گزارشی از بازار داغ تاناکورا ؛

لباس های دست دوم در شان مردم نیست/ از فعالیت 500 واحد البسه دست 2 تا از دست دادن پا بخاطر کفش آلوده به ویروس

12 تير 1395 ساعت 11:35

دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استفاده از لباس های دست دوم در شأن آنها نیست، گفت: مردم حاضر نیستند غذای باقی مانده فرد دیگری را بخورند اما حاضرند لباس هایی را که نمی دانند چه کسانی آنها را پوشیده اند، به تن کنند.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از زاهدانه، محتوای داخل کیسه ها را یکی پس از دیگری بر روی زمین خالی کرده و به همه می گوید بهترین مارک های خارجی را انتخاب کنید.

از شیرمرغ تا جان آدمی زاد
هر کدام در یک گوشه مشغول زیر و رو کردن دپوی اجناس هستند از عروسک و کفش گرفته تا کوله پشتی، لباس و کاپشن چرم.
دخترک جوان در حالی که کولی پشتی را ورانداز می کند به فروشنده می گوید:« نه این گرونه» همچنان که در حال پرتاب کیف در میان کوهی از کیف های زنانه بود فروشنده برای بازارگرمی خود گفت: نمونه اش را کمتر می ‌تونی در بازارهای دیگر و حتی پاساژهای لوکس زاهدان یا شهر خودت پیدا کنی؛ کیف را برمی دارد و در کیسه نایلونی می‌گذارد و می‌گوید: «باشه ١٠ تومن. خیلی برات ارزون حساب کردم.»
 
گرمای هوا در دل تابستان آنهم ساعت3 بعدازظهر توان ایستادن در زیر آفتاب را از ما گرفته بود اما تمرکزی که این افراد برای انتخاب اجناس دست دوم داشتند ما را مجاب کرد تا علت دقت در خرید این اجناس را از آنها جویا شویم.

زاهدانه و یه چهارراه رسولی
کامران 34 سال سن دارد که به خبرنگار زاهدانه می گوید: هر 2 یا 3 سالی یکبار با خانواده به زاهدان سفر می کنیم.
نیم بوتی را برداشته ومی گوید: از ساعت 9 صبح برای خرید به چهارراه رسولی آمده و همچنان مشغول گشت و گذر در کوچه پس کوچه های این مرکز تجاری هستیم. خوشبحالتون واقعا شما زاهدانی ها در نازو نعمت هستید همین جفت کفش که قیمتش بین 60 تا 120 هزار تومان هست در شهر ما کمتر از 500 هزار تومان پیدا نمی شود، هم قیمتش مناسب است و هم کیفیت بالایی دارد حداقل 3 سال کار می کند.
 
 
همسرش در حالی که کاپشن چرمی در دست دارد، به خبرنگار ما می گوید: همین کاپشن را اگر از بی کلاس ترین مرکز خرید مشهد انتخاب کنم کمتر از 300 هزار تومان به من نمی فروشند اما الان با 30 هزار تومان صاحب بهترین کاپشن آنهم با برند خارجی شدم که فقط کافیست خشک شویی آن را شسته تا هیچ کس متوجه دست دوم بودن آن نشود.
همانطور که در حال مشورت با همسرش بود تا در انتخاب رنگ کاپشن به وی کمک کند به کنارشان رفته و می گویم: از لحاظ کیفیت و قیمت شاید حق با شما باشد اما استفاده از این لباس ها که معروف به «تاناکورا» هستند سلامتی شما را به خطر می اندازد چرا که به صورت قاچاق وارد شده و از آنجایی که معلوم نیست چه افرادی از آنها استفاده کرده اند آغشته به انواع بیماری و ویروس هستند که می گویند: خشک شویی بشوره تو آفتاب باشه دو ساعت حله.
 
 
دختران جوان مشتریان پر و پا قرص تاناکورا 
به گفته فروشنده یکی از البسه فروشان«ایام تعطیلات یا فصل دانشگاه ها که می شود دختران جوان مشتریان پر و پا قرص اینجا هستند» چرا که اکثر از شهرهای دیگر آمده و از نظر مالی برای تهیه لباس با مشکل روبرو هستند اما در کوچه های ناتمام چهارراه رسولی در هر قدمی که بر می دارند علاوه بر انتخاب انواع لباس آنهم با برندهای خارجی از قیمت ارزان هم بهره برده و به غیربهداشتی بودن آن اهمیت نمی دهند از اینرو ما هم راضی هستیم چراکه نان زن و فرزندان خود را از این طریق به دست می آوریم.


 
البسه چهارراه رسولی تاییدیه بهداشت ندارد
دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با بیان اینکه ورود البسه دست دوم و کهنه، سابقه ای سی ساله دارد، می گوید: لباس های دست دوم از نقاط مختلف دنیا وارد کشورهای همسایه می شود و سپس در حد و ابعاد قابل قاچاق بسته بندی و از طریق غیرقانونی وارد کشور می شود.
محمد شریف خالقی بیان می کند: تمامی این البسه صد درصد قابلیت قاچاق دارد و هیچ گونه مدرک و سندی مبنی بر قانونی بودن آنها وجود ندارد.
وی ادامه می دهد: این البسه که شامل کیف، کفش، لباس، لباس زیر، اسباب بازی و غیره است به صورت قاچاق وارد کشور می شود و فاقد تاییدیه بهداشت است.


استفاده از کفش آلوده به ویروس منجر به از دست دادن پای فرد شد
این مسئول بیان می کند: ما از سیستان وبلوچستان چهره بسیار مخدوشی تحت عنوان البسه دست دوم داریم و در حالی که مضرات استفاده از آن هم برای همه محرز است اما همچنان این نوع فروشگاه ها طرفداران خاص خودش را دارد.
وی با بیان اینکه افراد آگاهی مضر بودن از البسه دست دوم را می دانند اما باز هم از آن استفاده کرده، می گوید: انواع بیماری ها، ویروس های غیر قابل کنترل از طریق لباس و کفش به افراد منتقل می شود اما برخی افراد باز هم حاضرند این گونه لباس ها را به تن کنند.
وی در ادامه تصریح می کند: طبق مستنداتی که در سازمان وجود دارد، سال گذشته شخصی به دلیل خرید و استفاده از کفش های آلوده به ویروس از چهارراه رسولی، پای خود را از دست داد؛ از اینرو بر ما و رسانه ها لازم است هشدارهای لازم را در این زمینه بدهیم و از عرضه این کالاها در استان با استفاده از مکانیزم های تشویقی جلوگیری کنیم.

 
لباس های دست دوم در شأن آنها نیست
به گفته وی، تغییر البسه دست دوم فروشی به نو فروشی یکی از طرح هایی است که سال گذشته در زاهدان اجرا می شد اما در پایان سال 94 چون به لحاظ اجتماعی و بهداشتی آگاهی های برخی از مردم کم بود، در اجرای آن چندان موفق نبودیم.
خالقی با اشاره به اینکه امسال قصد داریم موفقیت این طرح را با کمک رسانه ها به 100 درصد برسانیم، ادامه می دهد: برای همین از رسانه ها درخواست می کنیم به ما کمک کنند و به مضرات استفاده از البسه دست دوم بیشتر بپردازند تا زمانی که می خواهیم اقدامی برای جمع آوری این مغازه ها انجام دهیم با مقابله مردم و فروشنده ها مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه چهارراه رسولی را می توان به نو فروشی تبدیل کرد، تصریح می کند: فقط برخی از مردم باید به این باور برسند که استفاده از لباس های دست دوم در شأن آنها نیست و نباید از آن استفاده کنند.

فعالیت 500واحد عرضه البسه دست دوم در زاهدان
وی در تکمیل این مطلب می گوید: مردم حاضر نیستند غذای باقی مانده فرد دیگری را بخورند اما حاضرند لباس هایی را که نمی دانند چه کسانی آنها را پوشیده اند، به تن کنند.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در پایان بیان می کند: در زاهدان 500 واحد و در استان نیز 700 واحد عرضه البسه دست دوم در حال فعالیت هستند که باید تا پایان سال همه به نوفروشی تبدیل شوند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 433787

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/433787/لباس-های-دست-دوم-شان-مردم-نیست-فعالیت-500-واحد-البسه-2-دادن-پا-بخاطر-کفش-آلوده-ویروس

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir