۰

بیماری صعب العلاج را بشناسیم/ لزوم همیاری ملی برای ریشه کن شدن بیماری های صعب العلاج

بیماری های مزمن و صعب العلاج مشتمل بر فهرستی از بیماری های واگیر دار و غیرواگیر، از مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه از جمله ایران هستند.
به نقل از هرمز؛ بیماری های مزمن و صعب العلاج مشتمل بر فهرستی از بیماری های واگیر دار و غیرواگیر، از مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه از جمله ایران هستند. علاوه بر این در بسیاری از این کشورها این بیماری ها روند صعودی داشته و هزینه های بسیار سنگینی بر جامعه و نظام سلامت تحمیل می کنند. مطالعات اخیر نشان دهنده تغییرات عمده در میزان مشکلات بهداشتی و بار جهانی این بیماری ها است.
شاید شرح اصول برخورد با بیماران صعب العلاج یا لاعلاج، تلخ باشد اما به هر حال هیچکس نمی تواند با اطمینان ادعا کند هرگز تا پایان عمرش، یکی از این بیماران را در میان دوستان و آشنایانش نمی بیند و در پیدا کردن راه هایی برای تعامل با او دچار سردرگمی نخواهد شد و به همین خاطر، همه مان وظیفه داریم شیوه رفتار با این گروه را یاد بگیریم.
بیماری خاص شامل ، هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند کلیه، مولتیپل اسکلروزیس (ms) (ام اس)، پیوند اعضا (قلب، ریه، کبد و مغز استخوان)، انواع بیماری های بدخیم (غیر از تومورهای محدود پوستی)، دیابت قندی وابسته به انسولین، سیروز کبدی (بیماری های پیشرفته کبدی)، هپاتیت(C,B,D) ، فیبروز ریه، بیماری نارسائی مزمن کلیه (غیر دیالیزی)، بیماری CHF  پیشرفته (نارسایی قلبی)، بیماری های همراه با استومی بلندمدت، اسکیزوفرنی، تومورهای خوش خیم مغزی عارضه دار، دیابت بی مزه، نارسایی تفنسی شدید از هر نوع که بیمار نیازمند اکسیژن درمانی در منزل است،  کارگزاری فیبر یلاتور قلبی - ICD  نارسایی قلبی (مراحل پیشرفته)، معمولیت ذهنی با ضریب هوشی زیر 50 ، فلج دائمی حداقل دو اندام CP  و قطع نخاع، بیماری های متابولیک ناتوان   کننده، بیماران دچار آلزایمر بالای  60 سال نیازمند نگهداری، سوختگی شدید منجر به اختلال عملکرد حرکت واضح و کرون و کولیت اولسراتیو، بیماری های روماتیسمی شدید و مقاوم به درمان های معمول شامل: آرتریت، روماتوئید، لوپوس و اسپوندیلیت انکیلوزان، پسور یازیس عارضه دار مقاوم به درمان، کاشت حلزون شنوایی و بیماری های تحریک عصبی نخاع، آمیوتروفیک لیترال اسکلروزیس(ALS)  می شود.
همچنین بسیاری از این بیماری ها قابل درمان نبوده و منجر به ناتوانی و نیاز به درمان های علامتی و توان بخشی می شوند. بنابراین کوشش در تغییر سیر طبیعی این بیماری ها نه تنها شامل غربالگری برای شناخت اولیه بیماری هاست، بلکه به پیشگیری نیز باید توجه خاص داشته باشیم. پر واضح است روش های نوین در تشخیص، کنترل و درمان و مداخلات جامعه نگر در زمینه غربالگری و بیماریابی در جهت کاهش بار این بیماری ها از جایگاه ویژه برخوردار است.
بیماریهایی را هم می توان به دو دسته بیماری های عمومی و بیماری های صعب العلاج تقسیم کرد. از بیماریهای صعب العلاج می توان به انواع سرطان ها اشاره نمود. البته سرطان یک بیماری نیست بلکه نوعی از بیماری است. بیش از 200نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هر کدام به شیوه ای خاص ایجاد می شوند. چیزی که درآنها مشترک است این است که همه ی انها به روشی مشابه شروع می شوند، با یک تغییر در ساختار طبیعی یک سلول.
بیماری های مثل ایدز نیز همچنان بدون درمان مانده اند. بیماریهای خطرناکی هم مثل آنفولانزای خوکی به صورت مسری باعث آلوده شدن بخش های وسیعی از دنیا شده و صدها نفر را در مدت کوتاهی به کام مرگ میکشاند.
بیماری‌های خاص شامل : دیالیز , تالاسمی , هموفیلی , MS
بیماری‌های صعب‌العلاج شامل : پیوند اعضاء , سرطان‌ها , نقص ایمنی مادر زادی , هپاتیت B و C , بیماری‌های شدید روانی , اعتیاد , بیماری‌های پیشرفته رماتیسمی (لوپوس - آرتریت روماتویید)
درمان دیابت نوع یک، انسولین، رژیم غذایی و ورزش است. این گروه باید انسولین تزریق کنند، چون در بدن این افراد، انسولینی ترشح نمی‌شود، اما در کنار آن ورزش و رعایت رژیم غذایی نیز ضروریست، سبک زندگی هم در درمان دیابت 2 بسیار تاثیرگذار است، به نحوی که فرد می‌تواند بدون دارو با ورزش و رژیم غذایی مناسب سال‌ها قند خود را کنترل کند، اما چنانچه این برنامه از آغاز روند بیماری رعایت نشود، باید از داروهای خوراکی استفاده شود.
تالاسمی یک بیماری ارثی خونی می باشد که در آن، بدن میزان هموگلوبین کمتر و یا هموگلوبین های غیر طبیعی تولید می کند. هموگلوبین جزء انتقال دهنده اکسیژن در سلول های قرمز خونی است. این ترکیب شامل ۲پروتئین مختلف به نام آلفا و بتا است. اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلول های خونی دچار اختلال شده و در این صورت توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارد و در نتیجه نوعی کم خونی در بدن ایجاد می شود که شاید تا پایان عمر همراه فرد باشد.
انتهای پیام/
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 432178
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *