۰

جهان عرب فقط عربستان سعودی نیست/ ضرورت برقراری ارتباط با همه کشورهای عربی

کارشناس مطالعات امور خلیج فارس با تأکید بر اینکه جهان عرب فقط در عربستان سعودی خلاصه نمی‌شود، اظهار داشت: ایران در بستر گفت‌وگوهای فرهنگی با کشورهای عربی نشان داد که توانایی و تمایل گفت‌وگو در هر کجای دنیا را دارد.
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، بهروز عباس‌زاده، کارشناس مطالعات امور خلیج فارس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورای نشست‌های فرهنگی ایران و جهان عرب درباره برآیند این نشست‌ها عنوان کرد: ترجمه یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید که «آنچه سیاست آن را فاسد می‌کند،‌ فرهنگ باعث اصلاح آن می‌شود.»
وی در ادامه افزود:‌ ما در شرایط بهم ریختگی چند سال گذشته تاکنون روابطمان با برخی کشورها، پرتنش شده یا کاهش یافته است، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم بدین منظور برای رفع تنش‌ها بحث گفت‌وگوهای ایرانی و عربی را در حوزه فرهنگی در پیش کشید.
عباس زاده با اشاره به اینکه یک مجموعه نشست در خارج از ایران و در ایران با تعریف دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب بدین منظور برگزار شد، افزود: سه پیش نشت در دانشگاه‌های قطر، تونس و لبنان برگزار و مقالاتی هم تهیه شد.
وی در ادامه یادآور شد: یکی از پیامدهای این نشست‌ها همین ارتباط هیئت‌های ایرانی و عربی در اوج وخامت ارتباط ایران و عربستان و آتش سوزی سفارت صورت گرفت، در کشوری نظیر قطر که از حامیان رسمی و هم پیمانان عربستان در منطقه است!
کارشناس مطالعات امور خلیج فارس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: ایران در این نشست‌ها نشان داد که توانایی و تمایل ایجاد بستری برای گفت‌وگوی فرهنگی در هر کجای دنیا را دارد، بنابراین جهان عرب فقط عربستان سعودی نیست. ما در لبنان، واژه «بعض العرب» را بیان کردیم که مشکل ما با بعضی کشورهای عربی است اینطور نیست که وقتی ما با عربستان رابطه نداریم با تمام جهان عرب قطع ارتباط هستیم.
وی در ادامه افزود: موفقیت‌های ما در لبنان و تونس بسیار بود، هرچند در قطر از سوی برخی رسانه‌های غیر انگلیسی بایکوت خبری شدیم و این طبیعی بود. امروز کسانی که با حوزه خلیج فارس آشنا باشند می‌دانند که شرایط از زمانی ما نشست‌ها را برقرار کردیم در ارتباط با کشورهای عربی سخت‌تر هم شده است اما ما در همان سفر با مقامات فرهنگی والای عربی نیز دیدار داشتیم و گفت‌وگو کردیم.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 432564
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *