۰
در جلسه امروز شورای شهر مطرح شد

لزوم ایجاد کانال مشترک تأسیسات شهری

رئیس شورای شهر تهران گفت: حادثه آتش سوزی شهران نشان داد که نبود کانال مشترک تأسیسات شهری تا چه اندازه می‌تواند آسیب زا باشد.
 لزوم ایجاد کانال مشترک تأسیسات شهری
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از شورای شهر، دویست شصت و هشتمین جلسه شورا در حالی آغاز شد که بررسی حادثه آتش سوزی شهران محور اصلی گفت‌وگوهای جلسه قرار گرفت. در این جلسه که با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران ، سردار ساجدی نیا رئیس نیروی انتظامی تهران بزرگ و معاونان شهردار تهران و نیز رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد دلایل بروز حادثه و نیز چگونگی برخورد با این حوادث به بحث و گفت و گو گذاشته شد.
خسارت ناشی از انفجار لوله گاز -شهران
مهدی چمران در این جلسه با اشاره به حادثه اتفاق افتاده در شهران گفت: با توجه به ابعاد و توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان شهرداری در هله اول خوشحال هستیم که مدیریت بحران را به سازمان بحران تبدیل کردیم تا در وقوع بحرا‌ن‌ها مدیریت بهتری را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: در هنگام وقوع حادثه گمانه‌زنی‌های بسیاری شد و نیز شایعه‌های زیادی که از جمله آن می‌توان به دیر رسیدن نیروهای آتش نشانی که در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ رسیده بود اشاره کرد که خوشبختانه با توضیحات شهردار تهران مبنی بر رسیدن نیروها ظرف 2 دقیقه این مهم باید اصلاح شود.
چمران در ادامه با بیان اینکه لزوم احداث کانال شهری باید بیش از پیش جدی گرفته شود گفت : تأسیسات شهری یک ضرورت شهری است ولی متاسفانه در اجرای آن از سوی نهاد‌های مسئول کوتاهی می‌‌شود ولی من از مدیریت شهری می‌خواهم این مهم را لااقل در بزرگراه های جدید تاسیس ایجاد کنند.
چمران همچنین با اشاره به اینکه استفاده همزمان از انرژی‌ها کاری مقرون به صرفه نیبست خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا این گونه است که هیچ وقت انرژی‌ها را در کنار هم استفاده نمی‌کنند(برق در کنار گاز) حال آنکه ما این کار را در روستاهایمان هم انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم کار درستی انجام داده‌ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران یاد آور شد: باید جسارت و شجاعت این را داشته باشیم که این رویه را تغییر دهیم البته به شرط آنکه شرایطی فراهم شود تا قیمت برق همطراز گاز ارزان شود تا برای مشترکین مقرون به صرفه باشد.
وی همچنین افزود: این حادثه به ما یادآوری کرد که نبود مدیریت یکپارچه شهری تا چه اندازه می‌تواند مخاطره آمیز باشد از اینرو لزوم ایجاد این مهم برای تهران اجتناب ناپذیر است.
مهدی چمران همچنین پیشنهاد داد کمیته‌ای تشکیل شود تا ضمن بررسی ابعاد این حادثه به صورت تخصصی دستورالعملی در این راستا تهیه کند.
حقانی: تبدیل انرژی‌های فسیلی به برق اقدامی در جهت کاهش مخاطرات شهر

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورا نیز در جریان جلسه شورا با اشاره به حادثه شهران اظهار داشت: حادثه بسیار مهیب بود و درعین حال گزارشات ضد و نقیضی ارائه می‌شد. ولی جای خوشحالی دارد که شهردار منطقه می‌گوید باید بعد از بررسی کارشناسی واقعه اظهار نظر کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم این رویه در دیگر رخدادها نیز رعایت شود که به دور از مسائل سیاسی تنها از جنبه کارشناسی با حوادث برخورد کنیم.
حقانی در ادامه با تشریح عملکرد دستگاه‌ها در هنگام حادثه گفت: طبق گزارش‌ها واصله شرکت گاز با یک تاخیر 40 دقیقه‌ای اقدام به قطع گاز کرده است و من از هیئت رئیسه می‌خواهم از شرکت گاز پاسخ بخواهند که آیا این مهم صحت دارد؟ اگر صحت دارد وزیر نفت باید رسیدگی کنند! چرا باید بعد از 40 دقیقه از گذشت آتش سوزی گاز را قطع کنند.
وی ادامه داد: همچنین دیروز بعد از ظهر گزارش 6 صفحه ای از سازمان آب به دست من رسید که بر اساس آن اعلام شد هیچ نشتی از لوله‌های آب نبوده است.
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت : آیا ما می‌خواهیم همچنان به شیوه‌های گذشته زندگی کنیم؟! چرا نباید گاز را تبدیل به برق کنیم و در شهر مورد استفاده قرار دهیم؟
وی در حالی که تاکید داشت ابعاد این حادثه را باید دستگا‌ه‌های نظارتی فرا دست مانند قوه قضاییه و سازمان بحران کل کشور بررسی کنند و اظهار نظر کنند، گفت: اگر این اتفاق در یک روز غیر تعطیل رخ می‌داد و در پهنه دیگری که ساکنان بیشتری داشت چه اتفاقی رخ می‌داد یا بهتر بگوییم چه فاجعه‌ای؟
حقانی تصریح کرد: این حادثه یک بار دیگر به ما گوشزد و به مسئولان ارشد یادآوری می‌کند که مدیریت یکپارچه شهری باید هر چه سریعتر شکل بگیرد. مدیریتی که از برنامه سوم توسعه تا امروز به آن تاکید شده اما قدمی در اجرای آن برداشته نشده است.
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: مسئولان باید بپذیرند که دست از اقدامات روبنایی بردارند و به زیر ساخت‌های شهری بپردازند. در نظر بگیرید که زلزله ای رخ دهد و اینکه رخداد‌های بعد از زلزله بسیار فجایع بیشتری می‌آفرینند آیا تهران در برابر این حوادث ایمن است و امکان پاسخگویی به بازماندگان را دارد؟
حقانی در پایان خاطر نشان کرد: از همه مهندسین و کارکنان مترو که در وضعیتی بسیار مخاطره آمیزو هوای گرفته تونل ها زحمت می‌کشند تشکر می‌کنم و تاکید می‌کنم که باید موضوع ایمنی این قشر جدی گرفته شود.
دوستی: در بررسی حوادث سه محور قبل ،حین و بعد حادثه با هم باید بررسی شوند

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون که به بررسی ابعاد حادثه آتش سوزی شهران اختصاص داشت گفت: اعتقاد من بر این است که در بحران‌ها باید قبل، حین و بعد از آن را بررسی کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه رویه‌ای که در کشور وجود دارد این است که ما فقط بعد از بحران را بررسی می‌کنیم البته در این زمینه هم همواره خوب عمل کردیم. گزارش شهردار منطقه نیز به بعد از بحران اشاره داشت . اما آنچه نیازمند آن هستیم بررسی قبل و حین بحران است.
دوستی افزود: عدم بررسی‌های دقیق موجب گمانه زنی‌ها هم می‌شود اینکه قبل از بحران در مسیری که تونل مترو عبور می کرده آیا گمان نمی‌کردند آنجا حفره‌ای وجود داشته باشد. این یعنی همان بحران. این در حالی است که در شهر تهران کلی خطوط تأسیساتی وجود دارد نظیر آب و برق و گاز و این در حالی است که خود این سازمان ها نظیر گاز اطمینان ندارند که لوله‌های انشعابات استاندارد است.
در این جلسه همچنین سیدمحسن اسدی شهردار منطقه 5 به گزارشی از بررسی حادثه مذکور در صحن شورا پرداخت و هر گونه اظهارنظری در خصوص علل بروز این حادثه را منوط به گزارش کارشناسی کرد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 433483
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *