۰
گزارشی از روزه داری در تنورهای متحرک؛

طلب رزق حلال در گرمای بیش از ۵۰ درجه‌ای راسک/ روزه داری راه عبور از چراغ قرمز پل صراط است طلب رزق حلال در گرمای بیش از ۵۰ درجه‌ای راسک/ روزه داری راه عبور از چراغ قرمز پل صراط است

برخی مردم روزه گرفتن در این گرمای شدید را به دلیل اینکه تکلیف شرعی است با گلایه مندی می پذیرند ولی آن را نوعی اجبار می دانند و ولی هستند اشخاصی که با روی خوش و قدرت ایمان تمام سختی ها را به جان و دل می خرند.
طلب رزق حلال در گرمای بیش از ۵۰ درجه‌ای راسک/ روزه داری راه عبور از چراغ قرمز پل صراط است طلب رزق حلال در گرمای بیش از ۵۰ درجه‌ای راسک/ روزه داری راه عبور از چراغ قرمز پل صراط است
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از پاپایا،  چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل های گرم سال و روزهای داغ خرداد و تیرماه همزمان شده و این سوال را در ذهن برخی افراد ایجاد می کند که روزه گرفتن در چنین هوای گرم چه سختی هایی دارد و چگونه می توان در این هوای گرم بدون اینکه چیزی بخوریم و بیاشامیم از اذان صبح تا غروب آفتاب که تقریبا بیش از 16 ساعت است دهانمان را بسته نگه داشته و تحمل کنیم.
 برخی مردم روزه گرفتن در این گرمای شدید را به دلیل اینکه تکلیف شرعی است با گلایه مندی می پذیرند ولی آن را نوعی اجبار می دانند و ولی هستند اشخاصی که  با روی خوش و قدرت ایمان تمام سختی ها را به جان و دل می خرند تا حداقل آن درجه از معنویت را که فقط نیکان روزگار تجربه کرده اند، تجربه کنند.
در هر صورت روزه داری در ماه مبارک رمضان وظیفه ای است که در ادیان دیگر الهی نیز وجود داشته و در اسلام هم به صورت کامل و بدون تغیری که تا کنون رایج می باشد بر آن سفارش و تاکید شده است و در قرآن و احادیث نیز در خصوص روزه داری در هوای گرم و اجر و پاداش آن سخن های بسیاری به میان آمده و آن را به جهاد اکبر تشبه کرده اند.
با توجه به مطالب ذکر شده بازهم در شهرستان سرباز شرایط به گونه های دیگر است و روزه داران باید در دمایی نزدیک به 50 درجه روزه بگیرند که طبق آمار هواشناسی ، راسک مرکز شهرستان با دمای 49 درجه سانتی گراد به عنوان گرم ترین شهر کشور شناخته می شود که این دمای بالای هوا و محیط شرجی در کنار تابش شدید و سوزان نور خورشید در راسک که به شهر آفتاب سوزان معروف است روزهای بسیار سختی را برای روزه داران این خطه از میهن عزیزمان رقم زده است.
در این مکان هرچه آفتاب به وسط آسمان نزدیک‌تر می‌شود، گرمای شدید و سوزاننده هوا بیشتر خودنمایی می کند و به گفته شهروندان راسکی اینجا همه چیز داغ است، زمین، آب،‌ هوا و حتی نفس انسان یادآور آتش تنور است.
در این میان تعداد راننده تاکسی بین شهری که در زیر آفتاب سوزان مشغول داد زدن برای جذب مسافر هستند چشم هر رهگذری را خیره میکنند، به سراغ آنان میرویم تا برایمان از شرایط روزه داری در راسک بگویند.  
 
همه چیز در سرزمین آفتاب سوزان در حال تبخیر شدن است
 
ادهم بلوچی جوانترین راننده خطی راسک در پاسخ به خبرنگار پاپایا، با بیان این مطلب که سوار ماشین که می‌شوی انگار وارد سونا شده‌ای، افزود: در گرمای سوزان راسک اگر کفش هایتان یک ربع در آفتاب بماند، دیگر نمی‌توانید از شدت گرما آنها را بپوشید و این سوزانندگی هوا همه جا و همه چیز را درگیرخود کرده است به گونه‌ای که کولرها مرتب و درتمام شبانه روز بی وقفه کار می‌کنند اما انگار قرار نیست با همه قدرت سرمایشی هم خانه‌ها اندکی خنک شود.
وی ادامه میدهد: گویی همه چیز در سرزمین آفتاب سوزان در حال تبخیر شدن است و این شرایط از ساعت 9 صبح آغاز و تا پنج بعد از ظهر شدتی باور نکردنی به خود می گیرد اما حتی پس از آنکه آفتاب کم کم پایین می‌رود، شرایط هوایی تغیری نمیکند  و داغی زمین و هوا گرم در کنار گرد و خاک و رطوبت شدید تا نیمه شب ادامه پیدا میکند.
بلوچی  با اشاره به سختی های کار رانندگی، مخصوصا در روزها گرم ماه رمضان، تصریح کرد: کار این ایام با زبان روزه و گرمای طاقت فرسا به گونه ای است که تشنگی روی آدم بسیار فشار می آورد اما با این حال با ایمان و توکل به  خدا سعی می کنم از این آزمون الهی سربلند بیرون بیایم.
وی با بیان اینکه از دوران نوجوانی کار کرده و هر سال در ماه رمضان روزه گرفته‌ام، ادامه می‌دهد: گرچه هر سال روزها بلندتر و هوا گرم‌تر می‌شود، اما اراده خود را تقویت می‌کنیم تا بتوانیم تکلیف الهی را انجام دهیم.
 
ماندن در راه حق و استقامت درمسیر درست تنها راه رستگاری است
 
یکی دیگر از رانندگان در خصوص سختی‌های روزه‌داری برای رانندگان شهرستان سرباز می‌گوید: رانندگان در بیشتر روزها به دلیل کمبود مسافرین خطی قبل و بعد  از افطار نیز مشغول مسافرکشی هستند و کار در گرمای کشنده شهرستان و همچنین ضعف و تشنگی روزه داری  در ساعات نزدیک به افطار بسیار سخت و دشواراست.
ندیم بلیده افزود: اغلب رانندگانی که در این خط کار میکنند ظهر جرات کارکردن ندارند و ترجیح می دهند بیشتر در خانه بمانند تا این گرمای طاقت فرسا را تحمل کنند. اما هستند چند نفر محدودی  که  مثل من به دلیل داشتن قسط و بدهی  حتی در گرمای ظهر هم روی خودرو کار می کنیم و این گرما را به جان میخرند.

وی با تاکید بر اینکه این روزها به دلیل گرما حتی گرفتن فرمان خودرو نیز سخت است، اظهار داشت:  اگر دست‌های خود را بر روی فرمان جابجا نکنیم تاول زده و بعد از یک دقیقه درست همانند آن است که دستان خود را روی بخاری گذاشته ایم.
بلیده با گلایه از گرانی بنزین، ادامه داد: در طول مسیر مسافران مرتب تقاضای روشن کردن کولر را از ما میکنند اما به علت نداشتن بنزین کافی و گران بودن آن نمی توانیم به خواسته آنان عمل کنیم و مجبوریم در هوایی که تخم مرغ بر سقف ماشین پخته میشود، خود و مسافران در خودرو با زجر گرما را تحمل کنیم.
وی در پایان گفت:  در این روزها مبارک وقتی زیر تابش آفتاب در درون ماشین داغ، با کام تشنه و گرسنگی روزه می گیرم و به معنویت این شب ها و روزهای مبارک ماه رمضان می اندیشم، به خاطر می آورم که ماندن در راه حق و استقامت درمسیر درست تنها راه رستگاری است.
در این لحظه مسافری از درون ماشین سرش را بیرون می آورد و با خنده می گوید : اینکه ماشین نیست بلکه یک تنور خیلی بزرگ و گرم است ،این روزه داری ما مردم شهرستان سرباز را خدا می بیند و هیچ کدام از ما را پشت چراغ قرمز پل صراط نگه نداشته و زود ردمان می کند .
 
انتهای پیام/دانا
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 433456
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *