۰

بی تدبیری دولت کمر کشاورزان و دامداران را خم کرد/ سال ۹۴ سخت ترین سال کشاورزان و دامداران فریدنی در چند دهه اخیر

ارزانی شیر توسط کارخانه داران چند ماهی است که اعتراض دامداران سراسر کشور را به دنبال داشته اما این مشکلات در شهرستان فریدن به خاطر مشکلات یکسال اخیر بیشتر به چشم آمده است. کشاورزان و دامداران فریدنی سال گذشته را جزء سخت ترین سالهای این چند دهه اخیر عنوان کردند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از پایگاه تحلیلی خبری فریدن، ارزانی شیر توسط کارخانه داران چند ماهی است که اعتراضات دامداران سراسر کشور را به دنبال داشته اما این مشکلات در شهرستان فریدن به خاطر مشکلات یکسال اخیر بیشتر به چشم آمده است، طبق گفتگوهای که این پایگاه خبری با کشاورزان و دامداران فریدنی داشته سال گذشته را جزء سخت ترین سالهای این  چند دهه اخیر عنوان کردند.
http://fereydanna.ir/uploads/2016/05/damdaran-1.jpg
اعتراض دامداران اصفهانی جلوی درب جهاد کشاورزی استان اصفهان
وقتی این پایگاه خبری با دامداران فریدنی مصاحبه و گفتگو کرد شاهد درد دل های بسیار از آنها بود اما در این میان صحبت های دو جوانی که خانه و آشیانه خود را در شهر اصفهان به فروش رسانده بودند تا برخلاف برخی  ها در فریدن دامداری راه اندازی کنند بسیار قابل توجه بود البته این دو جوان این عمل را در زمانی انجام دادند که بسیاری از مردم این شهرستان به دلیل مشکلات فراوان این منطقه، مهاجرت کرده و دردسرهای حاشیه نشینی در شهرستانهای دیگر را نسبت به منطقه ترجیح داده بودند.

این دو جوان با بیان داستان زندگی خود عنوان کردند: ما از سال ۹۰ اقدام به راه اندازی یک واحد دامپروری کردیم و از امتیازاتی که داشتیم صرف نظر و این پروژه را آغاز کردیم؛ سالهای اولیه خوب بود اما چند سالی است که رویه تغییر کرده و در آستانه ورشستگی قرار گرفتیم.

یکی از دامداران ادامه داد: امروزه ما شیر را تقریبا کیلویی ۸۸۰ تا ۹۰۰ تومان می فروشیم اما خوراک دامی را باید کیلویی ۹۸۰ تا ۱۴۰۰ تهیه کنیم البته تهیه علوفه نیز به همین صورت است و این امر باعث گردیده که سود حاصله از فروش شیر خام صرف تهیه خوراک دام شود.

این دامدار به برخی سوء مدیریت های اشاره کرد و گفت: برخی ها می گویند چرا جوانان فریدنی از این منطقه مهاجرت می کنند؟! ببینید من جوان وقتی با سرمایه ناچیز کاری را شروع می کنم باید یک نفر حامی من باشد، ما تولید کننده ها در فریدن به مانند کودکی نوپای می مانیم که در حال راه افتادن است، درست است که باید آدمی چندین بار زمین بخورد تا راه رفتن یاد بگیرد اما یک حامی هم گاه باید باشد اگر با سر زمین خوردیم دیگر آنگاه راه رفتن به دردمان نمی خورد باید قبر برای ما خریداری کنید.

وی مشکل ارزانی شیر را سراسری دانست و گفت: ما می دانیم این مشکل در کل کشور به وجود آمده است ولی ما نمی دانیم حجتی وزیر جهاد که در راس قرار دارد اصلا می داند در چه کشوری مدیریت می کند یا نه؟ وقتی یک کشور جزء به جزء آن به کشاورزی مربوط است و در سالی که نامش به اقتصاد مقاومتی مزین گشته، آیا درست است با واردات بی مورد کمر تولید کننده را خرد کرد؟

تمام مشکلاتی که بیان شد شاید گوشه ای از مشکلات این روزهای شهرستان فریدن باشد زیرا کشاورزان و دامداران این شهرستان در طی این یکسال با مشکلات عدیده ای روبرو بودند ابتدا ارزانی دام به یکبار بسیاری را متضرر کرد کسانی که تسهیلات گرفته بودند و دام گران قیمت خریداری کرده بودند به یکبار با افت قیمت روبرو شدند که حاصل این کاهش قیمت به زانو در آمدن بسیاری از جوانها در این منطقه شد.
سپس محصولات در فریدن با عدم فروش شان کمر کشاورز را زیر بار قرض ها و تسهیلات بانکی خم کرد و اوایل امسال هم ارزانی شیر قوز بالا قوزی بر مشکلات مردم این منطقه شد زیرا اکثر کشاورزان این منطقه دامدار می باشند.
http://fereydanna.ir/uploads/2016/04/IMG_0099-e1461233272797.jpg

وقتی در خصوص این امر با رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رامین رستمی گفتگو کردیم، وی این مشکلات را سراسری عنوان کرد و بیان کرد: ارزانی شیر به مشکلاتی که کارخانه داران دارند برمی گردد و این امر را باید از اداره صنعت پیگیری کرد.

البته رستمی با بیان این نکته که شهرستان فریدن بیشترین تولید شیر را در غرب استان اصفهان دارد، گفت: نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان یکی از مشکلات اساسی می باشد که فریدن سالهای متمادی است که با آن روبرو می باشد.

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی در نیمه اول سال ۹۳ یعنی حدود ۲ سال پیش، نرخ مصوب هرکیلوگرم شیرخام را ۱۴۴۰ تومان اعلام کرد که این نرخ توسط صنایع لبنی مورد قبول قرار نگرفت و خریداری نشد و سازمان حمایت تا به امروز عملکرد قابل دفاعی در نظارت بر اجرای این مصوبه دولت و الزام صنایع لبنی به خرید شیر خام به نرخ مصوب نداشته است.

طبق گزارش بالا اینگونه به نظر می رسد که دولت تدبیر و امیدمان بر صاحبان پول و قدرت تسلط ندارد و به آنها باج می دهد و از سوی رفتار سیاسی دولت به گونه ای جلوه کرده که  معیشت مردم  در بازی های سیاسی گم شده است و در سالی که باید به گفته مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باشد، تقریبا با گذشت سه ماه از سال نتوانسته هیچ عملکرد مثبتی از خود نشان دهد.

اما شهرستان فریدن با نظر به گفته رئیس جهاد کشاورزی این منطقه در ورود به صنایع تبدیلی بسیار ضیعف عمل کرده که دلایل بسیاری دارد که در ادامه به برخی از دلایل اشاره خواهیم کرد.

طبق تحقیقات و گفتگوهای فراوانی که با مسئولان و مردم این منطقه داشتیم یکی از دلایل اصلی این مشکلات بازی سیاست و خود شیرینی برخی مدیران برای بالا دستی ها می باشد، بودجه های که برای گرفتن میز مدیریت در دهه های قبل به شهرهای اصفهان و تهران برگشت داده شده است و یکی دیگر از دلایل که مهم تر از علل قبلی می باشد مطالبه گر نبودن مردم این منطقه است زیرا مردم فریدن همیشه منتظرند تا حقشان را بدهند و همیشه در رسیدن به کمترین خواسته های خود قانع هستند، هیچ گاه برای رسیدن به یک هدف واحد، بازی سیاست را کنار نمی گذارند.

در همین خصوص یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فریدن که در دوره خود نفوذی خوبی هم بین مقامات داشت، علت کم کاری خود را همیشه اینگونه عنوان کرده که مردم از من هیچ گاه درخواستی نکردند تا من آن را انجام بدهم و بازی سیاست بین مسئولان و مردم فریدن همیشه حرف اول را می زد.

پایان این گزارش را با مصیبت نامه ای خلاصه وار از اوضاع اسفناک دامداران و کشاورزان فریدنی که از یکسال زحمات خود خیری ندیدند به اتمام خواهیم رساند البته اینبار دیگر پای دولت قبل در میان نیست:
سال ۹۴ کشاورزان فریدنی که اقدام به کاشت پیاز نمودند با عدم فروش آن بسیار متضرر گشتند، بعد از برداشت پیاز نوبت به برداشت ذرت رسید که به یکباره با کاهش قیمت روبرو شد و سود آن به جیب دلالان رفت سپس نوبت به برداشت سیب زمینی بیشترین کشت این منطقه رسید، سیبی که هزینه کاشت، داشت و برداشت آن حداقل کیلویی ۷۰۰ تا ۷۵۰ تومان شده بود با تلاش مسئولان ۳۶۰ تومان از کشاورز خریداری شد که الان تقریبا دویست تا ۳۵۰ فروش می رود و این بود یکسال کاری کشاورز فریدنی و سودی که این تولید کننده ها کردند!!

سال ۹۴ را دامداران با یارانه شیر آغاز کردند که این امر حداقل مسکنی بود بر درد کشاورز و دامدار، اما ادامه پیدا نکرد دولت که زورش به کارخانه دار نمی رسید، تلافی آن را بر سر دامدار در آورد و یارانه را قطع کرد این زمانی اتفاق افتاد که دامدار در فریدن شیر را کیلویی ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان به حاملان شیر می فروخت، هر چند این قیمت، قیمت مصوب شده دولت نبود اما به علت داشتن کشاورزی در کنار دامداری کمی قابل تحمل بود.

اما به یکبار اواخر سال ۹۴ اعلام شد که حدود چند هزار تن شیر خشک وارد ایران شد و بار دیگر آوار واردات بر سر تولید کننده خراب شد و کارخانه دار قیمت خرید شیر خام را کاهش داد و دامدار فریدنی این بار شیر را کیلویی ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان به حاملان شیر فروخت.

لازم به ذکر است این کاهش قیمت زمانی اتفاق افتد که دامدار سبوس را کیلویی ۹۵۰ت، کنسانتره را کیلویی ۱۲۵۰ت، کاه را منی ۳۰۰۰ت و علوفه را کیلویی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان تهیه می کرد البته این ارزانی قیمت شامل شیر تولید کننده شد و نه فراورده های لبنی کارخانه داران.
حال به نظر شما فریدنی که بیشترین تولید کننده شیر در غرب استان اصفهان را داراست و دارای سرمایه خدادادی دیگر نیز هست، چرا هیچگاه مسئولان نتوانسته توجه مسئولان کشوری و استانی را برای رفع مشکلات، متوجه این منطقه سازند؟
آیا مسوولان استانی و منطقه ای کم کار هستند؟
آیا مردم فریدن خود خواستار همه مشکلات هستند؟ و یا... ؟
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 432646
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *