اختلال روانی عامل اکثر جراحی های زیبایی/ نمود اصطلاح "بکش و خوشگلم کن" زیر پوست شهر

15 فروردين 1395 ساعت 10:19

جراحی های زیبایی در میان جوانان که بیشتر ناشی از اختلالات روانی و کمبود اعتماد به نفس افراد است، افزایش داشته است.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از چشم نیوز، جراحی های زیبایی در ایران بسیار متداول شده است به طوری که گویی جراحی زیبایی به یک عمل با کلاس در کشور تبدیل شده است! چنانچه طبق آمار انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، سالانه بیش از 80 هزار مورد فقط جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می‌ شود.
 
طبق آمارهای اعلام شده، شایع ترین عمل زیبایی در ایران جراحی بینی است و بر همین اساس ایران رتبه اول را در این زمینه دارد. همچنین از نظر تعداد اعمال جراحی پلاستیک، کشور ما جزو پنج کشور اول دنیاست و حتی گفته می شود که با توجه به هزینه کم آن نسبت به کشورهای دیگر دنیا سالانه تعداد زیادی از بیماران از کشورهایی نظیر آمریکا ، اروپا و کشورهای عربی به ایران آمده و جراحی می شوند.
 
علاوه بر جراحی های زیبایی بینی ، جراحی زیبایی گونه ، بوتاکس و ... هم از دیگر عمل های زیبایی است که در ایران شیوع زیادی یافته است و حتی بسیاری از افراد نه به دلیل اینکه واقعا نیاز به یک عمل زیبایی دارند بلکه فقط به دلیل اینکه از قافله روندگان در این مسیر عقب نمانند اقدام به عمل زیبایی می کنند و علاوه بر صرف هزینه های زیاد حتی موجب به خطر افتادن جان خویش هم می شوند.
 
از فرم بینی ام راضی ام اما نمی توانم بخوبی تنفس کنم
 
مریم 30 ساله و مجرد می گوید: من هشت سال پیش عمل جراحی بینی انجام دادم از فرم بینی ام خیلی راضی ام، اما گاهی اوقات مخصوصا شب ها موقع خواب احساس تنگی نفس می کنم.به دکترم هم مراجعه کردم و گفت به علت چسبندگی که در اثر عمل زیبایی به وجود آمده این مشکل را دارم و چاره ای نیست!
 
وی می افزاید: به نظر من اصلا بدنیست که شخصی به زیبایی خود اهمیت بدهد و عمل های زیبایی را بر روی صورت خودش انجام دهد بلکه مهم تر این است که پزشکی که این کار را می کند متخصص و متبحر باشد.
 
خیلی از انجام عمل زیبایی راضی نیستم
 
مسعود25 ساله نیز در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: من به دلیل شکستگی های متعدد بینی ام که در ورزش رخ داد ناچار به عمل شدم البته در این بین از پزشکم خواستم که عمل زیبایی را هم بر روی بینی ام انجام دهد ولی راستش خیلی راضی نیستم چرا که فرم بینی ام کاملا مصنوعی شده و شاید بهتر این بود که فقط عمل شکستگی بینی ام را انجام می دادم نه زیبایی.
 

 
این جوان می افزاید: به نظر من جراحی زیبایی برای کسانی که از چهره شان راضی نیستند گزینه خوبی است اما نباید در این امر افراط کرد و به بهانه زیبا شدن چندین بار عمل جراحی را انجام داد.
 
جراحی بینی اعتماد به نفسم را بالا برد
 
زهره 32 ساله هم می گوید: من هشت سال پیش در نزد یکی از بهترین جراحان آن زمان کرمانشاه عمل بینی ام را انجام دادم ، از لحاظ سلامت هیچ مشکلی نداشتم اما فرم بینی ام را نمی پسندیدم چرا که موجب شده بود علی رغم زیبایی سایر قسمت های صورتم، ترکیب چهره ام جذاب نباشد به همین دلیل تصمیم به جراحی زیبایی بینی گرفتم و اگر به آن زمان برگرم باز هم این کار را می کنم چون واقعا برایم لازم بود.
 
وی ادامه می دهد: زیبایی یک حس است که در طبیعت همه انسان ها وجود دارد ، خود من قبل از عمل بینی ام شاید اعتماد به نفس پایینی داشتم اما اکنون که جراحی زیبایی را انجام دادم اعتماد به نفسم بالا رفته ضمن اینکه همه دوستان و آشنایانم هم به این امر که زیبایی من کامل شده اذعان دارند .
 
همه می گویند قبل از عمل جذاب تر بودم!
 
ساناز 27 ساله هم که به تازگی عمل زیبایی بینی را انجام داده می گوید: بینی من زیبا نبود و به همین دلیل تصمیم به عمل گرفتم اگرچه اطرافیان می گفتند که این بینی به صورتم می آید اما من از آن ناراضی بودم.
 
وی ادامه می دهد الان که بینی ام را عمل کردم بسیار کوچک شده البته من نمیخواستم در این حد بشود اما... طوری که شاید اصلا چهره قبلم با الان قابل قیاس نباشد ، خود من خیلی ناراضی نیستم اما خانواده و اطرافیان می گویند چهره ات خیلی تغییر کرده و این عمل باعث شده سنت بالا برود و شاید قبلا چهره ات جذاب تر بود!
 
صرف زیبایی جواز انجام اعمال جراحی نیست
 
سمیرا فلاح روانشناس نیز در خصوص جراحی های زیبایی می گوید: به نظر من یکی از عللی که موجب می شود افراد و مخصوصا جوانان به سوی عمل های زیبایی روی آورند کاهش اعتماد به نفس در این افراد است به نحوی که احساس می کنند با انجام عمل زیبایی می توانند اعتماد به نفس گمشده خویش را بازیابند.
 
وی می افزاید: یک سری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری هایی نظیر افسردگی به سمت این عمل ها می روند و حتی انجام این عمل ها به آنان نه تنها کمک نمی کند که اغلب موجب می شود این افراد به وسواس فکری هم دچار شوند که در اصطلاح به نشخوار فکری موسوم است به طوری که دایما این موضوع در ذهن آنها وجود دارد که بایستی عمل زیبایی انجام دهند و همین امر موجب می شود که بارها و بارها اقدام به انجام جراحی زیبایی بکنند و با یک عمل زیبایی ارضاء نشوند مثلا بعد از عمل بینی تصمیم به زیبایی گونه می گیرند بعد چشم و ...
 
این روانشناس عمل زیبایی را تنها برای مواردی لازم می داند و می گوید: عمل زیبایی تنها بایستی برای بهبود مشکلات پزشکی نظیر صدماتی که به صورت و بدن فرد وارد می آید نظیر تصادفات، بیماری های مختلف و .... انجام شود و اگر فردی نیاز نداشته باشد نباید به این عمل دست بزند و صرف زیبایی جواز انجام اعمال جراحی از این دست نیست.
تصاویر تکمیلی:   انتهای پیام/


کد مطلب: 429847

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/429847/اختلال-روانی-عامل-اکثر-جراحی-های-زیبایی-نمود-اصطلاح-بکش-خوشگلم-کن-زیر-پوست-شهر

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir