیدگاه آنها تفسیرپذیر است یا خیر. در برجام نیز بایدها تذکر داده شد ولی دائما گفتند و اصرار کردند که شما بدبین هستید.
وی افزود: طبق AFTA اگر کشوری نتواند در بعد تکنولوژی پاسخگوی این رویه‌ها باشد می‌تواند از یک شرکت خارجی کمک بگیرد که من شنیدم از یک شرکت آمریکایی کمک می‌گیرند و این خطرناک است.
وی تاکید کرد: رویه AFTA که دوستان می‌گویند برای تمام کشورها وجود دارد باید گفت که برای هر کشور تفسیر جداگانه‌ای وجود دارد و طبق AFTA می‌توانند برای ایران تفسیر دیگری را انجام دهند.
زاکانی ادامه داد: البته اینجا شورای امنیت ملی و مجلس باید ورود کنند و جلوی این مسئله را به طور جدی بگیرند.
در ادامه زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعلام این مفاسد باعث ناامیدی مردم نخواهد شد، توضیح داد: ما می‌گوییم باید با این مفاسد برخورد شود چون اگر این مفاسد را با جامعه مطرح نکنیم فساد استمرار پیدا کرده و این شبکه از خون مردم و مستضعفین ارتزاق می‌کند از این رو وظیفه داریم این مسائل را بگوییم و جریانات دانشجویی و حق طلبان نیز باید این موضوع را پیگیری کنند.
دبیرکل جمعیت رهپویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خلأ‌های قانونی باعث پرداخت چنین حقوق‌های نجومی می‌شود، گفت: وقتی شما راه‌های سوءاستفاده را باز بگذارید و از ابتدا نیز توقعات را بالا ببرید اینگونه می‌شود، دولت باید به مردم گزارش دهد که وزرا و معاونین آنها چقدر حقوق می‌گیرند، البته ما رقم‌های آن را می‌دانیم اما می‌خواهم بگویم وقتی دولت اینگونه ضرایب را به شکل نجومی بالا می‌برد این تبعات را نیز ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این مسئله را خود دولت تصویب کرده به اظهار نظری از اژه‌ای پرداخت و یادآور شد: آقای اژه‌ای گفت که در دولت قبل یک فرد در مسئولیتی 12 میلیون می‌گرفت اما الان این مقدار دیگر قابل مقایسه با آن زمان نیست. بنابراین تئوریزه کردن نیاز به افزایش حقوق با بالا بردن ضرایب از سوی دولت باعث چنین مشکلاتی می‌شود.
زاکانی تأکید کرد: در این مسیر خلأ قانونی که منجر به چنین اختلالی شود وجود ندارد و حتی تفسیر برعکس از قانون و عدم اراده برای بهره‌مندی از قانون منجر به پاداش‌ها و حقوق‌های نجومی شده است که انسان را متحیر می‌کند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس تصریح کرد: رسانه‌ها بانک دی را در دوره اخیر بررسی کنند، قطعا هوش از سر شما می‌رود، بنده ریز عملکرد بانک دی را از یک سال پیش دنبال می کردم، چون این بانک متعلق به جانبازان و بنیاد شهید است باید ببینید چه نسبتی با چه کسانی دارد.
وی افزود: برخی افراد در این زمینه همان کسانی بودند که در دولت قبل صحنه‌گردانی می‌کردند و از جنس این دولت بوده‌اند و با رسوخ در آنجا کار خود را انجام می‌دادند و الان نیز که دیگر دولت خودشان است.
زاکانی یادآور شد: متأسفانه وقتی نگاه می‌کنید برخی آنقدر جسارت خود را بالا می‌برند که برای رسانه‌ها نیز قیمت قائل شده و تلاش می‌کنند رسانه را نیز بخرند در حالی که رسانه‌های ما رسالت دارند در میدان حاضر شوند و این وضعیت را اصلاح کنند.
دبیرکل جمعیت رهپویان خاطرنشان کرد: با اشرافی‌گری و شعار نمی‌توان جامعه را اداره و نیازهای مردم را التیام بخشید همانطور که با رانت و تبعیض نیز نمی‌توان فقر را ریشه‌کن کرد.
زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای رئیس جمهور بارها منتقدان برجام را با عنوان کاسبان تحریم خطاب کردند ولی هم اکنون مشخص شده که برادر رئیس جمهور و برخی دیگر از نزدیکان وی اقدام به تاسیس صرافی در ایام تحریم‌ها کرده‌اند گفت: کاسبی تحریم کردن کار بسیار ناپسندی است و کسی که در دوره تحریم به مردم تحت فشار برای خود کاسبی کند حداقل‌های انسانی را ندارد  و نهایت بی‌انصافی است.
وی افزود: اصل شعار کاسبان تحریم خوب بود اما این شعار به خودشان برمی‌گشت بیایند اعلام کنند سال 90 چه کسانی صرافی زدند. دائم که نمی‌توانیم ادعای الکی کنیم. یکی از مشاوران رئیس جمهور و یکی از عزیزان دارای قدمت در این حوزه ثروت‌های میلیاردی به جیب و دم از غارت و اینکه چند صد میلیارد گم شده بزنند اینها راه را گم می‌کنند.
 
کاسبان تحریم در حال حاضر کاسبان برجام اند
وی تاکید کرد: تمام کسانی که کاسبان ترحیم بودند امروز کاسبان برجام هستند و دنبال  این هستند که کشور را برای آینده گرفتار کنند. فرزندان عمده اینها خارج از کشور هستند و برخی‌هایشان دو تابعیتی هستند و کارشان که تمام شد می‌روند پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند اما ملت ما است که باید بسوزد.
زاکانی با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: اعلام کرده‌اند که 950 نفر حقوق نامتعارف می‌گیرند و یکی از جنایات هم این است که این 950 نفر آبروی هزاران مدیر را می‌برند.
نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص ضابطه‌مند کردن حقوق‌ها توسط مجلس گفت: در مجلس هفتم لایحه‌ای از دولت آقای خاتمی آمده بود که آن را بررسی و تصویب کردیم اما هر که توانست یک استثنا به قانون خدمات کشوری زد و این استثنائات  بسیار زیاد شد لذا مجلس باید در این حوزه ورود جدی کند و منافذ این سوء‌استفاده‌ها را ببندند.
زاکانی همچنین در خصوص محدویت‌های پرداختن به فسادهای مالی و پرونده کرسنت گفت: شکایت‌هایی از بنده شده و به دادسرا رفتم و اعلام کردم پرونده را به دادگاه بفرستند تا مدارکم را ارائه دهم که تاکنون صورت نگرفته است.
انتهای پیام/راه دانا
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 433839
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *