۰

هواپیمایی که چند برابر قیمت خریداری شد و همچنان خاک می خورد/ سکوت ادامه دار شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشور+ اسناد

عدم پیش بینی های لازم برای انعقاد این قرارداد منجر به خسارت‌های بزرگی برای این خرید شده است تا جایی که حتی بعد از خرید این هواپیما ایران نتواند از آن بهره برداری کند که بر اساس شواهد موجود و بندهای این قرارداد این شرایط تا یک سال آینده نیز برای پرواز هواپیما فراهم نمی‌شود.
هواپیمایی که چند برابر قیمت خریداری شد و همچنان خاک می خورد/ سکوت ادامه دار شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشور+ اسناد
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما به نقل از راه دانا، اواخر سال 94 بود که اسنادی مبنی بر خرید فلایت چک از سوی شرکت فرودگاه های کشور با قیمتی چند برابر قیمت معمول در رسانه ها منتشر شد.
یکی از مسائلی که در این خبر مورد سوال قرار گرفته بود، علت اصلی شرکت فرودگاه ها برای عدم استفاده از این فلایت چک بود؛ در حالی که تمامی مبلغ قرارداد به شرکت دانمارکی پرداخت شده است، با گذشت بیش از 5 ماه، هنوز امکان استفاده از این فلایت چک در کشور وجود ندارد.
مسئولین خرید این هواپیما بدون توجه به شرایط زمانی حاکم در کشور این هواپیما را بدون تکمیل اسناد خریداری کرده اند که همین موضوع باعث شده است تا کنون نتوانند از آن استفاده کرده و امکان بهره برداری از آن را ندارند.
عدم پیش بینی های لازم برای انعقاد این قرارداد منجر به خسارت‌های بزرگی برای این خرید شده است تا جایی که حتی بعد از خرید این هواپیما ایران نتواند از آن بهره برداری کند که بر اساس شواهد موجود و بندهای این قرارداد این شرایط تا یک سال آینده نیز برای پرواز هواپیما فراهم نمی‌شود.
این در حالی است که کشور نیازمند فوری فلای چک بوده و هم اکنون به خاطر سوء مدیریت در این خرید، این اقدام از سوی یک فلایت چک قزاقستانی در حال انجام است که مشکلات امنیتی زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد.
در همین راستا، مومنی رخ، عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور در گفتگویی با یکی از خبرگزاری ها مدعی شده است که کارهای اداری برای اخذ گواهینامه پروازی برای هواپیمای فلایت چک دانمارکی که 5 ماه پیش وارد کشور شده است، در حال پیگیری است.
وی با بیان این‌که مقدمات آموزش خلبان آغاز شده است، تصریح کرد:‌ باید (certificate) گواهینامه این هواپیما را داشته باشند چراکه نوع این هواپیما در ایران نبوده است.
پیرامون این موضوع مومنی رخ با یادآوری این‌که هواپیما در حال لغو ثبت (derigister) است که به ثبت سازمان هواپیمایی کشوری در بیاید، بیان کرد: گروه تعمیر و نگهداری (maintenance)برای آموزش‌ها انتخاب شده‌اند و یک سری پرواز برای وارسی دستگا‌ه‌ها تا شب عید با این هواپیما انجام می‌شود.
ادعای پیگیری 5 ماهه برای ثبت این هواپیما در حالی است که بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی معتقد هستند این پروسه در یک هفته نیز قابل انجام است و نیازی به زمان 5 ماهه برای استفاده از این هواپیما نیست.
بسیاری از کارشناسان صنعت هواپیمایی در کشور معتقد هستند این خرید اگر یک ماه به تعویق افتاده بود، می توانستند در شرایطی بهتر و با قیمتی مناسب این هواپیما را خریداری کنند و نیازی به گذشت زمان 5 ماهه جهت ثبت هواپیما وجود ندارد.
هرچند علت اصلی طولانی شدن زمان ثبت هواپیما به خاطر نقص مدارک هنگام خرید است؛ این در حالیست که با توجه به پرداخت هزینه های مربوط به این هواپیما به فروشنده، تمامی این مدارک بایستی در زمان خرید ارائه می‌شده است.
در حالی که اسناد به دست آمده نشان می داد که قیمت اصلی این هواپیما حدود 5 میلیون یورو بوده است، مومنی خرید با قیمت بالاتر را نیز تکذیب کرده و مدعی شده است قیمت اصلی این هواپیما 12 میلیون یورو بوده که شرکت فرودگاه های کشور حتی آن را زیر قیمت و با مبلغ 10 میلیون یورو خریداری کرده است!!!
در همین راستا مومنی‌رخ در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها علیه ایران تاثیری در قیمت هواپیمای فلایت چک داشت، تاکید کرد: خیر، این هواپیما به بهترین قیمت خریداری شده است،‌ یکسال پیش همین هواپیما را با همین تجهیزات 12 میلیون یورو قیمت داده بودند و با حدود 10 یورو این را خریداری کردیم.
همانطور که در استعلام زیر آمده است قیمت اصلی این هواپیما بر خلاف ادعای مومنی رخ حدود 5 میلیون دلار است اما شرکت فرودگاه های کشور این هواپیما را با مبلغی بالغ بر 12 میلیون دلار خریداری کرده است.

 
مومنی رخ در این مصاحبه به این موضوع که شرکت فرودگاه ها بر اساس چه مجوزی در حالی که خود یکی از زیر مجموعه های سازمان هواپیمایی کشوری است اقدام به خرید فلایت چک کرده، اشاره ای نداشته است.
نکته قابل توجه این است که با توجه به آیین نامه خرید دولت و همچنین آئین نامه معاملاتی شرکت فرودگاهها، برای این خرید سلسله نظامات دولتی رعایت نشده و باید مناقصه خرید برگزار می شده است که این مناقصه نه تنها برگزار نشده بلکه وظایف مربوط به سازمان هواپیمایی کشوری بر خلاف قانون به شرکت فرودگاه ها که یک شرکت خدمات دهنده بوده، واگذار شده است.
سکوت شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اخبار و اسناد منتشر شده از خرید این هواپیما و طفره رفتن از صدور جوابیه به این اخبار یکی از نکات قابل توجه در این خصوص است.
هرچند تماس های مکرر خبرنگار دانا با اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاه های کشور و روابط عمومی این شرکت همواره یا بی پاسخ مانده و یا اینکه پاسخگویی به زمان آینده موکول شده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 430086
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *